Vilka möter vi i reklam och marknadsföring?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sexuell läggning Bisexualitet, heterosexualitet och homosexualitet
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Stenebergsgårdens Likabehandlingsplan
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Psykisk ohälsa, stigma och arbetsliv
Chefer om mångfald 1. Om undersökningen 2 •Undersökningen är genomförd av TNS Sifo för Proffice. •Frågorna ställdes till 400 chefer inom privat sektor.
Psykisk ohälsa, stigma och arbetsliv
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
Skapa en lönsam kundrelation
Några följder av heteronormativitet:
GYMNASIESÄRSKOLA GYMNASIE SÄRSKOLANS MATEMATIK NATURKUNSKAP
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
STRATDISK – Samverkansprojekt med utveckling av ”Diskoråd” för att förebygga och motverka diskriminering i förskolor och skolor. Projekt Stratdisk har.
”Många tror liksom att livet går som det går, att det nästan är lite förutbestämt. Men man gör ju livet. Man bestämmer själv vad man vill göra.” Sofia,
MARKNADSFÖRING OCH SERVICE
Den massmediala bilden av kvinnor
Vad är identitet?.
Arbetar er kommun utifrån styrdokument eller policydokument, i vilket/vilka sexuell läggning uttryckligen nämns i arbetet med att motverka diskriminering.
Nöjda brukare? Ingalill Stefansson Mikael Vallström.
Marknadsförarens yrkesroll
Omnibuss KPA Pension. 2 Hur skulle du reagera om du fick veta att dina pensionspengar placeras i företag som producerar pornografi? Med pensionspengar.
Tolka en platsannons Driven Lyssnande Stresstålig Social kompetens
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
”Första gången”. Känslan av de olika filmerna. Vad får ni för känsla kring de fyra olika filmerna. Försök beskriva talsfesten 2. Lördagsträffarna.
De Sju Diskrimineringsgrunderna
en start för det lagstadgade likabehandlingsarbetet
Byråkrati sätter krokben för företagare Undersökning av Länsförsäkringar 2008.
Definitioner Kränkning paraplybegrepp där mobbning, trakasserier, diskriminering och övrig kränkande behandling ingår. Kränkning är när man blir illa behandlad.
Skolinformation från RFSL
Egen styrka-projektet
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering
Mångfald och Tolerans.
Likarätt nu!. Diskrimineringslagen (2008:567) Kön Könsöverskridande identitet eller uttryck Etnisk tillhörighet Religion eller annan trosuppfattning Funktionshinder.
Likarätt JONAS ÅLEBRING ST-LÄKARE. Likarätt – alla människor har ett lika värde och lika rättigheter Likabehandling – alla ska behandlas efter sina förutsättningar.
LIKA VILLKOR VID MITTUNIVERSITETET KORT INTRODUKTION FÖR ANSTÄLLDA.
DigIT Workshop 3 De “horisontella principerna”  Jämställdhet  Tillgänglighet  Likabehandling.
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
För att kunna lyckas i sina studier är det viktigt att kunna känna trygghet och att våga vara sig själv. Oavsett vem eleven är – kvinna eller man, ung.
Normer och identitet Mötesplats Engagemang, Sigtuna —02 // Anette Sjödin,
Likabehandlingsplanen - Skolans plan för att förebygga och förhindra diskriminering och annan kränkande behandling.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
HEJ FÖRÄLDRAR! Välkomna till föräldramöte. Madelene Löfgren ◦ Grundskolelärare F-3 ◦ 35 år ◦ Sambo och två barn ◦ Bor på Bokenäset utanför Uddevalla.
Styrd helpdesk Normer och Värden
Köp, köp, köp! Om reklamens påverkan.
HBTQ-certifiering inom
Kommunikation och information
Psykisk ohälsa, stigma och arbetsliv
Psykisk ohälsa, stigma och arbetsliv
Hur kan vi förändra attityder till psykisk ohälsa?
Att sätta på sig nya glasögon
Att utmana normer kring hur vi förväntas se ut
Olika sätt att föra fram sin åsikt, samtala och diskutera
Vad får man skämta om?.
Studeranderätt och diskriminering
Granska läromedel.
Hur olika funktionalitet framställs i media
De nya svenskarnas röst !
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Att arbeta med fördomar i skolan
Cvl:s värdegrund För att kunna lyckas i sina studier är det viktigt att kunna känna trygghet och att våga vara sig själv. Oavsett vem eleven är – kvinna.
Stockholms stad Förskoleundersökning 2017
Likabehandlingsplanen
Jennie Bacchus Hertzman Malin Grundqvist Jonathan Wennö
Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor
Lika villkorsgruppen Antro/Etno
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Göteborgs stads likabehandlings-arbete
§ 1 Ändamål Mom 1 Dyslexiförbundet har till ändamål att stödja personer med funktionsnedsättningarna läs- och skrivsvårigheter/dyslexi och/eller matematiksvårigheter/dyskalkyli.
SFI/SFX 2019 i Stockholms län
Presentationens avskrift:

Vilka möter vi i reklam och marknadsföring?

