Kontinuitetshantering

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hugo Pettersson & Sara Bodin
Advertisements

Nyttorealisering på 10 min
Stöd för analys och förbättring
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Risk- och sårbarhetsanalyser Handlingsprogram
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Intressenter OL108A.
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Riskhantering Säkrare resultat genom systematisk riskhantering
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Steg 2 – Mötet HUR ÄR VÅR ARBETSMILJÖ OCH VAD BEHÖVER VI GÖRA?
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Riskgranskning av organisatoriska förändringar
Hur kan vi förstå begreppet?
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Introduktion i arbetsmodell för trygghetslarm För att underlätta införandet av trygghetslarm har ett ledningssystem tagits fram. Ledningssystemet ger.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Svenska Pistolskytteförbundet Krishantering Hur ska vi hantera kriser?
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Introduktion till kontinuitetshantering
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Strategisk kapacitet i den attraktiva regionen 31 maj 2016 Jacob Witzell Doktorand, avd. för Urbana och regionala studier.
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
Navigating uncertainty
Kontinuitetsanalys Workshop 3 av 4 – Riskbedömning
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
[Förbättringsprojekt]
Kontinuitetsanalys Workshop 1 av 4 – Kriteriemodell
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Kontinuitetsanalys Workshop 2 av 4 – Konsekvensanalys
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Risk- och sårbarhetsanalyser
Workshop Arbetsplatslärande.
Introduktion till kontinuitetshantering
Tips inför workshop Det är viktigt att deltagarna läst på innan - skicka ut läshänvisningar med länkar i god tid! (för exempel på utskick – se nästa sida)
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet mall kortversion – underlag i annat underlag Datum 2018-XX-XX.
Intern styrning och kontroll
Lönesamtal och bedömningsområden
Lönesamtal och bedömningsområden
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättra klubbkvalitet
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader 1 2 Brännpunkt Konsekvenser för staden
Riskanalys av XXXXXXXXXXX
Om bildspelet Det här bildspelet är tänkt att vara ett stöd till dig som ska kommunicera hur kontinuitetshantering hänger ihop med andra områden. Det kan.
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Om bildspelet Det här bildspelet är tänkt att vara ett stöd till dig som ska kommunicera hur kontinuitetshantering hänger ihop med andra områden. Det kan.
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Kontinuitetshantering – Ett fiktivt exempel
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Stöd till precisering av avrop från Ramavtalet ”bokning och bidrag”
Presentationens avskrift:

Kontinuitetshantering Förberedande möte [organisation, datum]

Introduktion Varför är just vi samlade? Vilka är här? Processledare: Genomför vid behov en presentationsrunda Varför är just vi samlade? Processledare: ”De som är samlade i rummet är här för att de har viktiga kompetenser att bidra med i arbetet – vissa har beslutande mandat inom verksamheten (strategiskt och/eller operativt), några har god kunskap om organisationen (strukturer, kultur, rutiner, kompetenser, nyckelpersoner osv), några har god kunskap om de del av verksamheten som vi ska arbeta med, några har specialistkompetens som är viktig för den del av verksamheten vi ska arbeta med, osv. Syftet med att samla alla är att skapa förutsättningar för att gemensamt analysera verksamheten med en bredd och från olika perspektiv. Alla är här i egenskap av den roll de har i vardagen och förväntas bidra med de kunskaper och idéer man har.” Navigating uncertainty

Introduktion till arbetet Syftar till att säkerställa att samhällsviktiga verksamheter kan fungera så långt det är möjligt/rimligt [Den del av verksamheten som ska genomgå kontinuitetshantering] Ett arbete i 4 steg Resulterar i en genomlysning av verksamhetens tidkritiska aktiviteter och planer för att ha så få och korta avbrott/avvikelser som möjligt Processledare: ”Slutresultatet för arbetet är praktiskt tillämpbara planer för att, vid behov, snabbt kunna aktivera reservlösningar och på så sätt förkorta avbrottstider och se till att samhällsviktig verksamhet är tillbaka på banan igen. Viktigt att komma ihåg genom hela processen är att det är de kritiska delarna av verksamheten som är i fokus och att vi arbetar för att minska effekten av avbrott i dessa delar. Målbilden är att vi har planer för hur vi gör för att hantera en störning – så kallade kontinuitetsplaner (eller reservplaner) för alla kritiska delar av verksamheten. Många sådana planer finns säkert redan på plats – i dessa fall handlar det om att inventera, se över planerna och vid behov säkerställa att vi vet hur planerna fungerar och att alla som behöver kunna använda planerna kan det. Er verksamhet, XXX, är samhällsviktig och ett arbete med kontinuitetshantering kommer att leda en genomlysning av verksamheten där vi tittar på beroenden och viktiga resurser för att kunna åtgärda eventuella brister. Detta leder till en stabilare verksamhet. Arbetet genomförs i fyra steg, vi går igenom dem strax. Navigating uncertainty

