LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Centrala innehåll och kunskapskrav
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.
Repetition geografi.
Föräldramöte 12 september 2011
Ett tema om befolkningen i världen
Lektion 4 Kort om olika typer av statsskick/politiska ideologier.
Närvaro!!.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
VATTEN, VATTEN, BARA VANLIGT VATTEN
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
Lokal pedagogisk planering
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Betyg och förmågor.
Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6
Nya utvecklingssamtal
© Steve Wretman & Helena Moreau
Att synliggöra lärande
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
Kunskapskrav och matriser
Geografi Handlar om vår omvärld - men inte bara kartor!
Köpmansgatan / lv 115 Förankring i läroplanen Utifrån det centrala innehållet för; Samhällskunskap -Individers och gruppers möjligheter att påverka.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Människan och naturens samverkan med varandra.
6,44 billioner km bort. 6,44 billioner km bort.
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Tema: Hållbar utveckling
JORDENS INRE OCH YTTRE KRAFTER
Kursplan Åk 7 Geografi.
Ämnesövergripande kunskapskontroller
ASTRONOMI.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Befolkningslära = demografi
Skolutveckling genom aktionsforskning
VÄLKOMMEN. Struktur kandidatprogram Geografi fördjupning 2 30 hp Geografi fördjupning 1 30 hp År 3 Valbara kurser 30 hp År 2 Geografi forts.kurs 30 hp.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Utvärdering av arbetssätt åk 6 Resultat och förändringar.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Lära för livet!.
Vatten finns i olika former
Vatten finns i olika former
Vem är det som bestämmer?
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Sociologi Introduktion.
Svenska – skriva berättelser
Etik- planering.
Momentbeskrivning Geografi Naturens förutsättningar för jordens befolkning, år 7 Jordens klimat- och vegetationszoner samt på vilka sätt klimatet påverkar.
Geografi / samhällskunskap
Hållbar utveckling.
Geografins fyra förmågor - vad du förväntas visa kunskaper om på np
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
DET BLIR VARMARE PÅ JORDEN VARFÖR? VAD SPELAR DET FÖR ROLL?
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

LPP i Geografi ht. 2017 Varför läser vi Vad skall vi gå igenom? Vilka är våra mål? Så här ser planen ut Hur skall vi visa att vi når målen?

Varför läser vi geografi ? Eleverna skall ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: analysera hur naturens egna processer och människors verksamheter formar och förändrar livsmiljöer i olika delar av världen, utforska och analysera samspel mellan människa, samhälle och natur i olika delar av världen, göra geografiska analyser av omvärlden och värdera resultaten med hjälp av kartor och andra geografiska källor, teorier, metoder och tekniker, värdera lösningar på olika miljö- och utvecklingsfrågor utifrån överväganden kring etik och hållbar utveckling

Ur det centrala innehållet: Livsmiljöer Jordytan och på vilka sätt den formas och förändras av människans markutnyttjande och naturens egna processer, till exempel plattektonik och erosion. Vilka konsekvenser detta får för människor och natur. De svenska, nordiska och övriga europeiska natur-och kulturlandskapen. Processen bakom samt deras utmärkande drag och utbredning. Jordens naturresurser, till exempel vatten, odlingsmark, skogar och fossila bränslen. Var på jorden olika resurser finns och vad de används till. Vattnets betydelse, dess fördelning och kretslopp. Fördelningen av Sveriges, Nordens och övriga Europas befolkning samt orsaker till fördelningen och konsekvenser av denna. Miljö, människor och hållbarhetsfrågor Hur val och prioriteringar i vardagen kan påverka miljön och bidra till en hållbar utveckling. Ojämlika levnadsvillkor i världen, till exempel olika tillgång till utbildning, hälsovård och naturresurser samt några bakomliggande orsaker till detta. Enskilda människors och organisationers arbete för att förbättra människors levnadsvillkor

