Avdelningen i Linköping

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
2-årigt samverkansprojekt
Skola och arbetsliv i samverkan
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Varför fokus på nyanlända just nu
Granskning av utredningar av vuxna från 18 år med missbruksproblem
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Arbetslivsintroduktion
Nationell samordning av kommunala öppna data 22 maj 2014.
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
STANNA Ett projekt för ökat stöd och delaktighet i etablering i Gävleborgs, Jämtlands och Västernorrlands län Projektet STANNA ska utveckla mottagandet.
Särvux i vux-gruppen Arbetsgruppen för särvux i GR:s vuxgrupp:
Uppföljning och utvärdering arbetsmarknadsinsatser
Dagordning föräldraråd 2/6
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Tillgänglighets- uppdraget
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Arbete med unga som varken arbetar eller studerar Studie av arbetet med unga mellan 16 och 25 år som varken arbetar eller studerar 21 kommuner och 38.
Anpassad studiegrupp på SFI Alternativ läs och skrivinlärning
Uppföljning av etableringsinsatser i Västerbotten,
Styrning och ledning av Nackas vuxenutbildning – diskussionsunderlag
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Attitydundersökning – Myrorna 2010
Skolinspektionen Kvalitetsgranskning av svenskundervisning för invandrare i Falkenbergs kommun.
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Valfrihet inom biståndsbedömning. Juridiska aspekter - frågeställningar Är det möjligt att bevilja kunden en ”timbank” per månad, som kan användas på.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Regeringsuppdraget Länsstyrelsernas tillsyn: Granskning av handläggning och dokumentation Granskning av anmälningar Särskild tillsyn av alla HVB Tillsyn.
BFL Bedömning för lärande
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Arbetsmiljöverkets erfarenheter
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Mångfald & Tillväxt Kopparberg 20 maj. PNF= Pilotprojekt Nyanlända i Fagersta Bakgrund; 2010 flyttade på kort tid 125 somalier till kommunen Kort tid.
Nämndplan 2015.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Den svenska arbetsförmedlingens service till arbetslösa – några utvecklingstendenser Nordiska ministerrådets jubileumskonferens i Reykjavik 21/22 maj 2014.
Processbeskrivning för arbete med utbildningskontrakt.
SIDAN 1 Reform för nyanländas etablering.
Arbetsmarknadspolitiska insatser för kvinnor och män Hur effektiva är programinsatser utifrån ett könsperspektiv? Christer Gerdes.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion i Äldres behov i centrum! 4 november 2015.
Validering En process för att kartlägga kompetens.
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Välkommen till studentdagen 2016
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
”Ändamålsenlighet och resultat i svenskundervisning för invandrare”
Varannan i mål - En kvalitetsgranskning av gymnasieskolors förmåga att få alla elever att fullfölja sin utbildning Skolinspektionens dag 2009.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Bättre brukarinflytande 2017
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Kvalitetsarbete Verksamhetsstöd
Kartläggning och analys av anmälningar om barn som far illa
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Presentationens avskrift:

Avdelningen i Linköping Skolinspektionen Avdelningen i Linköping Ewa Hallberg och Disa Bergnéhr

Skolinspektionens tillsyn och granskning anmälningar regelbunden tillsyn kvalitetsgranskning Syfte : att bidra till elevers och studerandes rätt till god utbildning i en trygg miljö 2010-06-02

Vad kännetecknar kvalitetsgranskning ? fördjupad granskning av ett sakområde granskning i förhållande till styrdokument samt forskning & beprövad erfarenhet metoder anpassas efter granskningsområdets art andra än de granskade ska ha nytta av arbetet – övergripande rapport 2010-06-02

Svenskundervisning för invandrare (sfi) - en granskning av hur utbildningen formas efter deltagarnas förutsättningar och mål

Granskningens övergripande syfte Att ta reda på i vilken utsträckning sfi bedrivs utifrån deltagarnas förutsättningar erfarenheter intressen mål 2010-06-02

Frågeställningar Kartlägger anordnare och kommun deltagarnas förutsättningar, erfarenheter, mål och resurser? Utformas utbildningen utifrån de studerandes förutsättningar och mål? Följer anordnare och kommun upp individanpassningen inom sfi? 2010-06-02

En sfi-utbildning är individualiserad när: individuell kartläggning och studieplanering påverkar utbildningens utformning och innehåll det finns en flexibilitet i när och hur utbildningen erbjuds deltagare ges möjligheter att påverka utformning, innehåll och arbetsformer samverkan sker med andra aktörer, som t ex Arbetsförmedling och socialtjänst, på sätt som gagnar deltagaren uppföljning sker av hur individanpassningen fungerar 2010-06-02

Vid en väl fungerande kartläggning ska: tidigare utbildnings-, yrkes- och övriga erfarenheter dokumenteras hjälp med översättning av betyg och validering av kunskaper erbjudas intressen och framtida mål och övriga förutsättningar beskrivas särskilda behov utredas utbildningens utformning och innehåll anpassas Kartläggningen ska följas upp och revideras under studiernas gång 2010-06-02

Genomförande Projektdesign och planering vår och sommar 2009 Besök i kommunerna september 2009 till januari 2010 - kommunbeslut mars till april 2010 Sammanställning av övergripande rapport våren 2010 - publicerad 27 maj 2010 Kommunerna ska redovisa åtgärder i september 2010 2010-06-02

Urval och material 25 kommuner granskade varav 8 erbjöd sfi genom externa anordnare Drygt 370 deltagarintervjuer, individuellt, majoriteten med tolk Intervjuer med lärare, studie- och yrkesvägledare, handläggare på arbetsförmedling, socialförvaltningen och/eller integrationsenheter, rektorer, tjänstemän och politiker Dokument från kommun och verksamheter 2010-06-02

