Kroppsspråk, röst och artikulation
Övning: Självskattning Hur kommunicerar du? Vilka signaler sänder du?
Övning: När kropp och röst inte samspelar Om ord, tonfall och kropp inte samspelar i talad kommunikation – vad händer då? Pröva att leverera budskap som kan upplevas lite motsägelsefulla! Arbeta i par. Ni får varsin lapp med instruktioner till 2 meningar var. VISA DEM INTE FÖR VARANDRA! Utgå från instruktionen och säg meningarna till varandra genom att använda både ord, tonfall och kropp.
Diskutera övningen Hur kändes det att säga och göra uppdragen utifrån instruktionen? Hur kändes det att vara mottagare av budskapen? Hur kan vi som mottagare svara när vår samtalspartner agerar motsägelsefullt genom att säga en sak med ord, men visa något annat med kropp och röst?
Fundera kring artikulation Vad menas med artikulation? När är det viktigt med tydlig artikulation?
Mer än artikulation För att så många som möjligt ska kunna uppfatta vad vi säger behöver vi alltså artikulera väl. Men vi behöver också: Använda tydliga mun- och läpprörelser Vara synliga med ansikte och mun
Övning: Ser du vad jag säger? Pröva att använda tydliga läpp- och munrörelser och vara noga med att hålla ansiktet synligt för dem du pratar med! Arbeta i grupper om fyra personer. Varje person ska ha ett par öronproppar, hörselkåpor eller hörlurar. Skriv ned varsin mening på cirka 5–10 ord. Håll den hemlig tills det är dags att låta gruppmedlemmarna träna talavläsning! Ställ er, en och en, framför de andra tre och läs upp er mening i normal samtalston. De övriga i gruppen har öronproppar, hörselkåpor eller hörlurar på sig. Ett tips är att gruppen kommer överens om ett tecken som visar när talaren börjar och slutar att säga sin mening. Varje ”lyssnare” skriver ned vad den uppfattade sas. Jämför vad ni skrivit ned. Skrev ni samma sak eller uppfattade ni olika?
Diskutera övningen Ser du vad jag säger? När ni läste upp er mening: vad var lätt respektive svårt med att artikulera tydligt och hålla ansiktet synligt? När ni lyssnade: vad var lätt respektive svårt med att talavläsa? Vilka konsekvenser kan det få i skolan om vi glömmer att till exempel artikulera tydligt och vända oss till den vi pratar med?
Arbeta vidare Vill ni arbeta vidare kan en granskning och jämförelse av olika sorters kommunikation i media vara intressant. Undersök kroppsspråk och röst i till exempel: Nyhetsrapportering om dåliga eller sorgliga nyheter Nyhetsrapportering om glädjande nyheter Talkshow med underhållande syfte Debattprogram med personer som har olika ståndpunkter i en fråga