Skolutvecklingskonferens Den 14 oktober 2017 Utveckla undervisningen i förskoleklass Karina Jönsson – Liselotte Olsson – Eva Pennegård ÄNGELHOLMS KOMMUN 2017-10-14
Vi var nyfikna på Kunde vi göra någon skillnad? Elevernas kunskaper Lärarnas kunskaper Påverka och utveckla lärmiljön Testade elever före och efter projektet Genomförde VAS-skalor med lärare före och efter projektet Ställde frågor till lärare - skriftligt Fokusintervju med lärare Uppföljning under åk 1 är planerad
Forskningscirkel med lärare Undersöker sin egen praktik Reflektion över egen handling Koppla till kunskap Producera kunskap som leder till utvecklings av praktiken
Undervisningscykel med elever Räkneramsa Inledande aktivitet Pararbete Samtal i helklass Elevernas dokumentation Uppföljande aktivitet
Tema 1 Sortering Klassificering Mönster
Tema 2 Mängder Antal Talmönster
Tema 3 Tals helhet och delar
Talraden Tema 4 Tallinjen
Vad har eleverna lärt ÄNGELHOLMS KOMMUN 2017-04-19
Våra lärdomar Strukturen Använda kunskaperna Ökat matematikvetande Matematiklärarrollen Begrepp Språkutveckling Förskoleklassen har fått ”större plats” i skolan Eleverna verkar ha nytta av kunskapen när de startar åk 1
Diskussionsfrågor Hur bibehålls kvaliteten i arbetet med eleverna och i våra kollegiala samtal utan handledare? Hur arbetar vi förebyggande och främjande på ett bra sätt, med tanke på de elever som behöver längre tid på sig? ÄNGELHOLMS KOMMUN 2017-10-14
Matematik i förskoleklass! Reklam RUC – regionalt utvecklingscentrum vid Halmstad högskola kommer att ordna en uppdragsutbildning. Fem heldagar under ett läsår. Matematik i förskoleklass! ÄNGELHOLMS KOMMUN 2017-10-14