Modell för säker trafik

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Säker mobilitet för äldre NTF Väst Göteborg Gunnar Carlsson Trafiksakkunnig inom SPF E-post: Mobil:
Advertisements

Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
Avvikelsehantering våren 2013 av företagen som erhållit avvikelser
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Tillgänglighet i Gävle Tillgänglighetsarbetet på Tekniska kontoret
FMN, MAJ BRA ATT VETA OM Budgivning vid försäljning av fastigheter, tomträtter och bostadsrätter som förmedlas av fastighetsmäklare Vid köp av fastighet,
Riskbedömning vid ändring i verksamheten
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Strategi för styrning av Transportstyrelsens internationella arbete inom järnvägsområdet Mats Andersson Stabschef Väg- och järnvägsavdelningen
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Från utspridd till samlad myndighetsutövning i transportsektorn
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Avsikt Trafiksäkerhetspolicy
Ett processinriktat arbetssätt
Anläggningssäkerhet Dokumenterad riskanalys ger underlag för val av skydd.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Upphandling av stöd till bredband
Arbetsberedning förebygger risker och fel
Ramverk för patientmedverkan
Länsgemensam ledning i samverkan
Folkhälsodata i Region Skåne Skåningarnas hälsa, levnads- och miljöförhållanden.
VIS breddinförande 1 feb-1 aug 2014
Tillsammans för världens säkraste vård
& Läget på vägarna Mobila tjänster -en ny kanal. Mobila tjänster -Området växer – många aktörer -Förhållningssätt – egen regi eller inte -Endast ny kanal,
Analys av genomförda förändringar Därför lyckades samarbetet mellan Sahlgrenska och Chalmers Ing-Marie Bergbrant, Hud- och könssjukvård, Sahlgrenska Universitetssjukhus,
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
HKU Handgriplig kvalitetsutveckling
Hur styrs SLU och särskilt utbildningen?
Ledning och styrning av sjukskrivningsprocessen
Våra planerade arbetssätt - Våra processer
Rätt fart i Falun! - analys av hastighetsgränser.
© Trivector INTEGRERING AV ISO I VERKTYGET FÖR KOMMUNAL TRAFIKSÄKERHETSREVISION Skyltfondsprojekt Annika Nilsson, Trivector Traffic.
Säkra skolvägarprojektet Ektorps skola Under hösten 2010 och våren 2011 genomfördes ett säkra skolvägar pilotprojekt på Ektorps skola för att ta.
Teknikprojekt - mopedväg Gjord av Linda Forslen Lindström Linda Gustafsson Ellinor Gustavsson.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Projekt 5.1 Michaelis-Menton-ekvationen A Course in Mathematical Modeling - Mooney & Swift.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
1 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Flaggvaktsutbildning för Vätternrundan Sören Wictorsson F.d polis/trafikpolis.
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Vägverket Vägverkets tjänster och leveranser till kund Gunilla Freij, VV.
Förbifart Brunflo Samrådshandling på remiss fram till den 29 april 2016 – förlängd remisstid till juni 2016 Tre alternativa sträckningar förbi Brunflo.
Barn som anhöriga – Landstinget i Värmland livlinan.liv.se/barnanhoriga.
MEDARBETARUNDERSÖKNINGEN Enkäten Ny forskningsbaserad medarbetarundersökning – relevanta forskningsbaserade frågeställningar färdiga “Medföljande” metod.
projekt livsmedel för SÄRSKILDA NÄRINGSÄNDAMÅL
Ramverk för patientmedverkan
PERSONCENTRERAD VÅRD DE KRONISKA SJUKDOMARNAS UTMANING
Lärdommar från tidigare NVF arbete Forsätt utnyttja delegaternas gigantiska kontaktnät Fortsätt med spännande seminarier Förbättra reklamen för de.
Case för Vimmerby kommun Lönekartläggning
Förbättringsarbete- tillgänglighet på Hälsans vårdcentral 1 år 2016
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Regional Vattenförsörjningsplan
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Exempel på beslutsprocess gällande programutbud
Cykelöverfarter och cykelpassager
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Uppdrag Ta fram länsgemensam rutin för avvikelsehantering
”KRONOBERGSMODELLEN”
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Välkomna Namn: Mohammed Taha Jobbar på Trafikverket i Malmö
Intern styrning och kontroll
Kontaktpersoner Trafikverket
Processbeskrivning Markörbaserad journalgranskning
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Presentationens avskrift:

Modell för säker trafik Peter Linnskog peter.linnskog@vv.se

Modell för säker vägtrafik Projekt: Utveckling av systematisk avvikelserapportering baserad på modell för säker vägtrafik och fakta från djupstudier

Vad ska levereras Fastställda kriterier i en modell för säker vägtrafik Förankring internt och externt av modellen Framtagen process/rutinbeskrivning för avvikelserapp. Genomförd och dokumenterad försöksverksamhet Ta fram förslag till implementering Slutleverans i april 2007

Hur har Vägverkets djupstudier används? Direkta åtgärder Sammanställningar 9 kap 4 § SekrL Temastudier OLA Annat

Modell för säker trafik Varför ?

Säker vägtrafik Säker resa Säkra resor Säker hastighet Övriga System- Säker förflyttning Stödja rätt bruk Förlåtande Rätt utfört och använt VTS Säker resa Säkra resor Skydda de åkande skydda andra trafikanter Stödja ett korrekt bruk Säker hastighet Villkor som ligger utöver väg och fordon -använda bälte -vara nykter -hålla rätt hastighet Övriga System- villkor Säkert fordon Säker Väg/gata Människans tolerans mot yttre våld, mentala och fysiska förutsättningar

Strategier ? Vi kan ge förutsättningar för att klara uppgiften Vi kan se till att skyddssystemen fungerar

Strategier Vi kan ge förutsättningar för att klara uppgiften Ge stöd till trafikanten att göra rätt: Fordonsbaserad Väg/gata baserad Informera Påverka Övervaka

Vi kan se till att skyddssystemen fungerar Strategier Vi kan se till att skyddssystemen fungerar Krockvåld Rörelseenergi

Krockvåld-rörelseenergi Människans tolerans mot yttre våld Säker vägtrafik Krockvåld-rörelseenergi Säker resa Säkra resor Säkert fordon Säker hastighet Säker Väg/gata Människans tolerans mot yttre våld

Människans tolerans mot yttre våld och fysiska förutsättningar Säker vägtrafik Krockvåld-rörelseenergi ? Separera riktning och sida ? Separera, homogenisera vikter eller sänk hastighet Mötande inom samma viktklass Oseparerat sidoom. Separera, minska vinkel eller sänk hastighet Sidokollision 90° Mötande med stor viktavvikelse Oseparerat sidoomr. Smala objekt Separera eller sänk hastighet Oskyddade, cyklister Människans tolerans mot yttre våld och fysiska förutsättningar

Hur påverkar det verksamheten Djupstudierna genomförs som tidigare Djupstudieutredaren deltar i analysgrupp Registrering av avvikelser sker i databasen Avvikelser lämnas för åtgärdsförslag till berörd avd/enhet Ledningen fattar beslut om förbättringsåtgärder Arbetssätt följs upp vid ledningens genomgång