Hemtjänstprocessen, bakgrund

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Här skriver ni in ett namn på ert förbättringsarbete
Advertisements

Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Handlingsprogram mot övervikt och fetma i VGR Förslag till projektplan
Grupparbete 2 Hur tar vi nästa steg vidare ?
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Agenda Utbildning för verksamhetschef
Kompetensutveckling Processansvarig: Ulrika Sjöholm
Qulturum Bergeling 2014 Frågor att besvara i varje steg av processen Vilken information behöver vi ha för att ta beslut om åtgärd i detta steg av processen?
1. Detta är ett förslag på upplägg/rubriker som ni kan använda er av när ni ska dokumentera/presentera vad ni gjort i ert.
Patientupplevd vårdkvalitet
Sven Karlander Övergripande studierektor UMAS Nya ST i Region Skåne.
Ett processinriktat arbetssätt
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Kartläggning av kundprocesser inom kommun och landsting
Att tillsammans påverka!
QULTURUM Mari Bergeling 2014 Kartläggning av stöd- och ledningsprocess Personcentrerad processkartläggning – PCP Före- byggande Identifiering av förutsättningar.
OBS Material bearbetat av GBG: Stad
Överenskommelse om samordning kring barn
Nya föreskrifter och allmänna råd
Stroke/TIAprocessen                                                                      
Resultat 2011 och förslag till delmål Prestationsersättning = antal riskbedömningar 2011.
Kartläggning av kundprocesser inom kommun och landsting
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Mål och Handlingsplan 2009 Kommungemensamma Mål och aktiviteter inom chefsförsörjningsområdet 2009.
GFN 11 dec 2014 Mål för mötet Skolverkets allmänna råd fritidshem Intern utbildning fritidshem FFH Systematiskt kvalitetsarbete Skolinspektionen-
Regionstyrelsens ansvar för uppsikt över övriga nämnder och styrelser
Kort om tidsplanen för verksamheten äldreomsorg Hösten 2015 planering för pilotprojekt. Januari 2016 start pilot vårdboende. Våren 2015 fortsatt planering.
Sundsvalls kommuns Servicecenter HR, IT, Ekonomi Jonas Borg, koncernstaben, Sundsvalls kommun
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Systematiskt arbetsmiljöarbete, likabehandling och samverkan Barn- och utbildning 2015 SAM är arbetsgivarens arbete med att undersöka, riskbedöma, åtgärda.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling inom socialtjänsten.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion i Äldres behov i centrum! 4 november 2015.
ARBETSGRUPP: MEDLEMSGRUPPEN Uppdragsbeskrivning Uppdaterad
Vitalis 2016 Rådet för statlig styrning med kunskap.
Dagens upplägg Reflektioner sedan i fredags Målsättningen med utbildningen Fortsatta planeringen Gruppdiskussion kring nuläge Presentation av redskap.
PROCESS GENOMFÖRANDEPLAN
Uppföljningar av hemtjänstutförare - fokusområden
Neurorehabilitering i Primärvården
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
PROCESS KARTLÄGGNING - EN VISUELL GEMENSAM GRUND FÖR VÅRT ARBETE.
Uppstart arbetsgrupper
Koordinatorer för ökad skolnärvaro
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Hälsokurs - vikt 1 år (39 veckor)
Uppdrag Ta fram länsgemensam rutin för avvikelsehantering
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Kvalitetsarbete Verksamhetsstöd
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet mall kortversion – underlag i annat underlag Datum 2018-XX-XX.
Kartläggning av kundprocesser inom kommun och landsting
Verksamhetsråd
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Del D – Avslutande grupparbete och certifieringsprocess
Återkoppling- remisshantering av revidering Västbus riktlinjer
Samordnad utveckling för god och nära vård
KPR
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Dialogmaterial om Arbetstider och arbetsbelastning
PoPS: Processkartläggning av, och pilotutredning inom, utveckling av stödtjänster Driftrådet 28 maj 2019.
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

Hemtjänstprocessen, bakgrund En enhetlig och sammanhängande process från godkännande av hemtjänstutförare till uppföljning och ev. avslut. Behov av samverkan mellan de olika aktörerna inom kommunen som hemtjänstutföraren möter. Erfarenheter från genomförda uppföljningar tas tillvara för att öka kvalitén hos hemtjänstutförarna.

Genomförandet Processkartläggning. Arbete i arbetsgrupp med deltagare från ekonomi, socialkontoret, Treservagruppen och planeringsledare äldre och LSS. Framtagande av förbättringsområden. Underlag till förslag till revidering av LOV avtalet.

Förändringar i hemtjänstprocessen Framtagande av manual för det första mötet med hemtjänstutförararen för att säkerställa att så fullständig information som möjligt inhämtas om hemtjänstutföraren. Framtagande av informationsmaterial till hemtjänstutförarna. Ett material inför utredning av hemtjänstutföraren samt ett material efter godkännande. I detta material har samtliga funktioner ett avsnitt (ekonomi, socialkontoret/äldrelots, Treservagruppen samt planeringsledare)

Forts förändringar i hemtjänstprocessen Omarbeta strukturen för utbildningen av planeringsledare/socialkontoret då utbildningen ges vid två tillfällen. Ett första utbildningstillfälle med övergripande information om bland annat styrande lagstiftning och föreskrifter samt lokala förutsättningar i Linköpings kommun. Andra tillfället kommer utifrån fallbeskrivningar ge en fördjupad kunskap om uppdraget och upprättande av genomförandeplaner enligt IBIC. Checklista där samtliga moment ska vara genomgångna för att signeras innan hemtjänstutföraren blir valbar.

Forts förändringar hemtjänstprocessen Uppföljningen av hemtjänstutföraren. Planeringsledare på omsorgskontoret gör en första uppföljning efter 6 månader efter fastställd frågemanual. Uppföljningen dokumenteras och därefter tar KoU över uppföljningsansvaret. Tydliggöra uppföljningsprocessen och ev. avslut.

Fortsatta utvecklingsområden Säkerställa kommunikationen mellan de olika aktörerna inom kommunen kring hemtjänstutföraren (ekonomi, Treserva gruppen, planeringsledare samt socialkontoret)