Att bemöta och bli bemött

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hjälpmedel Västerbotten Fjärrkommunikation för personer som inte kan _tala_ i vanlig telefon Några bilder kommer från ett utbildningsmaterial om alternativ.
Advertisements

”Biblioteket hjälper mig att komma in i samhället” En studie av asylsökandes kännedom om, användning av och förväntningar på Stockholmregionens bibliotek.
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Skrivkompetens i styrdokument och undervisning
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Dagens genomgång Bakgrundsfaktorer Strategier Studieteknik Kompensatoriska hjälpmedel Samordnare Ingvor Berndt,
Dagordning : LSS- Lagen om stöd och service Bostäder för personer med funktionsnedsättning Erbjudande om lägenhet.
 MålvakterBackarForward  JohannaLozzanMatilda O Kapten  EllinorOliviaFanny B  ElinMiaJulia  Elin LAnnaEmma  ArvenHanna  MarieElin  Ebba TJozzan.
Lathund för administratörer  Om lagledarrollen  LOK-stöd.
MÅL KURS D HÖRALÄSA PRATA SKRIVA KLAR SIDA. Höra Dessa områden ska man kunna: - berättelser - beskrivningar - samtal - diskussioner - information - nyheter.
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
Jan Larsson Studieteknik Jan Larsson
Barn och ungdomars utveckling
Lekterapins behandling av barn och unga med stickrädsla
Svenska som andraspråk 1
PRAO vecka 16 & 17 ( april).
Kalmar FF P-04 inför säsongen 2017
Människokännedom.
Mål v.4 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
Konsten att läsa skönlitteratur
Konsten att läsa sakprosa
Företagspresentation
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Föräldraenkät 2017 Förskola
Att ansluta sig till en avdelning.
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Nyttjande av stimulansbidraget för andra målgrupper
AXIELL|Education WELIB Skolans namn datum.
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Gymnasiearbete 100 p.
Förbättra den kognitiva tillgängligheten
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Steg för livet
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Barn- och Utbildningsförvaltningen
Din lön och din utveckling
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
Lions Pass the Plate #lionspasstheplate
Kurs mindfulness Studenthälsan
PowerPointmall för ”vetenskaplig poster” – rubrik med teckensnitt Mundo Sans eller Arial i regular 72 pt Författarens för – och efternamn 28pt regular.
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Övning Tid: 20 minuter Vad är upphovsrätt?.
Ett bra bemötande är att bemöta alla olika
Den fria tiden Annika Grenhage vecka 44, 2017.
Elliot Dahl Maria Karlsson.
Hur kan vi följa psykisk hälsa bland barn och unga i Jönköpings län?
Systematisk uppföljning
Meningsfull fritid och sociala färdigheter
- Att vara personlig och beröra
Diagnos och delaktighet
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Sammanträdesprotokoll Motala kommunala pensionärsråd
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Värdegrund inom äldreomsorgen
Kurs mindfulness Studenthälsan
Börja med att skriva in alla tävlandes namn i resultattabellen
Ett bra bemötande är att bemöta alla olika
Gymnasiearbete 100 p.
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton/år
Supportstuga: Medarbetarkopplingar
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Teori Kuben P07.
Digitalisering handlar inte om IT utan om ett sätt att tänka: öppenhet och samarbete eller göra allt själv bakom lyckta dörrar? Bättre och effektivare:
Vet du egentligen vad dina föräldrar vill?
Presentationens avskrift:

Att bemöta och bli bemött

Allmänt Börja från grunden Strukturer A och O Beröm och tack Hitta elevens styrkor och utnyttja det (fotboll) Hjälp eleven att använda sina styrkor auditiv, visuell, kinestetisk AAA (ansträngning, ansvar, artighet) Gör inte för eleven utan få eleven att göra själv

Möjligheter inte misslyckanden Du kan om du vill Lär eleven att se samband mellan hårt arbete och resultat Låt eleven få en känsla av att den kan påverka sitt liv Vinnare i framtiden är de som tar personligt ansvar.

Autism sociala svårigheter ofta kombinerat med andra svårigheter behöver hjälp med att tolka och läsa sociala koder Håll ett större fysiskt avstånd än vanligt Prata långsamt och tydligt, kommunikationsstöd Visualisera, konkretisera Visualisera lektionens gång och rytm Minska på stimuli http://www.autismiliitto.fi/

Asberger Svårt med de sociala koderna Kan se omvärlden på ett annat sätt Kan fastna Svårt med empati Prata klart, rakt och tydligt, försök att inte tolka Var lugn och målmedveten Skall ha samma regler som alla andra, köpslå inte

Adhd Koncentrationssvårigheter, ofta kombinerat med andra svårigheter Svårigheter att planera och fullfölja uppgifter Svårt att hålla kvar uppmärksamheten Svårt att skärma av intryck Kan ha svårt att tolka sociala koder Klar struktur Klara gränser / regler http://www.adhd-liitto.fi/

Dysfasi, språkliga svårigheter Svårigheter att förstå både prat och skriven text Ofta i kombination med annat Bild stöd, kommunikations stöd Prata långsamt, konkret, klart och tydligt Konkretisera, visualisera http://www.stroke.fi

Läs och skriv svårigheter Specifika svårigheter Kan vara starka på det auditiva eller visuella Instuderingsfrågor Daisy-böcker Kortare, lättare, intressanta texter Skriva på dator

Specifika matematiska svårigheter Konkretisera Matematik ute, med kroppen Bygg, modellera, använd klossar, cuisinaire miniräknare