Klagshamns rektorsområde

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

VÄLKOMNA! till Solhemsskolans Föräldramöte ht 2012
Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Den nya skollagen.
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Redskap för rättvis och likvärdig bedömning
Välkommen till Vikenskolan
Föräldramöten VT-14 Tema: Betyg.
Skolstartspaketet Stats: snabbare, per år, pojke/flicka App för U
Klagshamns rektorsområde
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Bedömning Varför Vad Hur Relia-bilitet Vali-ditet.
Föräldramöte för år 8 Vifolkaskolan 6-9
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
KUNSKAPSBEDÖMNING OCH BETYGSÄTTNING I MODERSMÅL
Borlänge 13 maj 2014.
Lokal pedagogisk planering
Planering.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
The big 5 1.
Världens bästa skola Linda Norberg.
Nytt betygssystem.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Skolan är till för ditt barn - Om den nya läroplanen och den nya skollagen för dig som har barn i sameskolan.
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Den individuella utvecklingsplanen
Föräldraråd
Hovstaskolans styrdokument
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Klagshamns rektorsområde
Planering och genomförande av undervisningen
/X Regelbunden tillsyn höstterminen 2009 Skolinspektionen bedömer att det kvalitetsarbete som bedrivs har en god struktur och är kopplat till.
Förskoleklassen Torpshammar
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Läroplansträff Välkomna!.
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Varmt välkomna till Klagshamns rektorsområde. Vision Limhamn-Bunkeflo ”Vi ska erbjuda intellektuell, kreativ och fysisk stimulans i en socialt utvecklande.
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
Resultatsammanställning Västernorrland Skolpresidiet Lars Thorin.
Föräldramöte år 7-9 Välkomna! Rektorsområdets vision Presentation av personal Utvecklingsarbete Ledigheter Föräldraförening Betygsinformation Tonårstiden.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Föräldramöte år 2-3 Välkomna! Rektorsområdets vision Utvecklingsarbete Fritids Ledigheter Föräldraförening Likabehandlingsplan Presentation av personal.
Föräldramöte år 7-9 Välkomna!
Föräldramöte år 2-3 Välkomna!
Bedömning och betygsättning
Varför just ämnet fysik?
Betyg och bedömning högre måluppfyllelse genom kollegialt lärande
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Mötesordning- och syfte och förväntningar med föräldraföreningsmötena
Klagshamns rektorsområde
Öppna jämförelser – Grundskola 2018
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Presentationens avskrift:

Klagshamns rektorsområde Varmt välkomna till Klagshamns rektorsområde

Vision för Klagshamns ro På Klagshamns rektorsområde ska elever, personal och föräldrar känna stolthet över sin skola. Ledorden kunskap, glädje, trygghet och självständigt tänkande ska genomsyra verksamheten. Vi förutsätter en öppen kommunikation och goda relationer i möten med elever, personal och föräldrar.

Agenda för kvällen Hur är det svenska skolsystemet uppbyggt Betygsstegen, meritvärde, antagning till gymnasiet Vad bedömer och betygssätter läraren Olika synsätt vid bedömning (formativ och summativ bedömning) Hur säkerställer vi likvärdig bedömning Hur ser det ut på Strandskolan, resultat Terminsbetyg och slutbetyg

Hur är det svenska skolsystemet uppbyggt? Skollag (i Sverige har vi ett mål- och kunskapsrelaterat betygssystem med likvärdig bedömning som mål) Skolförordning Läroplan Kursplaner i varje ämne Kunskapskrav i varje ämne – fokus på förmågor Allmänna råd (åtgärdsprogram, IUP med skriftliga omdömen år 1-5, undervisningens planering, frånvaro, m.fl) Kommunala anvisningar Övriga lagar (exempelvis arbetsmiljölag omfattar även elever, ej utsättas för fysisk eller psykisk ohälsa) Skolinspektionen (relation NP och faktiskt betygsutfall) https://www.youtube.com/watch?v=pFihr5gKcMg

Kursplanerna (ämnesvisa) Ämnets syfte Centralt innehåll (årskurs 1-3, 4-6 och 7-9) Kunskapskrav (årskurs 3 sv, ma, no, so; årskurs 6 och 9 samtliga ämnen)

