Produkt, pris, plats och påverkan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Marknadsekonomi eller planekonomi?
Advertisements

Presentation av resmål
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Välkommen till frukostmöte med Connect Väst Morgonens föreläsare Erik Bick och Ulf Ledmyr.
AFFÄRSPLAN Elias Brander.
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
SAMHÄLLSEKONOMI.
Vision "Vi vill inspirera till ett aktivt, roligt och hälsosamt liv." Copyright © 2007 Stadium "Vi vill inspirera till ett aktivt, roligt och.
Reseproduktion och försäljning
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Marknadsplan Sandström de Wit
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Kapitel 11 Prissättning.
Marknadsföring Kap 7 Strategisk planering
MARKNADSFÖRING OCH SERVICE
Kunskaper och förmågor FEK1
Marknadsföring av turism
Intervju inför ViV-projektet.
Operativ marknadsföring – kapitel 19.
Block 4: Att driva företag
Kunder och konkurrens driver ekonomin
Block 4: Att driva företag
Hur jobbar Sigtuna turistbyrå?
Marknadskommunikation i praktiken
Affärsidé - företagets vägvisare
PA Consulting group ab.
marknadsförarens verktygslåda
Förslag till planering kapitel 12
Varmt välkommen!. Jag heter... och mina förväntningar...
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Från 4 P till relationer Med kunden i centrum.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Kap 9: Kommunikationskanaler
Marknadskommunikation och mediaval
Företag.
Marknadsmixen – 4P Pris Plats Påverkan Produkt.
Kap 10 Marknad för turism •
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
Marknadsföring av turism
Marknadsföring av turism
Konsten att lyssna, förstå, tala och engagera
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
5 P TAB SERVICES JUTTA JÄRVENPÄÄ, JANIKA KAITO, HENRIIKKA KEMPPINEN, MIREKA KANTANEN & SUSANNA KAINSALO.
Produktens olika delar
Butikens marknadsföring
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
15:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Relationsförstärkare i mediemixen Mässor Direktmarknadsföring sales promotion Events Udda medier Sponsring.
Björn Svensson Fredrik Krig Filip Edén.  Att sälja kläder online  Kunder ska kunna designa sina egna kläder  Låga priser  Kvalitet.
Analyser och mallar. Innehåller Kravspecifikation 4P (marknadsmixen) Metod Mall Exempel Metod Mall Exempel Det finns inga rätt eller fel hur ni presenterar.
Räkna ut resultat Intäkter − Kostnader = Resultat.
E-handel Snart börjar det…..
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Räkna ut priset Först måste man räkna ut vad varan kostar. Två kostnader: fakturakostnad (det man ska betala till tillverkaren) hemtagningskostnad (frakt,
[Produktnamn] Marknadsplan
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Lagarna inom handel Kap. 13.
KAPITEL 9 Pris och moms.
KAPITEL 13 Marknadsför rätt.
Att starta eget Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå:
Marknad, målgrupp och mål
SÄLJAKTIVITETER SÄLJAKTIVITETER KAN:
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme – Affärsverksamhetsplan.
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Presentation av affärsplan
Presentation av affärsplan
[Produktnamn] Marknadsplan
Företagets namn Affärsplan.
Presentationens avskrift:

Produkt, pris, plats och påverkan KAPITEL 12 Produkt, pris, plats och påverkan

KAPITEL 12 Konkurrens Företag konkurrerar – tävlar – med andra företag om kundernas pengar. Konkurrensmedlen 4P:  Produkt Pris Plats Påverkan

Produkt Produkt är en: – vara – tjänst KAPITEL 6 Produkt Produkt är en: – vara – tjänst – kombination av vara och tjänst 

Priset sätts utifrån: kostnader konkurrenter kunder KAPITEL 6 Pris Priset sätts utifrån: kostnader konkurrenter kunder

Plats Var produkten finns och hur den transporteras. KAPITEL 12 Plats Var produkten finns och hur den transporteras. I konkurrensmedlet plats ingår bland annat: val av butik  butikens läge  internetbutik transportsätt  

KAPITEL 12 Påverkan Allt företaget gör för att få kunden att uppmärksamma företaget/produkten. I konkurrensmedlet påverkan ingår bland annat: direktmarknadsföring personlig försäljning public relations reklam sales promotion sponsring

Vid marknadsföring används olika medier för reklam. KAPITEL 12 Medier Vid marknadsföring används olika medier för reklam.

Direkta digitala kanaler exempelvis sms och e-post KAPITEL 12 Digitala kanaler Webbplatser Appar Direkta digitala kanaler exempelvis sms och e-post

Personal Är ett femte konkurrensmedel KAPITEL 12 Personal Är ett femte konkurrensmedel All personal är viktig för företagen (inte bara säljarna)

KAPITEL 12 Marknadsmix