Upplägg Syfte och mål med Skolutveckling tillsammans Topp

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
2-årigt samverkansprojekt
Dolda kunskaper avslutande möte
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Varför fokus på nyanlända just nu
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Exempel utifrån ett antal målområden
Introduktion till SOFIA-studien
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Den nationella ungdomspolitiken
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Gemensam webbinformation inom området psykisk ohälsa
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Specialpedagogiska skolmyndigheten är statens samlade stöd i specialpedagogiska frågor. Det övergripande uppdraget är att alla ska ges möjlighet att nå.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Mälardalens kompetenscentrum för Hälsa och Välfärd MKHV
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Socialinvesteringsfond Norrköpings kommun
Socialinvesteringsfond Norrköpings kommun
ECAR Vi får inte grepp om hela problembilden om vi inte frågar invånarna om deras erfarenheter - En analys av processen med ECAR-forskarcirklarna i Botkyrka.
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
Tidiga insatser för barn i förskolan
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Uppföljningsbesök Uppföljningsbesöken Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs.
Skolkompassen Ett verktyg för skolutveckling
Hur arbetar Västra Götaland med uppföljning och utvärdering Presentation inom lärprojektet uppföljning av regional tillväxt (Reglab) Göteborg 12 april.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Lärande utvärdering genom följeforskning
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Nämndplan 2015.
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Lönekriterier – ett stöd till chefer. Varför lönekriterier?  Att ha tydliga lönekriterier är en förutsättning i samband med lönesättning.  Kriterierna.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Gott ledarskap a och o för skolan! Skolans (o)möjliga ledaruppdrag? Jenny Madestam.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
2015 års skolkommission Skolkommissionens delbetänkande Presentation den 17 augusti 2016.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
- En analys av processen med ECAR-forskarcirklarna i Botkyrka
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Förändringsteori Utlysning 2017/00484 breddad rekrytering för arbete
Skolutveckling tillsammans, Topp
Louise Edgren Förvaltningshögskolan, Göteborgs universitet
Varför just ämnet fysik?
Enheten för mottagande av nyanlända elever
Dagens innehåll Vad är tilläggsbelopp? Omfattande behov
Ekonomiska förutsättningar Fristående enheter Grundskola
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
Politisk samverkansberedning för hälsa, vård, omsorg och skola
Presentationens avskrift:

Upplägg Syfte och mål med Skolutveckling tillsammans Topp 25 2025 Strategi för Skolutveckling tillsammans Topp 25 2025 Ansökan av medel Kriterier för bedömning av ansökan Vem gör bedömningen?

Skolutveckling tillsammans, Topp 25 2025 Syfte: Att skapa samling, struktur och ge energi åt ett brett skolutvecklingsarbete där barn och elevers lärande står i centrum och därigenom öka barn och elevers kunskap och måluppfyllelse. Mål Att öka barn och elevers kunskaper och stärka skolresultaten i Örebro kommun Att fler elever ska nå kunskapsmålen i årskurs nio Att fler elever ska fullfölja gymnasiet

Strategin för Topp 25 2025 Strategin tar upp 11 punkter för skolutveckling i Örebro kommun Dessa 11 punkter kan sorteras in i tre huvudgrupper 1. Stödjande strukturer och processer: Exempel Långsiktiga vision gällande skolutvecklingsarbete, förskolorna och skolornas egna specifika behov och förutsättningar ska vara utgångspunkten skolutvecklingsarbetet, skapa en ledningsstruktur som bygger på tillit, lyssnande och som fungerar stödjande, insatser för att öka förutsättningar/möjligheter för lärande och måluppfyllnad t.ex. arbete med skolhälsovård, folkhälsa, jämställdhet, trygghet och arbete för att bryta segregation. 2. Kartläggning och utvärdering: Tillsammans med skolorna bygga upp ett nyanserat material som tydligt kan visa skolornas starka och svaga sidor, det utvecklingsarbete som görs behöver också följas upp så att nya framåtblickande utmaningar och mål kan formuleras. 3. Lärarens profession: Att arbeta med att ständigt utveckla undervisningen med målet att skapa gynnsamma och inkluderande lärandemiljöer och att främja och stödja lärares lärande t.ex. ge utrymme för kollegialt lärande etc. Strategin finns på Pedagog Örebro

Fyra politiskt prioriterade områden för satsningar inom Topp 25 2025 Satsningarna ska kunna sorteras in i några av dessa fyra huvudgrupper: Kompetensförsörjning Kompetensutveckling/ kompetensförstärkning Forskning Stimulansmedel

Vem kan söka medel? Kommunal och fristående förskola, grundskola, gymnasium Verksamheter kopplade till förskola och skola t.ex. elevhälsa, kommungemensamma verksamheter Ansökan ska skrivas under av ansvarig chef, så som rektor, förskolechef verksamhetschef etc.

