En stärkt Skånebana binder samman Skåne

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Strukturplan för Skåne Nordväst - Gemensamma ställningstaganden
Advertisements

Mål Utmaningar Strategier Rekommendationer HELHETSSYN.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Kommunikationsplattform Bildandet av en norrlandsregion
Organisera vattentjänsterna för framtiden
ESS MAX IV i regionen - TITA •Syftet är att stärka Tillväxten, Innovationsstrukturen, Tillgängligheten och Attraktiviteten i regionen som ett led i etableringen.
Socialdemokraterna i Region Skåne (S)atsningar på kollektivtrafik i Skåne.
Satsningar på kollektivtrafik för ökat bostadsbyggande
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
aktuell statistik utgör god grund för utvecklingsarbete
Regional mineralstrategi för Norrbotten och Västerbotten Skellefteå 23 oktober 2012.
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Förstudie Roslagspilen
Västsvenska paketet.
Partnerskapets verktygslåda v 1.0 oktober Innehåll Presentationer –”Hisspresentation” –Kort presentation, 5 minuter –Längre presentation, 20 minuter.
Sydsvenska Industri- och Handelskammaren - Infrastruktur i Skåne Februari 2014 Toivo Sjörén Freja Blomdahl.
Innovation i södra Småland
ESS MAX IV i regionen - TITA Syftet är att stärka Tillväxten, Innovationsstrukturen, Tillgängligheten och Attraktiviteten i regionen som ett led i etableringen.
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Jan Lindelöf Region Skåne,
Vart är Östhammar på väg? Kommunens/tätortens utveckling och framtid
Nyckelstråket – Stockholm-Göteborg Finns i nationell plan – E20 behöver förstudier Rapport om järnväg Rapport om E 20 Seminarie Almedalen 2010, 2011 Västsvenska.
Utvecklingsprogram Södertörn. Vision 2020 Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm - Mälarregionen, med en halv miljon invånare, som med.
SAMVERKAN FÖR DUBBELSPÅR Gävle - Härnösand. Sveriges längsta & mest belastade enkelspår Stora problem i tågtrafiken och hög förseningsstatistik Trafikprognosen.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
RTS Konjunkturbarometer RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Det öppna Skåne 2030 Skånes regionala utvecklingsstrategi
Hållbar utveckling – Vad betyder det för Ängelholm
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
OECD Territorial Review Skåne. Syfte: för att ha ett bra kunskapsunderlag inför det kommande regionala utvecklingsprogrammet och det nya strukturfondsprogrammet.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
– ett av landets intressantaste samhällsbyggnadsprojekt.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
RUTH Stiftelsen för regional utveckling genom Högskolan Kristianstad
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
© Apoteket AB Maria Landgren. J01 i Skåne recipe/1000 inv år
UPPDRAGet Höghastighetsjärnvägar Åtgärder i storstäderna
Systemanalys för Sydsveriges infrastruktur
ESS MAX IV i regionen - TITA Syftet är att stärka Tillväxten, Innovationsstrukturen, Tillgängligheten och Attraktiviteten i regionen som ett led i etableringen.
Gymnasieantagning hösten 2015 Barn- och utbildningsnämnden Urgent Favoriter Viktig info.
VÄLKOMNA Klimatsamverkan Skånes Fossilfrihet på väg – i Skåne! Johannes Elamzon Social hållbarhet
Verksamhetsansvariga Personligt Ombud 6 oktober 2015.
J Jämtlandsstråket Mellan Åre och Östersund. Utgångspunkt för arbetet; Arbetsmarknader fungerar bättre i befolkningsmässigt större områden Det blir lättare.
Publik information Tänkbara OPS-projekt i Sverige Patrik Larsson, vVD Skanska Sverige.
Hur är företagsklimatet i Sölvesborg?. Lokalt företagsklimat Handlar om förutsättningar för företagande Vi definierar företagsklimatet som summan av de.
Verksamhetsplan 2016 EID samordningsgrupp, EID styrgruppsmöte 16 februari 2016.
Dagordning 27/ Inledning 2.Orientering om Regionsamverkan Sydsverige 3.Trafikverkets arbete inför planeringsperioden Diskussion om.
UPPDRAGET Höghastighetsjärnvägar Åtgärder i storstäderna nya bostäder Järnväg i norr Lagförslag om värdeåterföring Cykelåtgärder Östlig förbindelse.
Småföretagsbarometern 2016 Skåne län. Om Småföretagsbarometern Småföretagsbarometern produceras i samverkan mellan Företagarna, Swedbank och Sparbankernas.
1 Medfinansiering - växelspelet mellan stadsbyggnad och infrastruktur _ Kommek Malmö den 17 augusti 2016 Göran Cars Tekniska Högskolan, Stockholm.
Skåne har ett för Sverige strategiskt läge
Partnerskapets verktygslåda
Ett enat Sydsverige skapar ett starkt Sverige
REGional Utvecklingsstrategi
I Västmanland löser vi globala utmaningar Affärsplan Västmanland
Kraftsamling för ökat bostadsbyggande
Infrastruktursatsningar i Skåne behövs för att möta en växande efterfrågan från resenärer och säkerställa såväl företagens kompetensförsörjning som hållbara.
HÖGHASTIGHETSJÄRNVÄG NY DANMARKSFÖRBINDELSE
Översiktsplanering för ett hållbart energisystem
Skördeutfall 2018 Skåne.
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
Varför ska vi utveckla de regionala järnvägarna - våra budskap
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
Kerstin Blom Bokliden, SKL och Malin Åberg Aas, Svenska FN- förbundet
Länsmöte för livsmedelskontroll
20 års utvecklingsarbete tillsammans och resan fortsätter
Länsmöte för livsmedelskontroll
Presentationens avskrift:

