Från forskning till undervisning - är det så lätt som du tror?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Plugga bättre och effektivare
Advertisements

Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Leg sjukgymnast, medicine doktor
Utbildning och stöd i engelska på KTH Rebecca Hincks Lektor, Enheten för språk och kommunikation.
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Barnanpassad utredning
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Projektledarutbildning, steg 2 Öppen utbildning Vt-2010 Utbildare: Jesper Olsson Plats:
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Självständigt arbete 15 högskolepoäng på Statistik III
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Välkommen Skriv ditt namn på en glasspinne och ställ den i muggen.
- Konsten att ge feed-back
Riktlinjer för presentationer
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Läroplansträff Välkomna!.
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
TRÄ- OCH PAPPERSKEMI Anna Sundberg Lab. för Trä- och papperskemi
Konferens och evenemang
Introduktion till matematik studierna på LTH
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
CASE Hultsfred Ledarutveckling över gränserna
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Kursutvärdering Studiebyrån Alla kurser utvärderas Du ska utvärdera alla kurser som du deltar i Genom kursutvärderingen ger du läraren respons på.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Studieteknik och inlärning
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
STUDIETEKNIK INOM SOCIOLOGI
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
1 Lärcentret i Åbo Introduktion i användningen av nätet i undervisningen Moodle/Blackboard Maria Söderbacka och Tove Forslund
Pimp my undervisning Daniela Sund. Varför ordnar vi Pimp my undervisning 2.0? I fjol framkom många konkreta förslag och idéer Problem uppdagades.
Dokumentation Workshop Stockholm | Målsättning Gå igenom en students väg från programmets start till examen via Byte av program Byte av programtillfälle.
Mobila Skolteamet Sjöbo
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
STUDENTREKRYTERING.
Studieklimatundersökningen 2015 Presentation av resultaten.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
Hållbart engagemang. Vad ska vi prata om? Ideellt engagemang Hållbart engagemang (övning) KASAM UNFs policy för ett hållbart engagemang.
Sida vid sida. I det här bildspelet får ni titta in i olika situationer, om hur vi har det tillsammans med våra personliga assistenter.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att läsa och förstå.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Källkritik Plagiat Informationssökning Lästeknik Mindset.
Att stötta en kollega som lär sig svenska
Från inledning till presentation
Avdelningen för kompetensutveckling
Vilka åtgärder för att stärka arbetslivsrelevansen i utbildningarna ger rapporten ”ett år efter examen” anledning till för fakulteterna? Fakulteternas.
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Lektionsplanering Hanna Sepp.
Det är insidan som räknas!
Program 11 oktober Personalförändringar info
Tips för det praktiska ledarskapet
Seminarium 1 – redovisning/bokföring
Föräldramöte Tomtebogård
Formativ undervisning – Workshop 2 - Lärandemål
SV: 9:05-9:45 Tyst läsning Presentationsteknik
Att söka material till PM
Studentcentrerad examination av laborativt arbete i kemi
Föreläsning 16: Tentan, att förbereda sig…
Workshop Arbetsplatslärande.
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Moderna inlärningsmILJÖER och utnyttjande av undervisningsteknologi i undervisningen ABI-info Tove Forslund, koordinator/lärandestöd, Åbo Akademi,
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Den enskilde vårdtagarens upplevelse av distansmöten
Presentationens avskrift:

Från forskning till undervisning - är det så lätt som du tror? Anna Sundberg Akademilektor Pimp my undervisning 30.9.2010

”främja den fria forskningen och den vetenskapliga och konstnärliga utbildningen, samt att meddela på forskning grundad högsta undervisning”

”främja den fria forskningen och den vetenskapliga och konstnärliga utbildningen, samt att meddela på forskning grundad högsta undervisning”

Production of wood-containing paper Retention Aids Fillers Chemicals Fresh Water SGW/ TMP Bleaching (H2O2) Press Stock prep. PM Chemical Pulp Recycled Pulp Broke