Ansökning Mall och instruktion för ansökning finns på pedagog Örebro Mallens rubriker med stödtext Bakgrund Beskriv bakgrunden till satsningen., Vad är det för behov som satsningen ska täcka? Hur är relationen till syfte och mål med Topp 25 2025? Varför bör just denna satsning prioriteras? Satsning Beskriv hur satsningen ser ut rent konkret. Vem är ansvarig för satsningen? Vilka olika aktiviteter innehåller den och i vilken omfattning ska de genomföras? Under hur lång tid ska satsningen pågå? Vilka resurser behövs? Målgrupp Identifiera satsningens huvudsakliga målgrupp. Ibland kan olika aktiviteter inom en satsning rikta sig till olika målgrupper. Exempelvis kan en satsning som primärt riktar sig till barn också ha aktiviteter som riktar sig till barnens föräldrar. Berörda enheter/förvaltningar Redogör för vilka kommunala och/eller fristående enheter/förvaltningar som blir berörda av satsningen.

Effekter för individen och Topp 25 2025 Vilka effekter kommer satsningen resultera i för den enskilde individen som får del av satsningen och hur är dessa effekter kopplade till syfte och mål med Topp 25 2025? Hur bidrar satsningen till Topp 25 2025s syfte och mål? Utvärdering av effekter Hur ska vi ta reda på att satsningen har någon effekt på de mål vi vill uppnå? Hur vet vi att satsningen kommer bidra till syfte och mål med Topp 25 2025? Hur kommer vi att möjliggöra för utvärdering? Finns det t.ex. tänkta kontrollgrupper som inte får del av satsningen som vi kan mäta emot? När ska utvärderingen påbörjas? Vem är ansvarig för att satsningen utvärderas?  Mall och instruktion för utvärdering finns på Pedagog Örebro Spridning Beskriv hur satsningen ska kunna spridas till andra enheter? Hur vill ni att satsningen ska beskrivas i den digitala karta som är till för att underlätta för skolornas omvärldsbevakning och öka möjligheten att lära av varandras utvecklingsarbeten Ekonomiska resurser Beskriv vilka ekonomiska resurser som behövs per år och på vilka poster de ska vara fördelade, totalsumma för satsningen ska också vara med, ekonomiska medel ges för högst två år i taget, sedan måste satsningen utvärderas och inkomma med ny ansökan

Kriterier för bedömning av ansökningar Satsningen ska kunna sorteras under minst ett av de fyra politiskt prioriterade områdena nedan. Kompetensförsörjning Kompetensutveckling/ kompetensförstärkning Forskning Stimulansmedel för skolutveckling Satsningen ska kunna kopplas till Strategin för Topp 25 och därmed ha en tydlig koppling till: Barn och elevers kunskapsresultat Bygga på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet Någon eller några av de 11 punkter för skolutveckling som tas upp strategin

forts. Satsningen ska ha en tydlig linje mellan syfte- mål- effekt och uppföljning/utvärdering, vilket beskrivs under rubrikerna i ansökningsmallen (finns på Pedagog Örebro). Det ska finnas en tydligt identifierad ansvarig för satsningen som har ska kunna garantera genomförande, uppföljning-och utvärdering av satsningen. Satsningen ska på lämpligt sätt ha förankrats i berörd verksamhet/personalgrupp Det ska finnas en tydlig beskrivning av hur spridning av satsningens resultat ska ske, vilket beskrivs under rubrik 5 i ansökningsmallen

Vem gör bedömningen? Ansökningarna behandlas i styrgruppen. Styrgruppens sammansättning: Verksamhetscheferna inom kommunal grundskolan, Monica Skantz och Ulf Aldén Kvalitetschef kommunal grundskola, Anna-Karin Mäntylä Verksamhetschef Förvaltningen för utbildning, försörjning och arbete, Veronica Svensson Kvalitetsutvecklare Förvaltningen för utbildning, försörjning och arbete, Jenny Lindström Verksamhetscheferna för den kommunala förskolan, Åsa Svahn och Zandra Ahkoila Representanter från fristående grundskolor Björn Ekedahl och Marie Einarsson båda rektorer Representanter för fristående förskolor Maria Lavesson Hjortzberg förskolechef och Mia Wallin, enhetschef Hannaskolan och förskolan Enhetschef för kvalitetsutvecklargruppen, Max Jakobsson Ordförande för Styrgruppen är Karin von Stedingk, avdelningschef Centralt skolstöd.

När styrgruppen har beslutat att en ansökan ska gå vidare ska den beredas (ordförandeberedning  presidium  nämnd) till programnämnd barn och utbildning som sedan tar beslut på ordinarie nämndsammanträde Observera att: En ansökan kan stoppas av nämnd fast den blivit antagen i styrgrupp Det kan komma förslag till satsningar från politik som går direkt till nämnd Centralt skolstöd sköter den endast administrativa hanteringen, beslutet om att bevilja ansökningar görs av styrgrupp och slutgiltigt av programnämnd barn och utbildning