Nationell drift Sil 10/11 oktober 2007

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vårdhandboken säkerställer god och säker vård på lika villkor
Advertisements

Projekt Infrastruktur 2.0
Test Center – en högre nivå
PDA som förvärvsmetod på universitets- och högskolebibliotek
– ny invånartjänst för hantering av läkarintyg
Visionen för PTS Conny Axelsson Fastighetschef Landstinget Kronoberg.
Addera Stöd för PULL i EI
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
1 EiRA – svenskt bibliotekskonsortium för hälso- och sjukvård samt socialtjänst Monica Moberg 2012.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Informationsväg Försäkringskassan – Vården
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Ehälsokommitténs diskussionspromemoria ”Nästa fas i e-hälsoarbetet”
Regionalt samarbete Tillit
Välkomna till en dag om eArkiv
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
HelGe-biblioteken NIO KOMMUNER – ETT BIBLIOTEK
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Behovet av nationell satsning på IT-stöd Barns behov i centrum (BBIC)
Återkoppling från spridningskonferenser
Nytta per skattekrona - Arbetsmodell för att öka, utvärdera och upphandla nytta i offentliga verksamheter Johan Gunnars, Chef Strategiska Projekt.
Implementering av Nationell strategi för eHälsa och eSamhället
Nationell kommunikationssamordning Oktober Aktuellt läge Hösten 2014 pågår tre parallella utvecklingsprojekt: Intranätprojektet del 2 Uppgradering.
Värmland Missbruks- och beroendevård för Värmlänningen!
E-ARKIV Johan Kjernald eSamordnare.
Patientens läkemedelsinformation Projektet Stockholms läns landsting samarbetar med Region Skåne och Västra Götalands regionen för att ta fram ett stöd.
Sambruk:s projekt.
Nationellt samarbete eHälsa HSU Generell titel 2 remisser från SKL Den första presenterades 14 mars. Regionstyrelsen beslutade 27 mars. Remissen.
Introduktion till Stöd och behandling nationell förvaltning
Om HSA och HSA-ansvarigs roll
Framtidens vårdinformationsmiljö
Nationell Elektronisk remiss Erica Määttä Lindblad 6 april 2016.
Rickard Broddvall, eHälsomyndigheten Tove Gemzell, Inspektionen för vård och omsorg Verksamhets- och utförardomän – ett samordningsarbete.
Kunskapsstyrning Region Kronoberg - Att alltid ge patienten bästa möjliga vård baserad på bästa tillgängliga kunskap.
Vårdval Gotland Hälso- och sjukvårdsförvaltningen Vårdval Gotland steg för steg.
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
Journalen som ett verktyg för patientmedverkan – hur inför vi nya arbetssätt? Dokumentering Madeleine Marklund Portföljansvarig Inera Processledare Emma.
Vi är en förening med bred ungdomsverksamhet inom fotboll. Vi har 18 lag, 574 aktiva ungdomar, 3 seniorlag och totalt 1400 medlemmar. Det är fantaskiskt.
Kontaktpersoner/övergripande användargrupp Pascal, Nationell patientöversikt NPÖ, Meddix SVP och Meddix ÖV 1 Cornelia
Projekt Stöd och behandling
Agenda E-hälsostrategi Testbäddar
Vägen till en säker läkemedelsbehandling – är vi redo för kraftsamlingen? Medverkande Hans Karlsson, avdelningschef Sveriges Kommuner och Landsting Ann.
Wordcloud –Digitalisering 18 oktober
nu finns inga tvivel längre
Vad behöver kommunerna för att öka tempot inom digitaliseringen?
Vi är din IT-avdelning Alla storföretag har IT-avdelning / IT-chef. Mindre företag har inte resurser till samma lösningar. Vi erbjuder småföretag samma.
Alingsås – NPÖ som konsument
Den nationell läkemedelslista – så ser förstudien ut
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Tillsammans för en smartare välfärd
-Rutten en viktig bisak
Jan Hellberg Crister Blom
Välkomna till informationsdag Sil och Pascal 10/11 oktober
eHälsa och eTjänster inom socialtjänsten
Vad erbjuder Inera Huddinge Vad erbjuder Inera Huddinge
Tjänster kommunerna använder idag
”Hur arbetar vi i ambulanssjukvården som en del i framtidens sjukvård”
Material för socialtjänsten
Nästa generation webbtidbok är behovsdriven
PoC Mobilt Efos
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
En tjänst för ökad tillgänglighet
Test & Kvalitetssäkring
PoPS: Processkartläggning av, och pilotutredning inom, utveckling av stödtjänster Driftrådet 28 maj 2019.
Utbildningsmaterial Uthopp från SAMSA till Nationell patientöversikt
Presentationens avskrift:

Nationell drift Sil 10/11 oktober 2007 david.ulfstrand@inera.se

Förutsättningar

Bakgrund Svenska informationstjänster för Läkemedel Kvalitetsäkrad läkemedelsinformation infört i alla landsting sedan 2012 Sil distribueras till varje landsting via FTP – nedladdning 1 ggr i veckan Landstingens respektive journalsystem gör slagningar mot varje landstings respektive Silserver för att hämta information Så har det fungerat sen 2004

Syfte förstudie av Nationell Drift Bespara landstingen behovet och kostnaden att drifta egna Sil servrar. Säkerställa att alla landsting och journalsystem har tillgång till samma information från Sil. Kunna få dagsaktuell uppföljning av den nationella användningen av Sil server.

