Distanskonsulter ortodonti (tandreglering)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna.
Advertisements

Stöd för analys och förbättring
Att införa LCP – LCP-ansvariges roll Marie-Louise Ekeström
Mina vårdkontakter MVK är en formulärbaserad tjänst som kan användas för rutinärenden som av/ombokning av tid eller receptförnyelse eller som komplement.
Syftet med en personlig handlingsplan
Patientsäkerhetsronder
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
Folktandvården Övertorneå Jessica Brännvall
PRIMÖR.
Patientupplevd vårdkvalitet
Så vill vi ha det i Norrbotten Likvärdig vård i länet oavsett bostadsort – Enhetliga bedömningar & prioriteringar – Enhetliga rutiner & utrustning Nöjda.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Matlagning i hemmet.
Blekinge Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? Vilket speciellt resmål eller plats skulle ni helst åka till i Sverige.
RTS Konjunkturbarometer RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Språkstöd på modersmål för att medvetandegöra sitt eget lärande
Önskemål om omplacering Ärendet föredras för Au/Au:s delegater Ärendet bereds inom förvaltningen Ärendet återförs till Au/ Au:s delegater Beslut Omplaceringsprocess.
Forsknings-plattform
Delaktighet.
Resultat: Vi ser en ökning av antalet tillfällen av utevistelse och promenader. Antalet boende som får erbjudande om utevistelse har ökat, under den tredje.
Rutiner kring inskrivningsmeddelande i Meddix
Herman & Brita Utskrivningsprocessen Gislaved.
Programberedningen 2010 Årets uppdrag: Bemötande i vården (Etik i vården) Programberedningen består av 11 ledamöter: Anders Öberg (S) ordförande Elisabeth.
Riskanalys koloncancer ---- Patientmedverkan i riskanalys
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
BILD 1 1. Frågeställningar - underlag för diskussion med offentliga myndigheter Hur ser arbetskraftsförsörjningen ut i er kommun under de närmaste 20 åren?
Vad är god strokevård och rehabilitering ? Piteå, Älvsbyn, Arjeplog, Arvidsjaur Sluten vården, Primärvården, Kommuner Hög kompetens i hela vårdkedjan Tidig.
1 Teamet för personer med FlerfunktionshinderOrupssjukhusetSUS.
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Byråkrati sätter krokben för företagare Undersökning av Länsförsäkringar 2008.
Palliativ vård och samordning
Företagarpanelen – Q4, 2010 NOVEMBER 2010 Östergötlands län.
Sammanställning synpunkter remisskonferens. Övergripande målsättning Starkt stöd för den övergripande målsättningen att bättre anpassa vården för de mest.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
Antal olyckor januari-juni *2014 jämfört med medelvärde år **2015 jämfört med medelvärde år ***2016 jämfört med medelvärde år LänMedelv.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
NOVEMBER 2010 Kronobergs län
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Utbildning av patienterna för att minska telefonrådgivning
Direkt-Access en lyckad process
Inspektioner vid akutmottagningar i Värmland och Gävleborgs län
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Drop-in mottagning för provtagning
Distanskonsulter i tandreglering Projekt
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Konflikthantering Hur kan man göra..
Delat beslutsfattande och SIP
Ny Remissrutin till BUP
Mobil hemsjukvårdsläkare Borås
Distanskonsulter i tandreglering Projekt
Regionala Strama Västra Götalandsregionen
Rökstopp i samband med operation
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Distanskonsulter ortodonti (tandreglering)
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Skördeutfall 2018 Norrbotten.
Lönesamtal och bedömningsområden
Uppföljningsdag för metodstödjare 3 november 2015
Lönesamtal och bedömningsområden

1177 Vårdguidens e-tjänster i VGR
Rutiner vid distanskonsulter, ortodonti
Närsjukvårdsteamet, SÄS Borås Martin Tirler, överläkare Cecilia Johansson, sjuksköterska Vi tänkte prata om teamet, våra resultat och framgångsfaktorer,
Hjälpmedelsförskrivning
Presentationens avskrift:

Distanskonsulter ortodonti (tandreglering)

Norrbotten Ca 250 600 inv Piteå älvdal drygt 59 000 inv

Geografisk utbredning

Personal tandregleringen Piteå

Jämförelse Norra och Södra Sverige Norrbotten: 250 570 Västerbotten: 262 362 Jämtland: 126 765 Västernorrland: 243 061 Gävleborg 279 991 Summa norra Sverige 1 162 749 Jämförelse Skåne 1 288 908 Hela Sverige 10 miljoner

Förändring av konsultverksamheten- men varför?