Varför arbetar vi med kontinuitetshantering? Den process som säkerställer att organisationen kan driva den kritiska verksamheten på en tolerabel nivå oavsett vilka störningar som inträffar. Varför arbetar vi med kontinuitetshantering Processledare: Det finns flera sätt att ta sig an en analys av hur man bäst skyddar sin verksamhet från avbrott, störningar, incidenter eller kanske till och med kriser. Man kan arbeta med riskhantering där man tittar på vad vi kan tänka oss att vår verksamhet kan utsättas för. Man kan arbeta med krishantering för att se till att verksamheten har en organisation och rutiner vid en krissituation. Sist men inte minst bör man också arbeta med att se till att man har planer för att organisationen så långt det är möjligt inte faller allt för djupt i svåra situationer; kontinuitetshantering. För att bygga en motståndskraftig organisation bör man arbeta med alla dessa delar. Den stora skillnaden mellan riskhantering och kontinuitetshantering är att man istället för att titta på specifika händelser som kan påverka organisationen vänder man blicken mot organisationen och tittar på vilka delar av processen som är känsliga. Definitionen på bilden har två fetstilta begrepp vilka belyser utgångspunkten för kontinuitetshantering. Dels fokuserar man på den kritiska verksamheten (inte all verksamhet) och dels handlar det om att hitta en tolerabel nivå för den kritiska verksamheten (inte 100% i alla lägen – det är omöjligt). En tredje viktig del av meningen är ”oavsett vilka störningar som inträffar”. Kontinuitetshantering fokuserar som sagt på den egna verksamheten och handlar inte om att identifiera en massa risker och sedan arbeta för att hantera dem, utan har snarare ett internt fokus och är därmed scenariooberoende. Sammanfattningsvis: vilken del av vår verksamhet är kritisk och vad måste vi kunna upprätthålla, oavsett vad som händer? (klicka fram animation) Figuren symboliserar de två huvudsakliga effekterna av att arbeta med kontinuitetshantering. På y axeln tänker vi oss hur mycket av verksamhet som kan upprätthållas och på x axeln har vi tiden. Överst ser vi verksamhetsnivån i normalfall. När något oväntat händer (en störning) i verksamheten faller kapaciteten att upprätthålla verksamhet så som man gör i normalläge (eftersom man ofta behöver lägga tid och energi på att hantera det som inträffat samtidigt som en del av verksamheten faktiskt inte fungerar som den ska). Ju längre ner man faller, ju längre tid brukar det ta att komma upp på banan igen. Med hjälp av på förhand bestämda reservplaner kan verksamheten dels reducera fallet och dels korta tiden för återhämtning och således vara på banan fortare. Navigating uncertainty

Arbetet i fyra steg 1. Kriteriemodell 2. Konsekvensanalys 3. Riskbedömning 4. Kontinuitetsplan Processledare: ”Arbetet genomförs i 4 steg där varje steg resulterar i ett separat underlag. Varje steg kommer att genomföras i workshopformat. Slutprodukten är alltså kontinuitetsplaner (eller reservplaner), vilket är det mest konkreta underlaget vi kommer skapa. Övriga delar är en del av analysen som leder fram till kontinuitetsplanen. Processen går från ett abstrakt/strategiskt perspektiv till ett mer och mer konkret perspektiv för varje steg vi genomför. Ni kommer få en djupare presentation av arbetet i samband med själva genomförandet, men för att få en överblick gör vi en snabbgenomgång i uppstarten. Första steget är att ta fram en kriteriemodell. Detta innebär att man skapar en matris som underlättar för organisationen att tala samma språk när det kommer till bedömningar i de kommande stegen. Andra steget är att ta fram en konsekvensanalys. Detta steg innebär att man kartlägger verksamhetens kritiska aktiviteter, de resurser som behövs för att genomföra dessa aktiviteter och gör en bedömning av hur länge en aktivitet/resurs kan ligga nere innan det ger oacceptabla konsekvenser på verksamheten. I det tredje steget gör man en riskbedömning på de resurser som identifierats i steg 2. Här inventerar man existerande reservrutiner (formella och informella) samt bedömer om verksamheten har ett acceptabelt skyddsnät för att inte hamna i ett läge där kritiska resurser och aktiviteter ligger nere. Det fjärde och sista steget är att utveckla kontinuitetsplaner för de kritiska resurserna. Detta innebär att man dokumenterar och förklarar hur man ska gå till väga vid avbrott i en resurs (antingen genom att ersätta med alternativa resurser eller genom att lägga om arbetsrutiner för att kompensera för att en resurs inte är tillgänglig. Kontinuitetsplanerna är det mest konkreta och operativt användbara i processen. Ofta finns många planer och reservrutiner redan i verksamheterna, vissa nedskrivna och andra i mer informella format, i dessa fall är det viktigt att samla planerna och säkerställa att planerna är kända i organisationen och att alla som kan komma behöva använda dem vet var de finns och på ett mycket enkelt sätt kan förstå dem. Detta är inte helt nya saker – vi gör riskanalyser och kontinuitetsplaner i vardagen, privatlivet och arbetslivet, i syfte att underlätta för oss själva!” Navigating uncertainty

Vad är nyttan för verksamheten? Kriteriemodell Gemensam syn på vad som är kritiskt för verksamheten Konsekvensanalys Visuell bild över verksamheten samt dess kritiska beroenden – skapar medvetenhet om verksamheten som helhet Definierade krav på hur långa avbrott i de kritiska aktiviteterna som verksamheten kan acceptera Riskbedömning Skapar kunskap om befintliga reservrutiner Identifiering av eventuella behov av ytterligare reservrutiner, samt underlag för prioritering av investeringar Kontinuitetsplaner Innehåller konkreta och praktiska rutiner för hur personalen ska agera när någon kritisk resurs är otillgänglig Säkerställer att den kritiska verksamheten kan bedrivas på en tolerabel nivå, oavsett vad som inträffar

Vad händer nu? Kalenderinbjudan för samtliga workshops kommer Varje workshop inleds med kort introduktion kring metod för genomförande Ni deltar i egenskap av de roller/funktioner ni har i vardagen – ni ansvarar inte för att bidra med information som ligger utanför ert ansvarsområde (men får såklart gärna göra det om ni vill!) Kom pigga till workshop 1!

Kontakta [XXXX] om ni har frågor inför genomförandet ? Kontakta [XXXX] om ni har frågor inför genomförandet