Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Massmedia.
Advertisements

Skrivkompetens i styrdokument och undervisning
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Opinionsbildning och påverkan i stort och smått. Varför beslutsfattarna ska lyssna på Företagarna?
”Normkritiska perspektiv och maktstrukturer” Linn Areskoug Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier (EDU) Uppsala universitet.
VÄLKOMNA!. Åsa Lindh vd Trygghetsstiftelsen En sammanhållen omställningskedja.
dw. Källkritik och Historiska Källor Med fokus på hur man tillämpar ett källkritiskt förhållningssätt i studier.
 Sammanfatta och reflektera tillsammans med den/de du samarbetar med och förklara vad som hände under genomgången. Rita och skriv i ditt orange labhäfte.
De mest använda knapparna Excel Start Ångra Gör om Fler knappar Vanligaste talformaten Klistra in Hämta format Inställningar tex För att placera.
Massmedia. Vad är massmedia? Olika medel för att sprida information, t ex:  Tidningar  Tv/radio  Reklam  Internet.
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Inför nationella provet i svenska
Tal, mönster och räkning
Nykterhet och solidaritet
Berättande text Du ska skriva en berättande text. Den här texten skriver du inte till någon speciell person. Du behöver då inte tänka på att skriva hej.
Det nya medielandskapet och vinklade budskap
Svenska som andraspråk 1
Religion - vad är det?.
Historiskt Källmaterial
Religion Vi ska jobba med två av de tre syskonreligionerna de kommande veckorna, Judendomen och Islam. Vi kommer ha föreläsningar, diskutera, läsa, se.
Insändare Vad kan vi om insändare?
Inled med att presentera Raoul Wallenbergs dag
Olika sätt att tänka om människor, samhället och världen…
Digitalisering, flera begrepp i samma term
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
SPELARUTBILDNINGSPLAN ANFALLSSPEL – AVSLUT 1
Varför tycker jag som jag gör? Om våra informationskällor.
Hållbar utveckling Geografi HT år 6 Catha Glaas, Thomas Smith.
Vem ska man tro på? Om att lita på information.
XX kommun Kommunikationsplan.
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
LAG OCH RÄTT Samhällskunskap LPP.
Vad ska vi arbeta med? En ledtråd:
Argumenterande text.
Del 4:1 Samhällets ansvar Svensk lagstiftning
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
FÖRMÅGOR OCH KUNSKAPSKRAV
EXEMPEL GLOBALISERING Megatrend Konsekvenser för Helsingborg
Upplysningen 1700.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas Thomas Smith
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Våra medier.
Källkritik.
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
Övning Tid: minuter Virala konsekvenser.
Övning Tid: minuter Instagram-målet.
Journalistisk text.
Övning Tid: Ca 40 minuter Reklamkurragömma.
2. genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
Frihetstiden och 1800-talet
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
Demokrati, politik och val.
Källkritik och historiska källor
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Hur vi jobbar med samhällskunskap
Alla kan läsa och hör sen!
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Inför nationella provet i svenska
Kreativa verktyg och metoder
Catha Glaas Herrängens skola
KÄLLOR OCH KÄLLKRITIK.
Hej användare! Välkommen till nya mallar.
Hej användare! Välkommen till nya mallar.
Presentationens avskrift:

Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith Media Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith

Jobba i par – skriv tankekarta Lektion 1 v. 49 Jobba i par – skriv tankekarta Fundera kring områdets stora frågor: - Hur påverkas vi av medierna? Hur kan vi påverka andra med hjälp av medierna? Vilken roll har medierna i ett demokratiskt samhälle? (Hur fungerar medier i en diktatur?) Vilka för- och nackdelar finns det med reklam? Lektion 1 v. 49 Film sli.se: Massmedier http://sli.se/r/vcKW

Film Massmedier Svara på frågorna i ditt häfte: 1. Vad är massmedier? Lektion 1 v. 49 Se filmen: Massmedier http://sli.se/r/vcKW Svara på frågorna i ditt häfte: 1. Vad är massmedier? 2. Vad innebär ordet massmedier? 3. Gör en tidslinje om massmedias historia. 4. Vad innebär källkritik? Varför är det viktigt att tänka källkritiskt? 5. Vad innebär yttrandefrihet och censur? 6. Vad menar man med att rubriker ska vara ”klickvänliga”? 7. Hur formas vi av vilken information vi får av omvärlden? Hur påverkas vi av att utesluta viss information och ta del av en annan? (Du får även frågorna på skolmailen) Tidslinje: - 1100-tal, - boktryckarkonsten, - tidningar, radio, TV, dator/internet Tänk på Konsekvenser Lektion 1 v. 49 Film sli.se: Massmedier http://sli.se/r/vcKW