Hur såg konsultverksamheten ut tidigare? Inlandsturné Arjeplog fick 1 dag vår och höst (2 specialister) Arvidsjaur fick 2 dagar vår och höst (2 specialister) Arjeplog hade ca 30 patienter inkallade till konsultdagen/ specialist dvs ca 60 patienter Arvidsjaur hade ca 45 patienter inkallade till konsultdagen/specialist dvs ca 90 patienter

Konsultverksamheten hösten 2017 Målsättning/syfte Möjliggöra fler konsultationstillfällen/år – ökad kontinuitet och minskat antal remisser OBS! inte mer konsulttid Minska antalet ”slentrianvisningar” Kvalitetssäkra rådgivning Mer vårdtid och mindre restid för specialisten Konsulttillfället=utbildningstillfälle Skapa utrymme för utökad kursverksamhet Breddar kunskapen i foto och videokonferensutrustning Patienten behöver inte invänta eller anpassa sig till en speciell dag då specialisten kommer- snabbare besked

Metod Allmäntandvården tar fram ett bra konsultunderlag (röntgen, foton) Ansvarig tandläkare gör en egen bedömning av fallet eventuellt tillsammans med kollegor på kliniken Frågeställning skall finnas Önskemål hos patient och /eller föräldrar 3-4 st videokonsulttillfällen under hösten per specialist fördelat över höstterminen. Varje tandläkare skall beredas mer än 1 konsulttillfälle.

Metod Intraorala foton, frontal bild, sidobilder som visar ocklusionen (sammanbitningsläget), samt ocklusala bilder som visar tandraden Extraorala foton, en face leende, enface avslappad, profilbild Foton även på patient, som återvisas för att kunna bedöma behandlingsresultat osv.

Metod fortsättning Vid mer komplicerade fall kan studiemodeller begäras in tillsammans med remiss för vårdplanering Patient/målsman informeras av allmäntandläkaren efter konsulten Journalkopia av konsulttillfället skickas från specialist som vanligt

Utvärdering Påbörjas efter sista konsulten hösten 2017 Tidsåtgång för specialisterna (konsulttid) Tidsåtgång för allmäntandläkarna (konsulttid) Tidsåtgång för förberedelse inför konsulterna (röntgen, foton) Specialisten upplevelse av den förändrade konsultverksamheten (enkät) Allmäntandläkarens upplevelse av förändringen (enkät) Övrig personals upplevelse av den förändrade verksamheten (enkät)

Utvärdering fortsättning Chefens upplevelse (enkät) Identifiera förbättringsområden Hur gå vidare?

Erfarenheter fram till idag Hinner med betydligt fler patienter/ konsulttillfälle än tidigare Mer tid för undervisning samt dialog kring varje enskild patient Specialisten kan studera foton och röntgen innan själva konsulttillfället (mer säker rådgivning) Allmäntandläkaren kan fråga och diskutera behandlingen i större utsträckning än om patient är närvarande i rummet. Oro hos allmäntandvården att underlaget inte är tillräckligt bra inför visningen

Erfarenheter fram till idag forts Erfarna tandläkare tycker att de tvingas att tänka efter mer innan visning än tidigare. Anses som positivt. Oerfarna tandläkare behöver mer undervisning kring varje enskild patient. Anses som positivt samt ökar patientsäkerheten Barntiden ökar. Förhoppningsvis bara i övergångsskedet fram till dess rutinerna är utarbetade. En del sköterskor upplever ett merarbete, som för en del kan vara positivt och för andra det motsatta

Tack för att ni lyssnade