Infrastruktur för patientportaler

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Processkarta över en övergripande löneöversynsprocess
Advertisements

Kommentarer om energieffektiviseringsdirektivet
Nyttorealisering på 10 min
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Samarbete med Microsoft Office Sharepoint server 2007 Angelica Rydelius Bergman Välkommen!
Konceptet V Ledning I T Process Mål KM Startegi Styrning Metod Begrepp
Presentation - Svenska kyrkans webbplats
En schweizerkniv i Järfälla kommun
LIKA Ett verktyg för att stötta och underlätta skolornas digitalisering.
Processorienterat förbättringsarbete
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Risk- och sårbarhetsanalyser Handlingsprogram
En resa från 2010 till 2013 Feelgood FHV och SDF Fosie (Malmö Stad) 2010: -Fokus på efterhjälpande individ -Traditionellt samarbete -Kund/leverantör förhållande.
Erbjudande från SKL Kvalitativ uppföljning av multisjuka äldre Kunskap för att bearbeta systembrister.
Presentation av satsningen på Kommunförbundet Skåne Region Skåne Christer Neleryd.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Den etiska plattformen för prioriteringar inom svensk sjukvård
En plattform för samhällsekonomisk analys
Dataföreningen i Sverige
Modell för Utveckling av ledningssystem
Säkerheten främst.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
SYTT System för tidrapportering och tidplanering.
Återkoppling från spridningskonferenser
Vad händer kring LFP2/Workflow? Stefan Svensson Proffsdagarna
Elisabeth Ingesson, Kalmar Läns Landstingsavdelning 097
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Så jobbar vi med användbarhet och verksamhetstest i Ladok3
7 1 Programmerare vs. Designers Sus Lundgren. 7 2 Programmerare vs. Designers Sus Lundgren.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
INFORMATIONSSYSTEM Informationssystem: datoriserat system som stödjer en organisations informationsförsörjning VERKSAMHET avbildar Definitionen alltför.
Vid en svår olycka måste vi ha hjälp av samhällets resurser
Design & Utvärdering, 5 poäng Metoder & Tekniker ”Character of Things” Fredag den 24/3 Informatik A.3.
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Rätt informationssäkerhet
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Handlingsplan till försäkringskassan – Region Östergötland.
Den framtida operativa trafikbilden Inst. för informationsteknologi Uppsala universitet Bengt Sandblad.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Region Skåne Dialogmöte privata vårdgivare
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Att införa nya IT-stöd utan trassel - utmaning eller utopi? Thomas Lind Uppsala universitet Institutionen för informationsteknologi.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
LPL-TRÄFF Anette Eriksson & Anna Åhnberg Uppsala
Johan Sjödin & Anna Åhnberg Uppsala
Presentation Förbundsmötet 2016 Etapp 1, Organisationsutredning.
► Att lära för ett effektivare genomförande Om styrkor och förbättringsmöjligheter i Socialfondens lärande Baserat på Swecos uppdrag från utvärderingen.
Välkomna till referensgruppsmöte Projekt ’NLLs tandvårdsstöd’
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
ACD 3 Bligård & Simonsen ACD 3 (Aktivitetscentrerad design) Lars-Ola Bligård & Eva Simonsen
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Vägledning - 7 steg för en lyckad genomförande av LIKA socialtjänst
Agenda E-hälsostrategi Testbäddar
Vägledning - 7 steg för ett lyckat genomförande av LIKA socialtjänst
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Dataskydd En prioriterad fråga.
Design & Utvärdering, 5 poäng
Ladok3 och studenttjänster
Case Frånvarokontroll
Statusbedömning av byggnadsverk
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Sammanfattning av nationellt vårdprogram för cervixcancerprevention
Ett inspirationsmaterial inför samtalet mellan chef och medarbetare.
Ett ”lyckat” projekt som misslyckades
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet mall kortversion – underlag i annat underlag Datum 2018-XX-XX.
Förskrivarutbildning hjälpmedel vid synnedsättning
Kommundirektören och digitaliseringen
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Presentationens avskrift:

Infrastruktur för patientportaler Är det möjligt att ta fram ett övergripande dokument för infrastrukturen till patientportaler?

Presentationen i korthet Grundläggande funktionalitet Förväntade effekter hos systemet Användaranalys Tekniken Prototyputveckling och utvärdering av design Implementering Utvärdering/Uppföljning Sammanfattning

Grundläggande funktionalitet Inloggning Sökning Länkkatalogisering Guidning och recensioner Språkval Information om kontaktansvariga samt kontaktinformation

Förväntade effekter hos systemet Identifiera och kartlägga behov Prioriteringar – Low effort, high impact

Användaranalys Samla in användarinformation Identifiera användardomäner Skapa referensgrupper

Teknik Ständig utveckling Responstid Bandbredd Tillgänglighet Säkerhet Redundans Skalbarhet

Prototyputveckling Kravspecifikation ”Snabba” och Evolutionära prototyper

Utvärdering av design Referensgrupper Användarexperter ”Worst case”, ”Normal case” och ”Best Case”

Förutsättningar för implementering Användarna redo för införande Experter hos vårdgivaren Referenspatienter Infrastrukturen finns tillgänglig Installation kan påbörjas/infrastruktur finns ”Ledningen” redo att ta konsekvenserna När ska systemet uppnått önskad effekt? Hur hanteras fel och brister

Utvärdering och uppföljning Användartester Medicinska resultat Återkoppling och vidareutveckling

Sammanfattning För att ta fram ett gemensamt dokument för infrastruktur till patientportaler, krävs det att dokumentet är övergripande, men med några fokusområden. Patientmedverkan är ett av de centrala begreppen i utvecklingsarbetet

Diskusionfrågor Tror ni att det går att ta fram en ”checklista”? Vad finns det för övriga funktioner som bör finnas med i en portal?