Geografiska perspektiv på transporter, del 3

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Bakgrunden till Pro-Skills Teori och filosofi. Pro-Skills bakgrundsfilosofi Snabba f ö r ä ndringar i v ä rlden kr ä ver mer specialkompetenser + Global.
Advertisements

+ SamSoc Samordning för socialt företagande Program  Presentation  Förstudien  Om sociala företag  Vad visar forskningen? Förstudien som stärker sociala.
Preliminär Verksamhetsplan 2016 Fysioterapeuterna Västerbotten.
Aktivt medborgarskap: lärdomar från ett europeiskt forskningsprojekt baserad på konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning Marie.
Samordningsförbundet Göteborg Nordost 1. Samordningsförbundet 2 Struktur – Lagen om finansiell samordning Beslutsfattare – Styrelse, chefer och politiker.
Hypotesprövning. Statistisk hypotesprövning och hypotetisk-deduktiv metod Hypotetisk-deduktiv metod: –Hypotes: Alla svanar är vita. –Empirisk konsekvens:
Grafteori: hur nätverk kodas och dess egenskaper mäts Definition av graf: – en symbolisk representation av ett nätverk och dess kopplingsmöjligheter. –
I detta projekt var uppgiften att konstruera en av flera plattor som tillsammans formar en mindre ”stad”. Denna stad ska vara en plattform för mindre.
Kap. 15: Samhällsekonomisk kostnads-intäktsanalys Jan-Eric Nilsson.
3. Transportnätverk Primära syften med att konstruera transportnätverk: – Tillhandahålla en fysisk bas för transportsystemet. – Vara en del i regional.
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling.
Barn och ungdomars utveckling
Fil.Mag, med lic. doktorand Sahlgrenska Academy
3. Transportnätverk Primära syften med att konstruera transportnätverk: Tillhandahålla en fysisk bas för transportsystemet. Vara en del i regional tillväxt.
Religion - vad är det?.
Spartid för kontantinsats 60 kvadrat
Njörður Sigurðsson, avdelningschef för tillsyn och rådgivning
SVMF Höstmöte 2016 Vad händer i Sverige
Christer Borgfeldt Docent Överläkare Kvinnokliniken Lund SUS
Barnets bästa i främsta rummet
Insikt 2015 Söderköpings kommun
Geografiska perspektiv på transporter, del 5
Föreläsningar i SMGAO Jan-Olof Åberg
Känslor…..
Jämställd regional tillväxt Blekinge Malin Faraasen
ATT KUNNA TILL PROV 3 MATMAT02b3.
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Lösningsförslag för ABB
Kognitionspsykologi Kognition Psykologi Perception Minne Tänkande
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Det behövs mellan – nya bostäder om året fram till 2030
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Fastighetsbranschens knäckfrågor för en framgångsrik digitaliseringsresa Patrik Larsson, Meta.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
De stora lärargrupperna
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kvalitetsmätningen hösten 2017
Arbetsformer XX vattenråd.
Att leva med……. Här presenterar du dig. ”Vem är jag å vad gör jag här hos er?”
Elev- och Föräldraenkät
SOCIALA MEDIER-KAMPANJ “The Butterfly Effect”
Kartkontroll och godkänd karta
Den etiska plattformen: besvarade och obesvarade frågor
Upplevd tillgänglighet kontra objektivt baserade mått på tillgänglighet i stadsmiljö – därför bör vi bredda vårt fokus Katrin Lättman Margareta Friman.
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Värdering och urval (Internt utvecklingsprojekt – Cissela Genetay)
Din lön och din utveckling
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Den sociologiska blicken
Träff 10 Välkomna!.
Lathund för inskrivningsärenden
Mångfald Verksamhetsåret En ökad satsning
Nya skuldsaneringslagar
Design & Utvärdering, 5 poäng
Regionalt utvecklingsprogram Regionalt tillväxtprogram
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
SAY CHEESE!.
Målbild för den sjukvårdsregionala samverkan.
Bodens ungdomsmottagning
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Funktionsrätt Sörmland
Rättigheter = s. 20.
Livsvillkor och levnadsförhållanden Öppna jämförelser folkhälsa
Digitalteknik 3p - Kombinatorisk logik
Mänskliga rättigheter - gäller även barn?
Mänskliga rättigheter -
IQs Alkoholindex 2018.
Digitalteknik 3p - Kombinatorisk logik
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Presentationens avskrift:

