IBSE Viktiga punkter i IBSE

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11 och Gy 11 - en sammanfattning Välkomna! Lars Thorin Utvecklingsledare.
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Centrala innehåll och kunskapskrav
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Norrbacka språkutvecklingsgrupp
Eleven skall . *  kunna redogöra för viktiga faktorer i den tekniska utvecklingen, både förr och nu, och ange några tänkbara drivkrafter bakom denna,
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Exempel utifrån ett antal målområden
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Närvaro!!.
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Vetenskaplig Metod.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Biologi Naturvetenskapen har sitt ursprung i människans nyfikenhet och behov av att veta mer om sig själv och sin omvärld. Kunskaper i biologi har.
Vad är teknik?.
NTA i Karlshamns kommun. Mer än 100 kommuner Introducerades 1997 i Linköpings kommun Syftar till att stimulera nyfikenhet och öka intresse.
Förmågor & Centralt innehåll
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Att analysera samhällsfrågor
Centrala innehåll och kunskapskrav
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Från vardagskunskap till vetenskap
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Tema Kär och galen.
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Kunskapskrav och matriser
Förmågor och centralt innehåll
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Utmaningar i arbetet med BfL
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Aktiviteter och upplevelser
Förskoleklassen Torpshammar
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Tema: Hållbar utveckling
Information från läraren om betyg Saker att utveckla / förbättra
Introduktion & Säkerhet del 1
Marknadsföring och försäljning
Fysik höstterminen 2012 Optik Atom- och kärnfysik Universum
Rörelse och konstruktion
Varför?.
Vem bestämmer? Årskurs 6 Entréskolan vt Årskurs 6.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Marie Norelius Kemiförsök Marie Norelius
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
"Att tydliggöra kunskapskrav - arbete med källor och källkritik”
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Läslyft – läskompetens i styrdokument och undervisning.
Elev Här är några av de bilder jag pratade kring första tillfället ni hade HKK-ämnet nu i åk.8.
* Smileprojektet är ett konkret stöd i implementeringsarbetet med de nya läroplanerna. * När projekttiden är slut har vi utvecklat metoder.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Teknik Vad ska vi göra i tekniken?. Vad är skolans uppdrag? När vi lär oss inom skolan kommer vi att arbeta utifrån olika tankesätt  Historia  Internationellt.
1 Lärande för hållbar utveckling inom NTA Gerd Bergman, utvecklingschef
Lära för livet!.
Psykologi Introduktion.
Kemins karaktär och arbetssätt
Matspjälkningssystemet
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Sociologi Introduktion.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Geografins fyra förmågor - vad du förväntas visa kunskaper om på np
2. genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
Presentationens avskrift:

IBSE Viktiga punkter i IBSE ”frågebaserad undervisning i naturvetenskap” NTA och kompetensutveckling s. 26 IBSE Verkliga situationer, direkta erfarenheter Språk och kommunikation Elever äger frågan Elevens erfarenheter Samarbete Vetenskapligt sätt och förhållningssätt Sekundära källor IBSE Verkliga situationer, direkta erfarenheter Språk och kommunikation Elever äger frågan Elevens erfarenheter Samarbete Vetenskapligt sätt och förhållningssätt Sekundära källor

Lärarens roll IBSE IBSE i IBSE NTA och kompetensutveckling s. 27 Lärarens roll i IBSE ”frågebaserad undervisning i naturvetenskap” IBSE Samman-fattar och ställer frågor Hjälper eleven att analysera data Leder diskussioner Utgår från elevernas tidigare erfaren-heter Jämför resultat med etablerad fakta Hjälper till att designa experi-ment IBSE Samman-fattar och ställer frågor Hjälper eleven att analysera data Leder diskus-sioner Utgår från elevernas tidigare erfaren-heter Jämför resultat med etablerad fakta Hjälper till att designa experi-ment För att IBSE lägger grunden för arbetssättet i NTA kan vi inte låta kursdeltagarna ”jobba själva” DET VIKTIGA SAMTALET Det är det vi tappar i stationsarbete

Fiskskålen - Fishbowl tidtagare 10 min fiskarna diskuterar utifrån sina upplevelser av elevdiskussionerna och begrepp Byt plats 10 min observatörerna reflekterar över fiskarnas diskussion och pratar också om sina egna tankar om elevdiskussioner och begrepp 5 min fiskarna reflekterar över observatörernas diskussion Sätt ihop till en ring 10 min alla får prata tillsammans

M Israelsson

Lgr 11, syfte, bi, fy, ke Genom undervisningen i ämnet biologi ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att använda kunskaper i biologi, fysik och kemi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör hälsa, naturbruk och ekologisk hållbarhet, energi, teknik miljö och samhälle, genomföra systematiska undersökningar i biologi, fysik, kemi och använda biologins, fysikens och kemins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara biologiska, fysikaliska och kemiska samband i människokroppen, naturen och samhället. Förmågor Lgr 11 bi, fy ke Granska information, kommunicera, ta ställning genomföra systematiska undersökningar Använda begrepp, beskriva och förklara samband

Lgr 11, syftestext, FÖRMÅGOR teknik Genom undervisningen i ämnet teknik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion, identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar, använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer, värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö, och analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid. Förmågor i teknik Identifiera och analysera (tekniska lösningar) Identifiera (problem) Använda begrepp och uttrycksformer Värdera (konsekvenser av teknikval för individ samhälle miljö) Koppla till anders jidesjö energi- miljö- hälsa Analysera (drivkrafter för teknikutv)

Lgr 11, syftestext, FÖRMÅGOR biologi, fysik, kemi och teknik granska information, kommunicera och ta ställning genomföra systematiska undersökningar använda begrepp (och uttrycksformer) beskriva och förklara samband identifiera, analysera och utarbeta förslag värdera Förmågor i syftestexten i NO ämnen och teknikgranska information, kommunicera och ta ställning genomföra systematiska undersökningar använda begrepp (och uttrycksformer) beskriva och förklara samband identifiera, analysera och utarbeta förslag värdera