Nationell drift Sil 10/11 oktober 2007 david.ulfstrand@inera.se
Förutsättningar
Bakgrund Svenska informationstjänster för Läkemedel Kvalitetsäkrad läkemedelsinformation infört i alla landsting sedan 2012 Sil distribueras till varje landsting via FTP – nedladdning 1 ggr i veckan Landstingens respektive journalsystem gör slagningar mot varje landstings respektive Silserver för att hämta information Så har det fungerat sen 2004
Syfte förstudie av Nationell Drift Bespara landstingen behovet och kostnaden att drifta egna Sil servrar. Säkerställa att alla landsting och journalsystem har tillgång till samma information från Sil. Kunna få dagsaktuell uppföljning av den nationella användningen av Sil server.
Mål med Nationell Drift Sil att kunna erbjuda Sil server med Sil SOAP API som en nationell åtkomlig tjänst med en hög tillgänglighet och driftstabilitet till journal- och beslutsstödsystem i vården men också till andra aktörer som eHälsomyndigheten såväl som till utvecklare av kunskaps- och evidensbaserade databaser och tjänster som ePed (Astrid Lindgrens Barnsjukhus, (SLL), Sfinx (SLL) och BIKT (SIDI). att landstingen ska kunna spara in förvaltnings och driftskostnader genom att finansiera driften gemensamt på nationell nivå att Inera ska kunna följa upp den nationella användningen av Sil både när det gäller prestanda och antal slagningar men också vilka Sil - tjänster som används och vilka Sil - tjänster som inte används för att kunna ta genomtänkta beslut om vad som bör utvecklas vidare och vilka tjänster som eventuellt bör avslutas.
”Ingen spaning – ingen aning” Sil saknar loggar från servrar och därför är det svårt att veta; Prestandamässiga flaskhalsar Vilka system använder vad från Sil Hur mycket används en eller annan tjänst Utmaning att bedriva effektiv utveckling under de här förutsättningarna
Nordic Medtest
Nordic Medtest - NMT Testbädd i Karlstad och del av Inera Kvalitetssäkring från idé till avveckling Ta fram testscenario och testparametrar
Underlag till NMT Underlag Västernorrland, Halland och Kronoberg – utgått från 8-12 dagar i mars. Hur mycket datorkraft behövs? Tekniska begränsningar och flaskhalsar. Beräkningen gjord på 10-15 miljoner tjänsteanrop per dag för 10 miljoner invånare. 300-400 anrop per sekund en vardag
Från NMT – undersökningsresultat Sil server ska återhämta sig under stor last – fördubbling av den förväntade toppen i trafik Svar: Sil server återhämtar sig även vid stor last Sil server ska klara körning över tid utan resursläckage Svar: Sil server klarar 64 h utan resursläckage Nationell SIL ska inte upplevas långsam för en användare Svar: Baserat på de tester som gjorts så bör inte Sil server försämra svarstiderna för journalsystemen *Viktigt att komma ihåg är att testunderlaget är en modell och inte en fullständig verklighet.
Inera Drift
Ineras driftstrategi Område Beskrivning Följa lagstiftning Inera ska följa den lagstiftning som finns i Sverige. Kostnadseffektivitet Inera ska ta fram och implementera långsiktigt hållbara lösningar som ger bäst nytta för lägsta möjliga kostnad. Konsolidering Inera ska sträva efter att ha gemensamma lösningar för sina tjänster och uppdrag. Fokus verksamhet Ineras drift ska vara stabil för att stödja de behov som verksamheten har. Helhet Ineras drift ska alltid ha ett helhetsperspektiv och arbeta utifrån Ineras uppdrag och Ineras framtagna riktlinjer.
Ineras driftmiljö
Ineras tjänster just nu… Interna admin-stöd Marval. Lime, Agda etc. Ineras tjänster just nu… VHB 1177 Inera Drift plattformar Basefarm HSA SÄK, PU NTjP Intygstjänster Rehabstöd Inera.se VHB/RHB InternIT ITC-Jönköping Pascal Svevac IV SBR Journalen Video Easy NPÖ EFA SIL KIK/VIS Sjunet E-blankettjänsten Hjälpmedelstjänsten
Tillgänglighet SLA Ineras tjänster har standardiserad SLA om 99,95% Motsvarara att tjänsten ligger nere; Dag: 43.2s Vecka: 5 m 2.4s Månad: 21 m 54.9s År: 4 h 22 m 58.5s From ht 2017 ska man kunna upphandla även 99,99% upptid 99,99% motsvarar att tjänsten kan ligga nere; Dag: 8.6s Vecka: 1 m 0.5s Månad: 4 m 23.0s År: 52 m 35.7s
Kostnader Nationell Drift Sil Silserver drift 30 000 SEK (25-40) per år och Landsting. 21 x 30 000 - 630 000 SEK. Gemensam drift SLA 99,95% per år - 300 000 SEK. Gemensam drift SLA 99,99% per år - ??? ??? SEK Engångskostnad Projekt Gemensam Drift 620 000 SEK. Test av Sil i ny driftsmiljö Dokumentation Utbildning kring Sil för driftleverantör Avtal
Fördelar och nackdelar
Fördelar Nationell Drift Sil En centraliserad drift ger större resurser till dedikerad drift. Samma information överallt i hela landet samtidigt. Mindre avstånd drift och utveckling vilket ger väldigt snabb feedback på användning. Med statistik om vilka tjänster som används kan man vara mer precis när det gäller att välja att marknadsföra, avveckla eller utveckla nya tjänster.
Nackdelar Nationell Drift Sil ”Alla ägg i samma korg” – hur undviker man att en incident hos leverantören blir förödande. Drift av Sil fungerar idag väldigt väl när det gäller upptid. Ni gör ett bra jobb ;D. ”If its aint broken, dont fix it”. Besparingarna i ekonomiska termer är inte stora.
Slutsatser Gemensam drift sannolikt billigare men inga stora besparingar. NMTs tester ger vid handen att gemensam drift inte påverkar prestandan och användarnas upplevelse. Ineras driftorganisation driftar andra gemensamma tjänster. Med säkerhet veta att alla har samma information eller i vart fall vilken information som samtliga har. Om alla aktörer gör slagningar mot Inera kommer det att vara lättare att hålla reda på och informera och kommunicera med förändringar och uppdateringar i Sil till både stora och små organisationer. Effektivare och mer exakt utveckling när Sil har dagsaktuell statistik på vad som används eller inte används av Sils tjänster.
David Ulfstrand david.ulfstrand@inera.se Tel: 0703-640916