Diskrimineringsgrunderna Etnicitet Funktionsnedsättning Kön Könsidentitet eller könsuttryck Religion eller annan trosuppfattning Sexuell läggning Ålder

Regeringen: Vi behöver mer mångfald i reklamen Vilka av de sju diskriminerings- grunderna nämner ministrarna i debattartikeln? Etnicitet Funktionsnedsättning Kön Könsidentitet eller könsuttryck Religion eller annan trosuppfattning Sexuell läggning Ålder

Diskutera debattartikeln Vad kan det bero på att ministrarna inte belyser mångfald utifrån samtliga diskrimineringsgrunder? Vad tänker ni kring att ministrarna belyser vissa diskrimineringsgrunder, men inte andra?

Projektet Vem får synas i svensk reklam? 2015 granskades 700 slumpmässigt utvalda annonser i tre stora dagstidningar. Granskningen visade bland annat att: Samtliga familjer var traditionella kärnfamiljer. 87 procent av kvinnorna var vita. Endast 15 promille av dem som syntes på annonsbilderna hade en synlig funktionsnedsättning. Undersökningen gjordes av organisationen Sveriges kommunikationsbyråer tillsammans med reklambyrån Volontaire.

Models of Diversity Gå till filmklippet på YouTube om det inte visas här. Där kan klippet ses i helskärm.

Diskutera filmen Vilka är era spontana reaktioner på filmen? Varför tycker de som intervjuas att det är viktigt med en mångfald av människor i reklam? Finns det en risk att också den här filmen faller i någon av fällorna om hur man ska se ut för att vara modell? Utifrån idén om en bredare representation – tycker ni att det finns brister i den reklam ni möter i er vardag?

Mångfald som marknadsföringsstrategi Filmen Models of Diversity lyfter fram flera skäl till varför det behövs en mångfald i reklamen, bland annat: Personer med funktionsnedsättning vill liksom många andra ha snygga kläder. Personer med funktionsnedsättning vill liksom många andra vara representerade. Det är viktigt att vidga normen kring hur en modell ska se ut. Fundera över vilka andra skäl det finns för företag att låta en mångfald av människor representera dem, i kontakter med kunder och i sin marknadsföring.

Hur störd får man vara i ert varumärke? Vilka fördelar finns det med att låta personer med till exempel en lindrig utvecklingsstörning representera ett företag? I rapporten Hur störd får man vara i ert varumärke? svarar marknadschefer, varumärkeschefer, kommunikationschefer och vd:ar från 600 företag på den frågan.

Hur många procent tror ni svarade JA på följande fråga? Har personer med lindrig utvecklingsstörning någon gång representerat ditt företag i kontakt med kunder eller i marknadsföring?

Hur många procent tror ni svarade POSITIVT på följande fråga? Om ja på förra frågan, hur reagerade era kunder på det?

Hur många procent tror ni svarade JA på följande fråga? Skulle du kunna tänka dig att i framtiden låta en person med lindrig utvecklingsstörning representera ditt företag i kontakt med kunder eller i marknadsföring?

Hur många procent tror ni instämde i följande påstående? ”Att möta en person med en lindrig utvecklingsstörning kan upplevas som oroande för vissa kundgrupper.”

Diskutera Vad tror ni det beror på att 59 procent svarade att det eventuellt kunde upplevas som oroande för vissa kundgrupper att möta en person med lindrig utvecklingsstörning i kontakt eller marknadsföring?

Arbeta vidare I rapporten Hur störd får man vara i ert varumärke? berättar fyra chefer om hur de gick från idé till handling för att bredda representationen samt vilka reaktioner det gav hos kunderna. Läs till exempel om hur valet att skapa karaktären ICA-Jerry både kritiserades och hyllades. Vad lyfter cheferna fram som framgångsfaktorer? Rapporten finns att ladda ned på FUB:s sida, www.fub.se