Mål med Nationell Drift Sil att kunna erbjuda Sil server med Sil SOAP API som en nationell åtkomlig tjänst med en hög tillgänglighet och driftstabilitet till journal- och beslutsstödsystem i vården men också till andra aktörer som eHälsomyndigheten såväl som till utvecklare av kunskaps- och evidensbaserade databaser och tjänster som ePed (Astrid Lindgrens Barnsjukhus, (SLL), Sfinx (SLL) och BIKT (SIDI). att landstingen ska kunna spara in förvaltnings och driftskostnader genom att finansiera driften gemensamt på nationell nivå att Inera ska kunna följa upp den nationella användningen av Sil både när det gäller prestanda och antal slagningar men också vilka Sil - tjänster som används och vilka Sil - tjänster som inte används för att kunna ta genomtänkta beslut om vad som bör utvecklas vidare och vilka tjänster som eventuellt bör avslutas.

”Ingen spaning – ingen aning” Sil saknar loggar från servrar och därför är det svårt att veta; Prestandamässiga flaskhalsar Vilka system använder vad från Sil Hur mycket används en eller annan tjänst Utmaning att bedriva effektiv utveckling under de här förutsättningarna

Nordic Medtest

Nordic Medtest - NMT Testbädd i Karlstad och del av Inera Kvalitetssäkring från idé till avveckling Ta fram testscenario och testparametrar

Underlag till NMT Underlag Västernorrland, Halland och Kronoberg – utgått från 8-12 dagar i mars. Hur mycket datorkraft behövs? Tekniska begränsningar och flaskhalsar. Beräkningen gjord på 10-15 miljoner tjänsteanrop per dag för 10 miljoner invånare. 300-400 anrop per sekund en vardag

Från NMT – undersökningsresultat Sil server ska återhämta sig under stor last – fördubbling av den förväntade toppen i trafik Svar: Sil server återhämtar sig även vid stor last Sil server ska klara körning över tid utan resursläckage Svar: Sil server klarar 64 h utan resursläckage Nationell SIL ska inte upplevas långsam för en användare Svar: Baserat på de tester som gjorts så bör inte Sil server försämra svarstiderna för journalsystemen *Viktigt att komma ihåg är att testunderlaget är en modell och inte en fullständig verklighet.

Inera Drift

Ineras driftstrategi Område Beskrivning Följa lagstiftning Inera ska följa den lagstiftning som finns i Sverige. Kostnadseffektivitet Inera ska ta fram och implementera långsiktigt hållbara lösningar som ger bäst nytta för lägsta möjliga kostnad. Konsolidering Inera ska sträva efter att ha gemensamma lösningar för sina tjänster och uppdrag. Fokus verksamhet Ineras drift ska vara stabil för att stödja de behov som verksamheten har. Helhet Ineras drift ska alltid ha ett helhetsperspektiv och arbeta utifrån Ineras uppdrag och Ineras framtagna riktlinjer.

Ineras driftmiljö

Ineras tjänster just nu… Interna admin-stöd Marval. Lime, Agda etc. Ineras tjänster just nu… VHB 1177 Inera Drift plattformar Basefarm HSA SÄK, PU NTjP Intygstjänster Rehabstöd Inera.se VHB/RHB InternIT ITC-Jönköping Pascal Svevac IV SBR Journalen Video Easy NPÖ EFA SIL KIK/VIS Sjunet E-blankettjänsten Hjälpmedelstjänsten

Tillgänglighet SLA Ineras tjänster har standardiserad SLA om 99,95% Motsvarara att tjänsten ligger nere; Dag: 43.2s Vecka: 5 m 2.4s Månad: 21 m 54.9s År: 4 h 22 m 58.5s From ht 2017 ska man kunna upphandla även 99,99% upptid 99,99% motsvarar att tjänsten kan ligga nere; Dag: 8.6s Vecka: 1 m 0.5s Månad: 4 m 23.0s År: 52 m 35.7s

Kostnader Nationell Drift Sil Silserver drift 30 000 SEK (25-40) per år och Landsting. 21 x 30 000 - 630 000 SEK. Gemensam drift SLA 99,95% per år - 300 000 SEK. Gemensam drift SLA 99,99% per år - ??? ??? SEK Engångskostnad Projekt Gemensam Drift 620 000 SEK. Test av Sil i ny driftsmiljö Dokumentation Utbildning kring Sil för driftleverantör Avtal

Fördelar och nackdelar

Fördelar Nationell Drift Sil En centraliserad drift ger större resurser till dedikerad drift. Samma information överallt i hela landet samtidigt. Mindre avstånd drift och utveckling vilket ger väldigt snabb feedback på användning. Med statistik om vilka tjänster som används kan man vara mer precis när det gäller att välja att marknadsföra, avveckla eller utveckla nya tjänster.

Nackdelar Nationell Drift Sil ”Alla ägg i samma korg” – hur undviker man att en incident hos leverantören blir förödande. Drift av Sil fungerar idag väldigt väl när det gäller upptid. Ni gör ett bra jobb ;D. ”If its aint broken, dont fix it”. Besparingarna i ekonomiska termer är inte stora.

Slutsatser Gemensam drift sannolikt billigare men inga stora besparingar. NMTs tester ger vid handen att gemensam drift inte påverkar prestandan och användarnas upplevelse. Ineras driftorganisation driftar andra gemensamma tjänster. Med säkerhet veta att alla har samma information eller i vart fall vilken information som samtliga har. Om alla aktörer gör slagningar mot Inera kommer det att vara lättare att hålla reda på och informera och kommunicera med förändringar och uppdateringar i Sil till både stora och små organisationer. Effektivare och mer exakt utveckling när Sil har dagsaktuell statistik på vad som används eller inte används av Sils tjänster.

David Ulfstrand david.ulfstrand@inera.se Tel: 0703-640916