Välkomna! INNEHÅLL Skolan berättar om vilka utmaningar de har haft under terminen. Socialtjänstens förebyggarteam presenterar vilka problem de upplever.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sexuella kränkningar och respekt Hur påverkar vi utvecklingen i rätt riktning? En powerpoint av S2m.
Advertisements

Argumentera. Vad är argumentation? När är det viktigt att kunna argumentera? Vilka ämnen är lätta/svåra att argumentera om? Introduktion Att ange skäl.
Rökfria miljöer - skolan. Rökfri skola gäller Rökförbud gäller alla som vistas i skolan och på skolans område oavsett om man är elev eller personal, över.
Föräldrarmöte Flickor 06/07 Fotboll VÄLKOMNA!
 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
ISABELLA LILJEBLAD BEHANDLARE MEDVERKAN FAMILJEFRID.
Våldsbejakande extremism - en beskrivning av Nacka kommuns strategi Jan Landström Säkerhetssamordnare i Nacka kommun Jan Landström.
LSS och SoL Jenny Ahlqvist och Cecilia Wallgren SDF Majorna-Linné.
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
LAG OCH RÄTT Brott och straff. Varför behöver vi lagar och regler? Lagarna är till för att : göra det lättare att leva tillsammans. De talar om vad som.
Spetsundervisning – svenska och matematik I Lerums kommun erbjuds elever i åk 8 och 9 att fördjupa sin kunskaper i matematik och svenska genom ett samarbete.
Hur tänker du kring detta? 1 Du läser något på sociala medier som upprör dig. Du kommenterar och delar inlägget och flera av dina vänner gör samma.
Barn och ungdomars utveckling
Sociala medier och mötesplatser på internet
Stockholmsenkäten 2016.
Var går gränsen? Om vad som är lagligt på nätet.
Har du frågor eller funderingar
Det spelar roll vad du gör och säger
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Fair play Samhällskunskap åk 4.
U5: Gallring och konkurrens
Plan mot diskriminering och kränkande behandling
Att våga där men inte här! Om tonen på nätet.
Konsten att läsa sakprosa
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Förslag till lektion och samtalsguide – unga och vuxna. Kort version
LAG OCH RÄTT Samhällskunskap LPP.
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Skjut dig själv! Om att säga ifrån på nätet.
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Likheten förenar Möt Maria Johansson som uppmanar oss att se vad som förenar människor, trots våra olika upplevelser och erfarenheter.
Tips och råd till äldre personer
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Vårdnadshavare/Föräldrar
Det nya medielandskapet och våra relationer
Barn- och Utbildningsförvaltningen
”Vi träffades i början på gymnasiet och det visade sig att vi hade
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Hur mycket använder ungdomarna olika beroendeframkallande ämnen i Helsingborg, Skåne, Sverige & Europa? Arbetsmaterial med diskussionsfrågor i klassrummet,
VÄLKOMNA!.
LIKABEHANDLING.
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
CASE Jolanda Riissanen
Biblioteken speglar samhället
Kommunala aktivitetsansvaret
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Övning Tid: minuter Virala konsekvenser.
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Hur kan vi följa psykisk hälsa bland barn och unga i Jönköpings län?
Övning Tid: Ca 40 minuter Reklamkurragömma.
Övning Tid: 40 minuter Lagen och rättvisan.
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
Fallet 1) Ambulans och polis; frågar vad som hänt.
8 tips för dig som redaktör
Bodens ungdomsmottagning
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
- Tobaksfri utmaning, för tobaksfria ungdomar
Vändagskampanjen 2019 Info för frivilliga
Insatser i öppenvården för att förebygga ungdomars återfall i brott
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Vändagskampanjen 2019 Info för frivilliga
Målgrupp år Boende på Tjärnaängar Kommunala fritidsledare
Ta hand om dig själv.
P-11.
INLEDANDE FILM Visa inledande film – 30 sekunder lång Länk till film:
5 stegsmodellen Utbildardagarna 2019
Helig Ande.
Presentationens avskrift:

Välkomna! INNEHÅLL Skolan berättar om vilka utmaningar de har haft under terminen. Socialtjänstens förebyggarteam presenterar vilka problem de upplever att ungdomar möter på nätet. Polisen (Lars Backelin) berättar vad man enligt lagen får och inte får göra på nätet. Angelica Kulbay (förebyggarteamet) berättar vad som händer när barn begår ett brott. Hanne Karlsson (förebyggarteamet) berättar om Stödcentrum för Unga brottsutsatta. Tid för frågor som inte har hunnit ställas under mötets gång. AVSLUT 19:30

FÖREBYGGARTEAMET Medling Ungsam SIG, sociala insatsgrupper Föräldrarådslag Ungdomstjänst Tillsyn Våldsbejakande extremism Älskade förbannade tonåring Stödcentrum ANDT-information Stöd för nattvandring Barnrättscentrum & HANBA Ungdomsledarutbildningen Kontaktperson för Origo Vägvalet Mumin Förhandsbedömningar Föreningsutveckling ”Förebyggarteamet visar ungdomar, familjer och samverkanspartners något positivt med socialtjänsten.” ”Det är ett enkelt sätt att få kontakt med socialtjänsten.”

https://statensmedierad.se/nohate/jagvillpratamedmittbarn.1299.html

Ta ett par minuter och diskutera med grannen vilka sidor du känner till.