Källkritisk/informationshantering Förmågor vi utvecklar Begrepp Du kan förstå och kunna följande begrepp: skala, symboler, gradnät, topografi, tidszon, ekvatorn, GPS, longitud, latitud, temperatur, klimat, ö, halvö, kontinent, världsdel, invånare, monarki, republik, diktatur, demokrati. Kommunikativ När du jämför de olika länderna kan du formulera dig enkelt, relativt tydligt och till viss del sammanhängande. Det skall vara lätt att se dina jämförelser. Analys Du visar din förståelse genom att i enkel form redogöra för och kommentera innehåll och detaljer samt även genom att kunna ge förslag till hur länderna skulle kunna bli bättre. Metakognitiv För att underlätta din förståelse av innehållet i texterna kan du välja och använda dig av någon strategi för lyssnande och läsning. För att förtydliga och variera din kommunikation kan du bearbeta, och göra enstaka enkla förbättringar av, egna framställningar. Källkritisk/informationshantering Du skall kunna välja och värdera olika källor och kunna skilja på fakta och tyckanden. Använd minst 3 källor.

Så här vill vi redovisa

1 2 3 4 Planen för arbetet i geografi En introduktion till geografi V7120 Vi antecknar och diskuterar 4-6:an 2 kartan geografiska begrepp och symboler V8181, Värlsdelar V8187 3 Jämförelser 6:an jämför Sverige med 3 länder i Europa l. 5:an jämför Sverige med två andra nordiska länder. 5:an Norden 6:an Europa 4 Engelska. Se filmer om Europa, samla fakta Du skall se dem med engelsk text och tal. Vill du ha hjälp så kan du se den med engelskt tal och svensk text först. Gör anteckningar och berätta om Europa på engelska. klass 5 och 6

Arbetsuppgift: Skriftlig inlämningsuppgift klass 5 Du skall nu få skriva ett arbete där du jämför 2 nordiska länder med Sverige. Det här skall du jämföra: 1. Befolkningsmängd: Hur många bor i landet? 2. Antal invånare på en kvadratkilometer. Hur nära varandra bor man? 3. Hur styrs landet? Monarki (med kung eller drottning), republik (vald president) 4. Har landet varit ockuperat av ett annat land, när i så fall? 5. När var landet i krig senast? 6. När börjar barn i skolan? 7. Har landet fri skollunch? 8. Hur gammal är man när man inte behöver gå i skolan längre? 9. Vilken naturtyp är det, vad odlas? 10. Vad exporterar man mest? Diskutera därefter vad skillnaderna mellan länderna kan bero på. Skriv också om du läst och lärt dig något som fick särskild betydelse för dig eller som känns viktigt att veta. Var skulle du vilja bo. Förklara varför.

Arbetsuppgift: Skriftlig inlämningsuppgift klass 6 Du skall nu få skriva ett arbete där du jämför 3 Europeiska länder med Sverige. Det här skall du jämföra: 1. Befolkningsmängd: Hur många bor i landet? 2. Antal invånare på en kvadratkilometer. Hur nära varandra bor man? 3. Hur styrs landet? Monarki (med kung eller drottning), republik (vald president) 4. Har landet varit ockuperat av ett annat land, när i så fall? 5. När var landet i krig senast? 6. När börjar barn i skolan? 7. Har landet fri skollunch? 8. Hur gammal är man när man inte behöver gå i skolan längre? 9. Vilken naturtyp är det, vad odlas? 10. Vad exporterar man mest? Diskutera därefter vad skillnaderna mellan länderna kan bero på. Vilka kan orsakerna vara? Skriv också om du tror dig se sammanhang om människors levnadsvillkor, natur, samhälle mm. Reflektera över möjligheter till förändringar i dina länder. Ge förslag på lösningar där några konsekvenser för människa, samhälle och natur vägs in. Skriv också om du läst och lärt dig något som fick särskild betydelse för dig eller som känns viktigt att veta. Var skulle du vilja bo. Förklara varför.