Att bemöta och bli bemött
Allmänt Börja från grunden Strukturer A och O Beröm och tack Hitta elevens styrkor och utnyttja det (fotboll) Hjälp eleven att använda sina styrkor auditiv, visuell, kinestetisk AAA (ansträngning, ansvar, artighet) Gör inte för eleven utan få eleven att göra själv
Möjligheter inte misslyckanden Du kan om du vill Lär eleven att se samband mellan hårt arbete och resultat Låt eleven få en känsla av att den kan påverka sitt liv Vinnare i framtiden är de som tar personligt ansvar.
Autism sociala svårigheter ofta kombinerat med andra svårigheter behöver hjälp med att tolka och läsa sociala koder Håll ett större fysiskt avstånd än vanligt Prata långsamt och tydligt, kommunikationsstöd Visualisera, konkretisera Visualisera lektionens gång och rytm Minska på stimuli http://www.autismiliitto.fi/
Asberger Svårt med de sociala koderna Kan se omvärlden på ett annat sätt Kan fastna Svårt med empati Prata klart, rakt och tydligt, försök att inte tolka Var lugn och målmedveten Skall ha samma regler som alla andra, köpslå inte
Adhd Koncentrationssvårigheter, ofta kombinerat med andra svårigheter Svårigheter att planera och fullfölja uppgifter Svårt att hålla kvar uppmärksamheten Svårt att skärma av intryck Kan ha svårt att tolka sociala koder Klar struktur Klara gränser / regler http://www.adhd-liitto.fi/
Dysfasi, språkliga svårigheter Svårigheter att förstå både prat och skriven text Ofta i kombination med annat Bild stöd, kommunikations stöd Prata långsamt, konkret, klart och tydligt Konkretisera, visualisera http://www.stroke.fi
Läs och skriv svårigheter Specifika svårigheter Kan vara starka på det auditiva eller visuella Instuderingsfrågor Daisy-böcker Kortare, lättare, intressanta texter Skriva på dator
Specifika matematiska svårigheter Konkretisera Matematik ute, med kroppen Bygg, modellera, använd klossar, cuisinaire miniräknare