Teknikombud inom äldreomsorgen Bakgrund: Teknikombud är ett etablerat arbetssätt inom omsorgsverksamheten. Finns behov av en tydlig koppling till verksamheten för införande av ny teknik i äldreomsorgen.
Införandet av teknikombud Varje utförare av personlig omvårdnad utser 1-3 teknikombud. Teknikombuden är en medarbetare i befintlig omsorgsverksamhet, undersköterska eller motsvarande. Teknikombuden arbetar i den dagliga verksamheten men är också en länk mellan verksamheten och äldrenämnden för att bidra med strategiska och taktiska beslut.
Förväntningar på teknikombuden Omsorgskontoret bjuder in teknikombuden till möten/träffar/workshops ca 2 gånger per termin. Mötena med teknikombuden innehåller lärande och informationsutbyte. Kontinuerlig och nära samverkan med visningsmiljön på Hagdalska huset. Teknikombuden beskriver de behov som finns hos brukarna i deras verksamheter och ges möjlighet att pröva olika tekniklösningar. Inspirera kollegor till att hitta tekniklösningar för att tillgodose behov.
Syfte med införandet av teknikombud Medarbetare och brukare får öka kunskap om teknik och dess användningsområden. Äldrenämnden och omsorgskontoret ges ökad kunskaper om de behov och önskemål som finns. eHälsotjänster anpassas efter behov. Verksamheterna och dess medarbetare blir delaktiga i de beslut som fattas angående eHälsotjänster. Brukare och dess anhöriga blir delaktiga i de beslut som fattas angående eHälsotjänster
Fortsatt planering Förfrågan kommer att gå ut till samtliga utförare där man får inkomma med namn på teknikombudet. Uppstartsmöte kommer att ske under hösten 2016.