Produkt, pris, plats och påverkan KAPITEL 12 Produkt, pris, plats och påverkan
KAPITEL 12 Konkurrens Företag konkurrerar – tävlar – med andra företag om kundernas pengar. Konkurrensmedlen 4P: Produkt Pris Plats Påverkan
Produkt Produkt är en: – vara – tjänst KAPITEL 6 Produkt Produkt är en: – vara – tjänst – kombination av vara och tjänst
Priset sätts utifrån: kostnader konkurrenter kunder KAPITEL 6 Pris Priset sätts utifrån: kostnader konkurrenter kunder
Plats Var produkten finns och hur den transporteras. KAPITEL 12 Plats Var produkten finns och hur den transporteras. I konkurrensmedlet plats ingår bland annat: val av butik butikens läge internetbutik transportsätt
KAPITEL 12 Påverkan Allt företaget gör för att få kunden att uppmärksamma företaget/produkten. I konkurrensmedlet påverkan ingår bland annat: direktmarknadsföring personlig försäljning public relations reklam sales promotion sponsring
Vid marknadsföring används olika medier för reklam. KAPITEL 12 Medier Vid marknadsföring används olika medier för reklam.
Direkta digitala kanaler exempelvis sms och e-post KAPITEL 12 Digitala kanaler Webbplatser Appar Direkta digitala kanaler exempelvis sms och e-post
Personal Är ett femte konkurrensmedel KAPITEL 12 Personal Är ett femte konkurrensmedel All personal är viktig för företagen (inte bara säljarna)
KAPITEL 12 Marknadsmix