Modell för säker trafik Peter Linnskog peter.linnskog@vv.se
Modell för säker vägtrafik Projekt: Utveckling av systematisk avvikelserapportering baserad på modell för säker vägtrafik och fakta från djupstudier
Vad ska levereras Fastställda kriterier i en modell för säker vägtrafik Förankring internt och externt av modellen Framtagen process/rutinbeskrivning för avvikelserapp. Genomförd och dokumenterad försöksverksamhet Ta fram förslag till implementering Slutleverans i april 2007
Hur har Vägverkets djupstudier används? Direkta åtgärder Sammanställningar 9 kap 4 § SekrL Temastudier OLA Annat
Modell för säker trafik Varför ?
Säker vägtrafik Säker resa Säkra resor Säker hastighet Övriga System- Säker förflyttning Stödja rätt bruk Förlåtande Rätt utfört och använt VTS Säker resa Säkra resor Skydda de åkande skydda andra trafikanter Stödja ett korrekt bruk Säker hastighet Villkor som ligger utöver väg och fordon -använda bälte -vara nykter -hålla rätt hastighet Övriga System- villkor Säkert fordon Säker Väg/gata Människans tolerans mot yttre våld, mentala och fysiska förutsättningar
Strategier ? Vi kan ge förutsättningar för att klara uppgiften Vi kan se till att skyddssystemen fungerar
Strategier Vi kan ge förutsättningar för att klara uppgiften Ge stöd till trafikanten att göra rätt: Fordonsbaserad Väg/gata baserad Informera Påverka Övervaka
Vi kan se till att skyddssystemen fungerar Strategier Vi kan se till att skyddssystemen fungerar Krockvåld Rörelseenergi
Krockvåld-rörelseenergi Människans tolerans mot yttre våld Säker vägtrafik Krockvåld-rörelseenergi Säker resa Säkra resor Säkert fordon Säker hastighet Säker Väg/gata Människans tolerans mot yttre våld
Människans tolerans mot yttre våld och fysiska förutsättningar Säker vägtrafik Krockvåld-rörelseenergi ? Separera riktning och sida ? Separera, homogenisera vikter eller sänk hastighet Mötande inom samma viktklass Oseparerat sidoom. Separera, minska vinkel eller sänk hastighet Sidokollision 90° Mötande med stor viktavvikelse Oseparerat sidoomr. Smala objekt Separera eller sänk hastighet Oskyddade, cyklister Människans tolerans mot yttre våld och fysiska förutsättningar
Hur påverkar det verksamheten Djupstudierna genomförs som tidigare Djupstudieutredaren deltar i analysgrupp Registrering av avvikelser sker i databasen Avvikelser lämnas för åtgärdsförslag till berörd avd/enhet Ledningen fattar beslut om förbättringsåtgärder Arbetssätt följs upp vid ledningens genomgång