En stärkt Skånebana binder samman Skåne Den skånska infrastrukturen står inför flera stora utmaningar. Satsningar i Skåne behövs för att möta en växande efterfrågan från resenärer och säkerställa såväl företagens kompetensförsörjning som hållbara och effektiva godstransporter. En viktig framtidsfråga för Skånes utveckling är att binda samman Skåne genom att stärka tillgängligheten. Ett robust och kapacitetsstarkt järnvägsnät är en förutsättning för att dra nytta av Skånes flerkärniga ortstruktur för ökad tillväxt och attraktivitet.

Skånebanan Skånebanan, som sträcker sig från Helsingborg till Kristianstad mot Blekinge och förbinder orterna däremellan, är idag ett av Sveriges mest trafikerade enkelspår. Kapacitetsbrist, stor störningskänslighet och långa restider innebär att tillgänglighet idag är ytterst begränsad mellan de östra och västra delarna av norra Skåne.

Skånebanan Skånebanan är en viktig förbindelse till Södra stambanan och höghastighetsbanan och får ytterligare betydelse med den fasta förbindelsen mellan Helsingborg och Helsingör. Det är även en viktig förbindelse för Bromölla och Blekinge. En utbyggd Skånebana möjliggör utökad regionaltrafik för ökad attraktivitet, bostadsbyggande och stärkt näringsliv i orterna längs stråket, och ökar tillväxtmotorerna Helsingborg och Hässleholm/Kristianstads möjlighet att driva utvecklingen och generera synergieffekter till hela Skåne.

Skånebanan Investeringar för en stärkt skånebana ska prioriteras i nationell transport-infrastrukturplan Regional och kommunal planering ska tillvarata möjligheterna med en stärkt skånebana Trafikeringen på Skånebanan ska utvecklas och förbättras. Negativa effekter av en utbyggnad ska minimeras. Det är viktigt att investeringar i Skånebanan för ökad robusthet, ökad kapacitet och minskad restid kommer till stånd så fort som möjligt. För att säkerställa en smidig planeringsprocess, maximal investeringsnytta och dra nytta av Skånes flerkärnighet står Region Skåne, Helsingborgs stad, Bjuvs kommun, Åstorps kommun, Klippans kommun, Perstorps kommun, Hässleholms kommun samt Kristianstads kommun enade kring en gemensam målbild och ett antal utgångspunkter för det fortsatta arbetet med att utveckla Skånebanan och orterna längs den. Investeringar för en stärkt skånebana ska prioriteras i nationell transport-infrastrukturplan Regional och kommunal planering ska tillvarata möjligheterna med en stärkt skånebana Trafikeringen på Skånebanan ska utvecklas och förbättras. Negativa effekter av en utbyggnad ska minimeras.

Skånebanan

Skånebanan Underrubrik Skriv här – plats för mer text och förklaring

Rubrik Plats för text Plats för text

Skånebanan

Skånebanan