Vad är media? Börja med: Vilken typ av medier använde du igår? Lektion 2 v. 49 Börja med: Vilken typ av medier använde du igår? 1. Förklara vad media är. Använd gärna bilderna på s 14-15 2. Skriv en begreppslista 3. I vilket fält skulle du placera de medier du använde under gårdagen? Rita av den i ditt häfte, eller infoga en tabell i Office365-dokumentet. Begrepp: - medier - kommunikation - underhållning - information -reklam - propaganda - opinion -mottagare Jag och informationssamhället Fakta och information Reklam och propaganda Nöje och kultur Nyheter Ansvar: - Vad är media? - skriva begreppslista - s 14-15

Hur kan vi använda media för att påverka andra? Lektion 1 v. 50 Börja med: Vad är makt? Vilka har makt i Sverige? . Klicka på bilderna. Uppgift och Ansvar: - Beskriv hur personerna på bilderna använder media för att påverka? - Klicka på bilderna: Vad kan du säga om källorna du kommer till? Kan man lita på den? Vad är syftet? För vem är det skrivet?

Hur kan vi använda media för att påverka andra? Lektion 1 v. 50 Börja med: Vad är makt? Vilka har makt i Sverige? . Klicka på bilderna. https://www.cloetta.com/sv/artikel/kexchoklad-fran-cloetta-och-alpina-landslaget-akta-karlek-rostar-aldrig-ett-av-sveriges-genom-tiderna-starkaste-samarbeten/ https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9mv45M/alice-bah-kuhnke-forvandlas-till-isdrottning-infor-arets-stora-fest https://www.expressen.se/gt/kultur/hur-kan-kungen-fa-paverka-lagen/ Uppgift och Ansvar: - Beskriv hur personerna på bilderna använder media för att påverka? - Klicka på bilderna: Vad kan du säga om källorna du kommer till? Kan man lita på den? Vad är syftet? För vem är det skrivet? https://www.hant.se/du-har-ocksa-rad-med-victorias-klanning-for-den-kommer-fran-hm/ http://www.gp.se/kultur/joakim-lundell-anv%C3%A4nder-ilskan-som-bensin-1.4706913 http://www.levandehistoria.se/fakta-om-forintelsen/judeforfoljelserna-under-1930-talet/hitlers-riksdagstal

Informationssamhället Lektion 2 v. 50 Börja med: Vilka är de källkritiska frågorna? Behöver du repetera? Klicka här: Vem är avsändaren? Vad är syftet? (Underhålla, övertyga, presentera fakta eller propaganda? Vad är fakta och vad är åsikter? Är informationen aktuell? Hur presenteras informationen? Vårt samhälle kallas för informationssamhället. Förr räckte det att kunna läsa, skriva och räkna – idag behöver du kunna hitta och värdera information. www.skolverket.se/kollakallan/elever Ansvar: s.16-17

Informationssamhället Lektion 2 v. 50 Kommunikation – när människor pratar med varandra. All kommunikation har avsändare, budskap och mottagare. Avsändare Mottagare Tvåvägskommunikaton: Budskap: det som sägs Mottagaren kan svara direkt. Avsändare Mottagare Envägskommunikation: Kanaler för masskommunikation. Avsändarens budskap når många mottagare Ansvar: s 16-17

Massmediers roll i samhället Lektion 2 v. 50 Massmedias uppgifter: Information: - massmedier sprider information om vad som händer t.ex. inbrott i bym , jordbävning i Kina 2. Granska: I en demokrati arbetar journalister med att kritiskt granska samhällets makthavare. 3. Underhållning: - läsa böcker, surfa, titta på film för att slappna av 4. Reklam - Påverkar oss. Reklam få oss att köpa något Propaganda få oss att tycka något i en fråga. Massmedias uppgifter Information Granska Underhållning Reklam Ansvar: 8sidor - uppgift

Informationssamhället Lektion 2 v. 50 Uppgift: 1. Klicka in på www.8sidor.se ( lösenord vinter) Skriv av tabellen i word eller i ditt häfte. Läs det senaste numret av tidningen. Hitta artiklar som passar in under varje fält – motivera varför de gör det. Reflektion: Det här är en tidning som ofta används i skolundervisningen och är skriven för barn. Tycker du att den är objektiv, dvs inte påverkar? Förklara varför du tycker så? Ansvar: 8sidor - uppgift