Infrastruktur för patientportaler Är det möjligt att ta fram ett övergripande dokument för infrastrukturen till patientportaler?
Presentationen i korthet Grundläggande funktionalitet Förväntade effekter hos systemet Användaranalys Tekniken Prototyputveckling och utvärdering av design Implementering Utvärdering/Uppföljning Sammanfattning
Grundläggande funktionalitet Inloggning Sökning Länkkatalogisering Guidning och recensioner Språkval Information om kontaktansvariga samt kontaktinformation
Förväntade effekter hos systemet Identifiera och kartlägga behov Prioriteringar – Low effort, high impact
Användaranalys Samla in användarinformation Identifiera användardomäner Skapa referensgrupper
Teknik Ständig utveckling Responstid Bandbredd Tillgänglighet Säkerhet Redundans Skalbarhet
Prototyputveckling Kravspecifikation ”Snabba” och Evolutionära prototyper
Utvärdering av design Referensgrupper Användarexperter ”Worst case”, ”Normal case” och ”Best Case”
Förutsättningar för implementering Användarna redo för införande Experter hos vårdgivaren Referenspatienter Infrastrukturen finns tillgänglig Installation kan påbörjas/infrastruktur finns ”Ledningen” redo att ta konsekvenserna När ska systemet uppnått önskad effekt? Hur hanteras fel och brister
Utvärdering och uppföljning Användartester Medicinska resultat Återkoppling och vidareutveckling
Sammanfattning För att ta fram ett gemensamt dokument för infrastruktur till patientportaler, krävs det att dokumentet är övergripande, men med några fokusområden. Patientmedverkan är ett av de centrala begreppen i utvecklingsarbetet
Diskusionfrågor Tror ni att det går att ta fram en ”checklista”? Vad finns det för övriga funktioner som bör finnas med i en portal?