Vad kan du som förälder göra? Skaffa kunskap Skaffa dig kunskap om hur olika sociala medier och spel fungerar, så att du har något att relatera till. Be ditt barn berätta om och visa funktionerna i de forum som just ditt barn brukar besöka.

”När en trend går ut då blir det cringe ”När en trend går ut då blir det cringe. Föräldrar är vana vid att trender går långsamt så de fattar inte förrän trenden är ute.” Citat från podden: Nollkoll – underhållning för barn, undervisning för vuxna.

Måste jag vara överallt? Som vuxen behöver du inte vara medlem överallt. Men det är bra att veta hur en sida fungerar och ser ut. Du behöver inte kunna allt, du behöver bara vara nyfiken och engagerad i vad dina barn gör. Prata med barnen om vad man delar, men också till vem och varför. Varför delar vi vuxna saker på internet? Varför delar barn? Att berätta om kränkningar på nätet för en vuxen kan vara svårt. - Om du dessutom behöver berätta hur olika appar fungerar kommer det bli ännu jobbigare. Därför behöver du som vuxen ha lite koll på appar.

Förklara din oro Berätta för ditt barn vad du är orolig ska hända/händer på nätet. Prata tillsammans om vad man kan möta på nätet såsom hot, kränkningar, och personer som utger sig för att vara andra än de säger. Utarbeta strategier Vad gör ditt barn om något händer på nätet? Utarbeta strategier tillsammans med ditt barn. Vet barnet hur man blockar en person och anmäler ett inlägg? Strategi: Likna vid alkohol. Du säger till ett barn att det inte får dricka alkohol men om det ändå gör det vill du att det berättar/ringer.

När ditt barn vet att andra blir utsatta Prata med ditt barn om vad de kan göra när någon annan blir utsatt för kränkningar på nätet. Varför kan det vara bra att berätta för en vuxen om en kompis blir utsatt? Skuldbelägg inte Vad gör du om ditt barn råkar ut för något på nätet? Om barnet har varit på en sida/app/spel där de inte får vara? Försök ta reda på vad som har hänt utan att skuldbelägga!

https://www.youtube.com/watch?v=42E6FihyYhE

https://www.youtube.com/watch?v=_Kzxe9sMxzo#action=share

https://statensmedierad.se/index.html https://surfalugnt.se/ Sakravarjeunge.se Jagvillveta.se Podden: nollkoll Boken: Mitt barn på nätet av Maria Dufva

Unga lagöverträdare Förhandsbedömningar Körkortsyttrande Mini-mumin LuL-yttrande Medling Ungdomstjänst Vägvalet

Medling Lagen Om medling Medling I socialtjänstlagen 5 kap. 1c § Kommunen skall sörja för att medling enligt lagen (2002:445) om medling med anledning av brott kan erbjudas när brottet har begåtts av någon som är under 21 år. Om medling Medlingens grundtanke är att ett möte ska äga rum mellan en person som begått brott och den person som drabbats av brott. Mötet sker tillsammans med en neutral medlare och ger en möjlighet för parterna att prata om det som hänt. Medling kan passa för många typer av brott som skadegörelse, stöld och misshandel. Även icke straffmyndiga (under 15 år) kan delta i medling eftersom medling inte är en jämförbar med rättegång. Erbjudande om medling sker via polis, socialtjänst eller Haninge kommun. Medling

Jag vill inte polisanmäla men vill ändå prata med någon? Stödcentrum för unga brottsutsatta Stödcentrum Jag vill inte polisanmäla men vill ändå prata med någon? Varför just jag? Vad händer om det blir rättegång? Stödcentrum

Målsägande och vittnen Utsatt för brott (ej våld i nära relationer) Stödcentrum Målgrupp Målgrupp -20 år Målsägande och vittnen Utsatt för brott (ej våld i nära relationer) Vad för slags brott? Misshandel Olaga hot Sexualbrott Rån Oanmälda

Kontaktuppgifter Socialtjänsten: 08 – 606 79 96 Polisen: 114 14 Stödcentrum för Unga Brottsutsatta: 08- 606 86 44, alternativt kommunens växel 08- 606 70 00 och fråga efter stödcentrum eller personen du söker.