Andreas Stubelius Peter Bennich Strategi för Energi-effektivisering 2030 – en grund för konkurrenskraft och tillväxt Andreas Stubelius Peter Bennich
kWh10 kWh10 kWh10 kWh10 kWh10 kWh10 kWh10 kWh kWh10
Strategin
Strategi - Vision Svenska leverantörer av produkter och tjänster som bidrar till energieffektivisering har en ledande position på den globala marknaden.
Strategi - Effektmål 2030 Svenska produkter och tjänster på global marknad bidrar till en minskad energianvändning Svenska företags inköp och investeringar bidrar till en minskad energianvändning Fler innovativa företag inom energieffektivisering Mer innovativa produkter i svenska stora företag Mer spjutspetsinnovationer utvecklas i svenska små företag (Omsättningen hos företag som kan klassas som energieffektiviseringsföretag har fördubblats jämfört med år 2020) – hitta ett kvantitativt mål här är ok
Strategi - prioriteringar Arbeta med att ta fram en ny berättelse om EE Inleda kartläggning av den svenska marknaden för energieffektivisering (inklusive möjligheter för export) Inleda en intern kartläggning: Räcker myndighetens nuvarande verktyg samt arbetssätt till? Saknas kompetens? Måste statsstödsregler och andra regelverk ses över?
Strategi - definitioner Energieffektivisering Resurseffektivitet Innovativa lösningar Affärsmodeller Hållbar tillväxt Hållbart samhälle Multiple benefits Cirkulär ekonomi Konkurrenskraft Utvärdering Näringslivsutveckling Outnyttjade potentialer
Strategi - slut Frågor/diskussion