Pedagogiska planeringar

Pedagogiska planeringar

Syftet med bedömning Kartlägga kunskaper (diagnos av elevens kunskaper) Värdera kunskaper (Jämförelse av elevens kunskaper mot ämnets kunskapskrav i skriftliga omdömen samt i betygen) Återkoppla för lärande (hjälpa eleven lära mer) Synliggöra praktiska kunskaper (konkret återkoppling på görandet ex. vid skapande) Utvärdera undervisningen (hur utvecklar läraren sin undervisning, NP)

Varför betyg i Sverige? Sortering inför framtida studieval (enda instrumentet i Sverige (förutom högskoleprovet, intagningsintervjuer eller andra redskap förekommer ytterst sällan) Värdera kunskaper (Jämförelse av elevens kunskaper mot ämnets kunskapskrav i skriftliga omdömen samt i betygen, likvärdig undervisning)

Vad bedömer och betygssätter läraren på Vad bedömer och betygssätter läraren på? – Bland annat elevens förmåga analysera, reflektera, hantera information, värdera, lära sig att lära – metakognitiv förmåga, se orsakssamband, kreativitet, kommunicera, lösa problem, förstå begrepp i olika ämnen. E C A Grundläggande Goda Mycket goda Enkla Utvecklade Väl utvecklade Beskriver och ger exempel Förklarar och kopplar ihop Förklarar och generaliserar Avgränsat Relativt varierat Varierat Prövar Prövar och omprövar Prövar och omprövar systematiskt

Betygssteg och meritvärde A - 20 poäng B – 17,5 poäng C – 15 poäng D – 12,5 poäng E – 10 poäng F – 0 poäng, ej uppnått samtliga kunskapskrav för betyget E. B och D ska samtliga delar i kunskapskraven vara uppfyllda i nivån under (E och C) och majoriteten av betygssteget ovanför. Meritvärdet räknas på alla ämnen (har man moderna språk är det 17 ämnen men har man inte det räknar man på 16 ämnen). Meritvärdet är samtliga bokstäver omvandlade till siffror

Kunskapsbedömning och betygssättning Formativ bedömning (framåtsyftande bedömning kontinuerligt i undervisningen) - poängprov meningslöst för lärandet - diagnoser, framåtsyftande kommentarer, självvärdering, kamratbedömning, modellering, EPA, ”fusk” m. fl. metoder är effektivt för lärandet och viljan att lära mer. Summativ bedömning (summerande bedömning av elevens kunskaper vid ett givet tillfälle. Grundar sig bakåt i tid. - Betygsättning

Hur säkerställer vi likvärdig bedömning? Sambedömning av elevarbeten Modellering (elever tittar på gamla elevarbeten) Kollegiala samtal om bedömning Nationella prov Samtal mellan lärare i olika skolor/ämnen Uppföljning av betygsstatistik Kontinuerlig fortbildning i ämnet

Hur ser det ut på Strandskolan, resultat? 90% av eleverna kommer in på sitt förstahandsval (2017) Cirka 92% klarar gymnasiebehörighet (2017), inklusive nyanlända (5 elever) Vårt meritvärde ligger i snitt på 276p Målsättning inom 3 år är 100% måluppfyllelse

GYMNASIEBEHÖRIGHET läsåret 2016/2016 Malmö Stad Yrkesförberedande 75 % Högskoleförberedande 74,0 % Strandskolan Y rkesförberedande 92% H ögskoleförberedande 92 % MERITVÄRDEN läsåret 2016/2017 Malmö Stad Åk Flickor Pojkar Totalt 6 211 188 199 7 210 182 195 8 213 187 9 228 202 215 Strandskolan 250 251 274 241 260 264 245 255 285 268 276

Terminsbetyg För terminsbetyg gäller enligt skollagen att: När betyg sätts innan ett ämne har avslutats, ska betygssättningen bygga på en bedömning av de kunskaper som eleven inhämtat i ämnet till och med den aktuella terminen. Vid bedömningen ska elevens kunskaper i årskurs 6 ställas i relation till de kunskaper en elev ska ha uppnått vid betygstillfället i förhållande till kunskapskraven i årskurs 6, och 2. efter årskurs 6 ställas i relation till de kunskaper en elev ska ha uppnått vid betygstillfället i förhållande till kunskapskraven i årskurs 9. 10 kap. 19 § skollagen (2010:800)

Tack för idag och hoppas ni haft en givande kväll!