Deltagare 2008/09 fördelade på tidigare utbildning och ålder Sfi-deltagare 2008/09 Deltagare 2008/09 fördelade på tidigare utbildning och ålder Fördelning efter antal utbildningsår, andel (%) Upp till 3 år 4-6 år 7-9 år 10-12 år 13 år eller mera 11 15 28 35 Fördelning efter ålder, andel (%) Yngre än 25 25-39 år Äldre än 39 år 17 58 25 Källa: Skolverkets nationella statistik, 2009 Skolverkets senaste statistik från 2008/09 visar att antalet deltagare inom sfi aldrig varig så högt, 84 300. 2010-06-02

Resultat av granskningen Granskningen visar på områden som måste förbättras men ger även många exempel på att sfi bedrivs som en flexibel utbildning anpassad till individuella förutsättningar och mål 2010-06-02

Förbättringsområden Kartläggning och studieplanering behöver påverka utbildningens utformning i större omfattning Undervisningen behöver i större utsträckning utgå från individens erfarenheter, förutsättningar, intressen och mål Möjligheten för deltagarna att påverka utbildningen behöver stärkas Samverkan mellan sfi, andra kommunala instanser och Arbetsförmedling behöver stärkas i vissa kommuner Uppföljningsarbetet behöver stärkas 2010-06-02

Kvinna 28 år har deltagit i sfi i två år Påbörjade sfi kort efter ankomsten till Sverige och mådde psykiskt dåligt. Hon fanns i klassrummet men kunde inte tillgodogöra sig undervisningen det första året. Kartläggning och studieplanering följdes inte upp. Kvinnans förutsättningar och behov utreddes inte vidare. Detta ledde till bristande språkutveckling. 2010-06-02

Fördröjd utredning av behov av stöd Sfi-lärarna uppmärksammade att en man som nyligen påbörjat studier inom sfi behövde utredas för eventuellt nedsatt hörsel. Integrationsenheten var ansvarig för utredning och extra insatser för deltagaren. Utredningen drog ut på tiden. Konsekvensen blev att mannen en längre tid deltog i undervisningen utan möjlighet att tillgodogöra sig denna. Följden blev bristande språkutveckling. 2010-06-02

Praktik som stöd för språkutveckling ? Samira har en lärarutbildning och arbetade som lärare fem år innan flytten till Sverige. Hennes mål: att så snabbt som möjligt klara sfi kurs D. Därefter läsa svenska som andraspråk. Sedan komplettera sin lärarutbildning för svensk arbetsmarknad. I hennes introduktionsplan finns krav på praktik. Samira anser att praktiken inte ger möjligheter att öva svenska. Den gagnar inte hennes framtida mål att arbeta som lärare. Hon skulle hellre önska mer tid för självstudier, för att på så sätt snabbare avancera och kunna påbörja svenska som andraspråk. 2010-06-02

Praktik som stöd för språkutveckling ! En 26-årig man har läst sfi under ett år och de senaste fyra månaderna kombinerat ordinarie undervisning med vårdspåret. Vårdspåret innebär att han och andra deltagare några timmar i veckan får undervisning i svenska med inriktning på vokabulär och fraser som förekommer inom vården. Samtidigt praktiserar han en dag i veckan på ett vårdhem. Hans plan är att inom ett par månader skriva prov i kurs D och sedan gå vidare till omvårdnadsprogrammet där han även studerar svenska som andraspråk. 2010-06-02

Goda exempel Kartläggning Rutiner för validering & yrkesbedömning – Malmö Anpassning &stöd - Örebro, Katrineholm, Malmö, Göteborg Yrkesinriktningar – Stockholm, Örebro Introduktion med tolkstöd – Örebro 2010-06-02

Goda exempel Samverkan inom kommunen – Emmaboda, Järfälla, Sollefteå, Sollentuna, Umeå, Uppvidinge Samverkan med arbetsförmedlingen – Katrineholm, Nyköping, Umeå Kombination med andra studier – Göteborg, Stockholm Uppföljning - Örebro, Jönköping, Järfälla 2010-06-02

Deltagare 2008/09 fördelade på tidigare utbildning och ålder Sfi-deltagare 2008/09 Deltagare 2008/09 fördelade på tidigare utbildning och ålder Fördelning efter antal utbildningsår, andel (%) Upp till 3 år 4-6 år 7-9 år 10-12 år 13 år eller mera 11 15 28 35 Fördelning efter ålder, andel (%) Yngre än 25 25-39 år Äldre än 39 år 17 58 25 Källa: Skolverkets nationella statistik, 2009 Skolverkets senaste statistik från 2008/09 visar att antalet deltagare inom sfi aldrig varig så högt, 84 300. 2010-06-02

Kommuner som deltagit i granskningen Stockholm, Göteborg, Malmö, Örebro, Jönköping, Kristianstad, Järfälla, Umeå, Trollhättan. Sollentuna, Karlskrona, Skellefteå, Nyköping, Katrineholm, Skövde, Norrtälje, Sollefteå, Nynäshamn, Finspång, Strängnäs, Uppvidinge, Nybro, Härryda, Hörby, Emmaboda 2010-06-02

Svenskundervisning för invandrare II ”Ändamålsenlighet och resultat i svenskundervisningen för invandrare” Leds från avdelningen i Göteborg Avslutas i februari 2011 2010-06-02

Tack för visat intresse! www.skolinspektionen.se/Kvalitetsgranskning 2010-06-02