till Svenska Livräddningssällskapet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Advertisements

Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Vad är arbetsmiljö ? Människa Teknik Organisation.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
KRAM – Kreativ, Respektfull och Ansvarstagande Medmänniska Utsäljeskolans fritidsverksamhet har ett gemensamt mål från förskoleklass till årskurs 6. Vi.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Utbildning personlyftar. Upplägg Teoridel Praktiska stationer med lyft (smågrupper) Teoretiskt prov Lyft upp från golv med personlyft (helgrupp) Genomgång.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
Spetsundervisning – svenska och matematik I Lerums kommun erbjuds elever i åk 8 och 9 att fördjupa sin kunskaper i matematik och svenska genom ett samarbete.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Barn och ungdomars utveckling
Välkomna till Föräldramötet
Svenska som andraspråk 1
Välkommen till Uppsala universitet!
VÄLKOMMEN TILL 6A.
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Kultur- och språkanpassad hälsoinformation
Varför läser ni religionskunskap?
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Föreläsning 1 Programmeringsteknik DD1310
LAG OCH RÄTT Samhällskunskap LPP.
Problematisering av diplomet
Bli polis Polisassistent Daniel Ljungberg.
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
APL info åk 1 Arbetsförlagt arbete.
Nyttjande av stimulansbidraget för andra målgrupper
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Att bemöta och bli bemött
Svenska livräddningssällskapet - sls som organisation
Formativt lärande.
Dataskyddsförordningen – och vårt arbete utifrån den
Etik- planering.
Fysiskt tvång - fasthållningar
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Hälsokursen - vikt Träff 1 Välkomna!.
Din lön och din utveckling
Från timplan till schema Kommunadministratörsutbildningen
Föräldramöte Sjöstadsskolan /
Du kommer att träffa människor under din livstid
Skolledningskonferens
TÄVLINGSMOMENT SIMNING
Delprojekt 3 - Ämnesintegration
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Individuellt lärande tillsammans
Vård och omsorgsutbildning
Barnkonventionen.
Lärares planeringsarbete!
Timplan för grundskolorna i Angered
Träff 5 Välkomna!.
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Meningsfull fritid och sociala färdigheter
Välkommen !.
Hur gör vi nu tillsammans på skolan med praktiska test?
Det enskilda barnet ska vara förskolans,
Yrkesutbildningar CVL Sandviken
Mänskliga rättigheter -
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
TÄVLINGSMOMENT SIMNING
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Fortbildning för pedagoger
Kontinuitetshantering
PRAO-praktisk arbetslivsorientering
Presentationens avskrift:

till Svenska Livräddningssällskapet Välkommen till Svenska Livräddningssällskapet

Ämnen och timfördelning Block 1. Simning Kap. 1 Svenska Livräddningssällskapet, SLS som organisation 1 timma Kap. 2 Att lära sig simma: Vattenvana, simfysiologi och simteknik 11 timmar Kap. 3 Att undervisa och planera simskola Simlärarens roll och barns utveckling 14 timmar Kap. 4 Simlärarens idébank. 1 timma Kap. 5 Prov – praktiskt och teoretiskt 3 timmar Kap. 6 Olika kulturer 1 timma Livräddning Kap. 1 Livräddning, Första hjälpen och Hjärt- Lungräddning 8 timmar Säkerhet Kap. 1 En vattensäker simskola 1 timma Totalt 40 timmar *En timma enligt läroplanen är 60 minuter.