Forskning till undervisning Forskningsresultaten måste sättas in i rätt sammanhang Bakgrund Koppling till verkligheten Bra, uppdaterat material Presentationsteknik viktig Långsammare tempo i undervisningen Rätt sammanhang Inte bara en liten detalj utan mera ”runt-om” Koppla resultaten till verkligheten Varför görs denna forskning? Inte enbart ”good to know” Material Böcker föråldrade då de utkommer? Ja, i många fall är det så Bra material = fixa själv! Presentationsteknik: Inte för mycket material / presentation eller /bild Vanligaste felet! Öva med studenter -> sgs alltid ta bort material Mer tid = lugnare tempo

Olika typer av undervisning Mass- föreläsning Grupp- undervisning Undervisning vid högskola/universitet är väldigt varierande! Vid massundervisning så är lärarens huvuduppgift kanske att förmedla den kunskap han/hon har till studenterna. Svårt att uppmärksamma enskilda studenter. I gruppundervisning så hinner läraren mera diskutera och hjälpa studeranden att själva komma fram till kunskapen. I handledning av studerande eller doktorander så är en av lärarens viktigaste uppgifter att på ett bra sätt motivera korrigeringsförslagen. Sista skedet är förståss då studenten vet mer om ämnet än du själv, man går från att vara lärare till att vara elev -> då vet man att man har gjort något rätt...! Handledning

Hur variera undervisningen? Laborationer/praktiskt arbete Övningar Rita strukturer Korsord Frågesport Koppling till verkligheten Praktiskt arbete är en av de allra viktigaste delarna av undervisning. Här ska studenterna omsätta teorin i praktik! Lukta, känna och se med egna ögon. För naturvetenskap och teknik görs detta ofta med laborationer. Göra misstag -> kunskap! Dessa kommer man ihåg! T.ex. Sixtens hjälp med gasflaskan... Arbetskrävande för lärarna och kräver dyra utrymmen, vi betalar assistenter med externa medel! Johan Gadolin – Åbos berömda kemist – var en av de första som införde laborationer för studenter! ”Frivilliga” övningar med att rita strukturer – extra fråga i tent ifall poängen höjs Korsord för att få in termer Frågor även om man inte får svar... Små historier... För att göra svara på frågan ”varför behöver vi detta?”. Alla vill vi lära oss nya saker om vi förstår till vad vi behöver det. Pythagoras sats blir en annan grej för de som byggt takstolar, varför lingon som just och just är mogna ger gelé är lättare att förstå om man vet att de innehåller pektiner...

Lärarens skyldighet Lärandemål Hålla föreläsningar/timmar Examination Utvärdera kursen Egen forskning Förbereda sig Uppdatera materialet Många nya, obligatoriska saker har införts på senaste tiden. Förbättra undervisningen Förbättra genom strömningen av studenter Egenlärare Egen forskning också viktigt. Med mycket handledning svårt att vika 1/3 för egen forskning

Lärarens förväntningar på studenten Förbereda sig Komma till föreläsningarna Lyssna på och delta i undervisningen! Utvärdera kursen och ge skälig feed-back Klara examen Läraren måste förbereda föreläsningen eller träffen, gör studenterna detta? Inte alltid Det finns inget föreläsningstvång inom kemiteknik. Hur kan man då motivera studenten att stiga upp för att sitta i en kall föreläsningssal kl 8:15? Om allt fanns på Moodle skulle jag ha kommit på föreläsning? Inte skicka sms på timmen, inte sova etc. Svara på frågor, fundera, kommentera. Säga till om man inte hör eller ser! Att läsa igenom feed-back är väl alltid lite svårt, speciellt om man får dålig kritik. Men det hjälper en att göra en bättre kurs nästa år. Det är dock svårt att få in utvärderingarna ibland, och när ska det göras. Vad är obligatoriskt?

Forskning → undervisning Forskningen måste sättas in i rätt omgivning För att få en lyckad undervisning behövs engagerade lärare OCH studenter! Lärarna vill i de allra flesta fall utveckla undervisningen hela tiden. Men vi behöver feed-back för att kunna göra så. Lärare med koppling till forskning