Geografiska perspektiv på transporter, del 3 Jerry Olsson Kulturgeografi och Ekonomisk Geografi, Göteborgs universitet jerry.olsson@geography.gu.se

Definiera och mäta tillgänglighet Utgångspunkter Människor, gods och varor måste vara vid vissa plaster vid en viss tid. När något är tillgängligt är detta något möjligt att nå eller få tillgång till, och går därmed att utnyttja. Då människors och företags funktion baseras på förmågan att delta i aktiviteter (integrera) är tillgänglighet viktigt.

Definitioner av tillgänglighet ”med den lätthet en plats kan nås från alla andra platser” ”potentialen att interagera” ”med den lätthet människor/gods kan nå andra platser och aktiviteter” ”med den lätthet olika markanvändningsaktivitet kan nås från en plats med hjälp av ett speciellt transportsystem” ”fördelarna som ett transport-/markanvändningssystem tillhandahåller”

Definitionen kombinerar olika element: Lokaliseringen av en plats/företag/hushåll etc. inom en region Lokalisering av aktiviteter inom en region till vilka tillgänglighet mäts Frihet och/eller hinder för individ/företag att bestämma om deltagandet i aktiviteter ska ske eller inte Transportsystemets form

Precisering: operationellt är tillgänglighetsbegreppet ’halt som en ål’. Relationer i det fysiska rummet: avstånd och hinder. Till/från vad? Tillgäng. till målpunkter Tillgäng. från startpunkter Med vad? Gång Cykel Bil Buss, T-bana, Spårv. Tåg, flyg, båt Dygnet, dag, natt, maxhast. Veckan, vardag, veckoslut Året, sommar, vinter, semester, monsun När? Boende Ålder, kön, inkomst, rörlighetsres., handikapp, utbildning etc. Verksamheter In-/utflöde gods/folk, typ av gods, storlek, förflyttningsresurser För vem? Mått? Tid/kostnad/avgångar/punktlighet/säkerhet/lastkapacitet/avstånd

Be sceptical of various indexes; often make up approximations and spatial classifications that say very little about the situation within a region.

Tillgänglighet och rumslig struktur Tillgänglighet är en bra indikator på den underliggande rumsliga strukturen då den både tar hänsyn till lokalisering och de ojämlikheter som avståndet ger. Givet olika rumsliga strukturer kommer två olika lokaliseringar med samma vikt att ha olika tillgängligheter.

Tillgänglighet och rumslig struktur Antal platser 1 A 2 Avstånd 1 B 2 1 C 2

Konnektivitetsmatris Det mest grundläggande måttet att mäta tillgänglighet är nätverkskonnektivitet, där nätverket representeras som en konnektivitetsmatris. Uttrycker respektive nods konnektivitet i förhållande till dess angränsande nod. I komplexare nätverk, där även indirekta länkar existerar, är inte nödvändigtvis C mest kopplat (2 noder med samma konnektivitetsnivå kan ha olika tillgänglighet). A B C D E 1 B A C E D

Geografisk tillgänglighet Platsens tillgänglighet är summan av alla avstånd mellan andra platser delat med antalet platser. Desto lägre värde, desto högre tillgänglighet har en lokalisering. A B C D E ∑/n 8 4 9 15 7.2 7 12 18 9.0 5 11 5.4 6 6.4 10.0 A B 8 4 7 5 C D 6 E

Potentiell tillgänglighet: avstånd + 1 viktat platsattribut Befolkning A B C D E 8 4 9 15 7 12 18 5 11 6 Bef. A B C D E 1200 900 1500 600 800 B 900 1200 8 A 7 4 C C 5 1500 i/j A B C D E ∑/i 1200 150 300 133.3 80 1863.3 112.5 900 128.6 75 50 1266.1 375 214.3 1500 136.4 2525.7 66.6 120 600 100 936.6 53.3 44.4 72.7 800 1103.7 ∑/j 1807.4 1358.7 2121.3 1241.6 1166.4 7695.4 D Befolkning delat med avstånd 6 600 E 6 800