Svenska Livräddningssällskapet, SLS -SOM ORGANISATION Mål Eleven ska ha kunskap om SLS organisation, dess ändamål och vilka myndigheter och organisationer som SLS samarbetar med. Eleven ska ha kunskap om det egna regionförbundet och dess verksamhet. Eleven ska ha kunskap om att SLS arbetar för en vattensäker kommun. Simning kapitel 1

Svenska Livräddningssällskapet, SLS -SOM ORGANISATION Delmoment Simkunnighet Barnens Livräddningsskola, BLS Vattensäkerhetssimskola Livräddning Flytvästanvändning Tävlingsverksamhet Säkerhet Information Opinionsbildning En vattensäker kommun Utbildning Organisation Simning kapitel 1

SVENSKA LIVRÄDDNINGSSÄLLSKAPET Simning kapitel 1

Att lära sig simma - vattenvana, simfysiologi och simteknik Mål Eleven ska ha kunskap om vikten av vattenvana i tidig ålder. Eleven ska ha kunskap om olika hjälpmedel. Eleven ska ha kunskap om hur vi lär ut bröstsim, ryggsim, dykteknik, flytteknik, vattentramp och glidteknik från 4 års ålder. Eleven ska ha kännedom om hur vi kan använda andra simsätt i simskolan. Eleven ska ha kunskap om hur kunskapsbevisen hjälper till att skapa den ”röda tråden” i simskolan. Eleven ska få information om att babysim är en egen utbildning. Eleven ska ha kunskap om hur människokroppen fungerar och hur vattnets egenskaper påverkar den. Eleven ska ha kunskap om simundervisning för vuxna och barn i behov av särskilt stöd. Simning kapitel 2

Att lära sig simma - vattenvana, simfysiologi och simteknik Delmoment Vattenvana, simfysiologi och simteknik Öronbarn Hjälpmedel Kunskapsbevis i undervisningen Vattenvana Simteknik och simfysiologi Människan och vattentemperaturen Flytning Bröstsim Ryggsim Det händer vid dykning Djupdykning Simning kapitel 2

Att undervisa och planera simskola - simlärarens roll och barns utveckling Eleven ska ha kunskap om de olika sätt vi kommunicerar på. Eleven ska ha kunskap om vad som krävs i rollen som simlärare och vad det innebär att ”leda” andra. Eleven ska förstå samarbete: simlärare – barnet – föräldrarna. Eleven ska ha kunskap om att vi har individanpassad simskola och vad det innebär. Eleven ska ha kunskap om simskolans olika mål och delmål och hur simskolan är uppbyggd och planeras för att få bästa möjliga undervisningssituation. Eleven ska ha kunskap om lekens betydelse för inlärning. Eleven ska ha kunskap om barnets utveckling från 4 år och den biologiska grunden för inlärningen. Eleven ska veta vikten av sin egen hygien. Eleven ska ha kunskap om vuxensim. Eleven ska ha kunskap om barn i behov av särskilt stöd. Eleven ska ha kunskap om att eleverna kan ha olika bakgrund när det gäller kunskap, erfarenhet och kultur. Eleven ska kunna planera och genomföra lektioner anpassade efter elevernas ålder och kunskaper. Eleven ska redovisa en lektion praktiskt i vattnet. Eleven ska visa minst 2 punkter av delmomenten. Eleven ska kunna se alla i gruppen. Tala tydligt samt visa och instruera korrekt teknik. Eleven ska genomföra ett prov, skriftligt eller muntligt. Simning kapitel 3

Att undervisa och planera simskola - simlärarens roll och barns utveckling Delmoment Simlärarens roll Att möta föräldrar i olika situationer Personlig hygien Ledarskap Kommunikation Planera sin simskola Mål och delmål i simskolan Lekens betydelse Lektionsplanering (fortsättning nästa bild) Simning kapitel 3

Att undervisa och planera simskola - simlärarens roll och barns utveckling Delmoment Barns utveckling Minnet Reflexer Motorik och balans Vestibulära systemet Kinestetiska sinnet Taktila sinnet Utvecklingsnivåer Att möta barn i behov av särskilt stöd Simundervisning för vuxna Simlärarens idébank SLS undervisningsmaterial Simning kapitel 3

