Vem är det som styr oss? Om konspirationsteorier.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utredande text - källkritik.
Advertisements

Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Vilka källor kan du lita på?
Ett filter i huvet …är bättre än ett i datorn!
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.
En presentation för dig som är lärare
Insändare Påverka med ord #3.
Svenska och SAS på Internet
DAGENS LEKTION Dagens ”Varför är ni här?” Filmvisning av Älskade kött
Fördjupning i historia
Att inte tro på allt vi läser och ser…
Vägledning och studentrekrytering Via sociala medier Martin Holmberg Uppsala universitet.
Kemins grunder 1 Kemi förr och nu.
Nordstjernen Film og TV De tysta barnens röst Dialog- och informationsfilmer om och med barn till föräldrar med en psykisk sjukdom.
Studieteknik och inlärning
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Den retoriska arbetsprocessen
Språk Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt.
INFORMATÖRENS ARBETSUPPGIFTER
KÄLLKRITIK.
Varför reklam? Öka försäljningen
= samlingsnamn på metoder för granskning av källor
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Vetenskap & Religion.
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
Presentation av Projektet Salutis om träning av generella förmågor Hur gick det för studenterna efter 3 år. Lasse Bourelius och Lena Kransberg.
Vem tror du att du är? (Fritt efter introduktionen på Sveriges släktforskarförbunds hemsida) Värmlands Släktforskarförening Okt. 2015/AJ 1.
Hur viktig är sanningen? Om vår gemensamma verklighet.
Religionskunskap Att undersöka tro.
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
Barnets Rätt i Tobaksfrågan
Köp, köp, köp! Om reklamens påverkan.
Hur trovärdiga är ungas nyhetflöden?
Lära för livet!.
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Det nya medielandskapet och vinklade budskap
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
Vad är källkritik? En metod som du använder för att granska den information du får från olika källor. Du tränar kritiskt tänkande för att bli bättre på.
Det nya medielandskapet och demokratin
KÄLLKRITIK Då man bedömer källor är det viktigt att man är källkritisk. Det blir allt viktigare ju mer information som samlas i molnet, i internet.
Att gilla eller inte gilla? Om vår egen roll i sociala medier.
Källkritik 101.
Vad är okej? Om kränkningar på nätet.
Självkänsla.
Att skriva en resonerande text
Vetenskap & Religion.
Argumenterande genre Att blogga i grupp.
Sociologi Introduktion.
Det där tror jag inte på! Om egenintresse.
Vem ska man tro på? Om att lita på information.
Vem sa det? Om anonymitet.
Måste du veta vem jag är? Om anonymitet.
Tyck som jag! Om metoder för påverkan
Introduktion källkritik
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Våra relationer och folkbibliotek
Det nya medielandskapet och våra relationer. Om kränkningar på nätet.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Vad vi behöver när vi kunskapar
Etik & moral.
Har du som förälder koll?
Tips inför workshop Det är viktigt att deltagarna läst på innan - skicka ut läshänvisningar med länkar i god tid! (för exempel på utskick – se nästa sida)
Ett samarbetsprojekt mellan
Reklam eller redaktionellt budskap?
Utredande text Labbrapport.
Upphovsrätt – Swefilmermålet
Religion.
ETIK Att göra det rätta….
Källors relevans och trovärdighet
Presentationens avskrift:

Vem är det som styr oss? Om konspirationsteorier. Övning Tid: 15 – 45 minuter

Syfte med övningen En konspirationsteori är en tro på att det finns en sammansvärjning som styr vad som händer i olika sammanhang. Konspirationsteorier har alltid funnits och sprids idag lättare än någonsin. En förklaring till spridningen är den moderna teknologin. Många människor tror på konspirationsteorier och det kan vara svårt att övertyga dem om något annat. Syftet med övningen är att problematisera varför människor tror på konspirationsteorier och vad det kan leda till.

Arbeta i grupper Undersöka två sajter (SMHI och en privat blogg) som båda tar upp fenomenet chemtrails. Chemtrails, eller k-strimmor, är de kondensstrimmor som kommer efter flygplan, som enligt konspirationsteoretiker består av gift som sprids i luften av amerikansk militär. http://www.smhi.se/kunskapsbanken/inga-vetenskapliga-belagg-for-chemtrails-1.32335 http://chemtrailsisverige.wordpress.com

Arbeta i grupper Gör en allmän bedömning av sajterna och granska dem källkritiskt. Vilken källa är mest trovärdig? Varför? Vad talar för och mot att chemtrails finns? Motivera. Sök på chemtrails. Vad får ni upp för träffar? Diskutera resultatet och vad det kan få för konsekvenser.

Lyssna Lyssna på radiodokumentären “Giftet i luften” som handlar om konspirationsteorier med fokus på så kallade chemtrails. Dokumentären är 28 minuter lång och finns här: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/388869?programid=4703

Diskutera Varför tror människor på konspirationsteorier? Vad är det i konspirationsteorierna som lockar så många? Vilka andra konspirationsteorier finns? Illuminati är en så kallad superkonspiration som är inblandad i många andra konspirationsteorier. Det finns till exempel de som hävdar att Illuminati låg bakom Michael Jacksons död. Undersök detta genom att titta på klipp från Youtube och att läsa annat material på nätet. Hur argumenterar man för detta? Vilka metoder för påverkan använder man? Kan det finnas något bra med konspirationsteorier?