Standarder – hur ser en användare på dem? Jonas Persson, Karlstads El- och Stadsnät
Kort om bolaget Karlstads El och Stadsnät Kommunägt (systerbolag till Karlstads Energi via moderbolaget Stadshus AB) Två verksamheter: Elnät och Stadsnät C:a 60 anställda, omsätter c:a 220 mnkr och investerar c:a 110 mnkr per år
Vad är en standard? Wikipedia: Norm som gäller för alla aspekter av en sak Dokumenterad kunskap från framstående aktörer inom industri, näringsliv och samhälle Syftar till: förbättrad säkerhet, förbättrad arbetsmiljö, ökad handel, minskade kostnader, miljö och konsumentskydd
En ovetenskaplig enkät Ett gemensamt språk Onaturligt Finns inte i naturen Effektiviserande Risk för begränsande (innovation) Måste uppdateras Olika nivåer Tryggt att ”luta sig mot” Ger ibland inte nog vägledning
Standarder vi använder Ex. standarder vi saknar EBR Byggnormer Elmarknadshandboken Robust fiber SIS och SEN normer Avtal (typ ABK, AB etc.) Protokoll för kommuninaktion och information (IP, 3G, 4G, OPC IEC 62264 etc) Föreskrifter - standardliknande Sedan såklart massa internt gjorda ”standardiseringar” – hur vi räknar på offerter till hur vi bestyckar nätstationer Uppdaterad EBR mot framtidens nät Laddinfrastruktur Mätare/kommunikation/protokoll
Sammanfattning Hjälper oss att samverka Rakel, Upphandlingar, Kommunikation, Byggnation Viktigt att finna rätt nivå och uppdatera Ger inte styrning Hämmar utveckling Effektiviserar, förenklar och gör vårt dagliga arbete lättare och ger högre kvalité Styrning – krav på fysiskt gränssnitt på mätare… men inga detaljer leder till olika lösningar, svårare samarbete etc.. Hämmar: låser in ”gamla” lösningar ”sanningar”