Prov Bedömningsmoment Teoriprov: Praktiskt prov • Teoriprov 20 min med rättning • Praktiskt prov 70 min • Lektionsplanering 90 min med presentation Teoriprov: Standardiserat prov bestående av flervalsfrågor. Max 13 poäng. Godkänt 10 poäng. Praktiskt prov Gruppen ska planera in så alla delmoment är med inför provet. Delmoment som ska presenteras: Startlek, avslutningslek, bentagen på mage och rygg, armtagen, flyta, glida, hoppa, Doppa och generella vattenvaneövningar. Tid för det praktiska provet i vattnet max 10 min/grupp. Planeringstid 30 – 40 min. Totaltid: 70 min Lektionsplanering Deltagaren ska i grupp göra en finplanering 10 lektioner (använd underlaget från Simlärarens idébank) samt presentera detta. Bedömning Eleven skall vara delaktig i gruppen samt presentera en del av arbetet inför grupp.   Simning kapitel 3

Olika kulturer Mål • Eleven ska kunna reflektera över hur vi bemöter människor från andra kulturer. • Eleven ska ha kunskap om vad kultur kan vara. • Eleven ska ha kunskap om vad moral, etik och empati står för. • Eleven ska förstå vad som krävs för att ett möte mellan personer ska fungera. Delmoment • Vad är kultur? • Huvudbyggstenarna i kultur • Olika faser i en ny kultur • Hinder • Att lyckas Simning kapitel 3

Sls simlärare Enligt arbetsmiljölagen (ASRRSM 1996:1) får inte personer under 18 år arbeta ensamma med eget ansvar. Detta innebär då att endast personer som fyllt 18 år självständigt kan driva och arbeta vid en simskola så väl inom- och utomhus. Simning Kapitel 3

Livräddning – vattenlivräddning, första hjälpen och hlr Mål Eleven ska ha kunskap om det livräddningsmaterial som finns och på vilka sätt man kan livrädda en nödställd. Eleven ska ha kunskap om hur man lär ut livräddning i simskolan med bl.a. hjälp av Svenska Livräddningssällskapets kunskapsbevis. Eleven ska ha kunskap om de vanligaste sjukdomar som kan förekomma i samband med simskola. Eleven ska ha grundläggande kunskap i Första hjälpen och HLR, samt larmrutiner. Livräddning kapitel 1

Livräddning – vattenlivräddning, första hjälpen och hlr Delmoment Vattenlivräddning Förebyggande Omhändertagande av nedkyld Livräddningsmaterial Livräddningsövningar Solsmart Vinterlivräddning Första hjälpen HLR vid drunkning Livräddning kapitel 1

säkerhet Mål Eleven ska ha kunskap om de lagar och förordningar som gäller vid simskoleverksamhet och den hjälp samhället kan ge. Eleven ska ha kunskap om de lagar som berör deras anställning. Eleven ska ha kunskap om Svenska Livräddningssällskapets kriterier för en vattensäker kommun. Eleven ska ha kunskap om vikten att sätta säkerhet främst i simskolan och det ansvar som åligger en simlärare samt försäkringar. Eleven ska ha kunskap om rutiner som gäller vid inomhus- och utomhussimkolor. Eleven ska ha kännedom om Barnkonventionen. Säkerhet kapitel 1

säkerhet Delmoment En vattensäker simskola Information till föräldrar Dagsrutiner Simskoleavslutning Barnens Livräddningsskola SLS simkunnighetsdefinition Skolans mål Försäkringar Säkerhet i simskolan Säkerhet vid märkestagning Barnkonventionen Säkerhet och ansvar vid badanläggningar Arbetsgivarnas ansvar Lagen om skydd mot olyckor Säkerhet och ansvar i samhället Säkerhet kapitel 1

Fortbildningar och kurser i SLS regi: Babysim Att lära små barn simma Hjärt- och lungräddning (HLR) Luftvägsstopp Första hjälpen Poollivräddarutbildning Havslivräddarutbildning Islivräddarutbildning En vattensäker kommun Att bli utbildare inom simning Att bli utbildare inom livräddning http://svenskalivraddningssallskapet.se/utbildning