Artefakter och scenarios John M. Caroll ”Action science” producerar kunskap under implementation Samtidigt förstå världen som man förbättrar den designarbete som ”inquiry” Reaktion mot glappet mellan traditionell vetenskap och teknikutvecklingen 2003-01-21 Helena Lindgren
Evolutionär design Task – artifact cykeln System kan utvecklas i en miljö av mänskilg aktivitet – eller begränsas Viktigt att känna till i designfasen Verktyg behövs för att kunna diskutera detta Ex. Scenarios – används för att dokumentera / visualisera typiska och signifikanta aktiviteter tidigt och kontinuerligt 2003-01-21 Helena Lindgren
Task – artifact framework Designern skapar möjligheter för mänsklig aktivitet och interaktion Fokus på aktiviteten Utgår från det användaren kan uttrycka: Vad vill man göra Vad behöver man kunna göra På en nivå där aktiviteten är meningsfull för personen (jmfr Task analysis) 2003-01-21 Helena Lindgren
Scenarios Beskriver VAD det är som händer i en användarsituation Minsta möjliga kontext för att utveckla användar-orienterade ”design rationale” Kan elaboreras som prototyper Möjlighet att diskutera design med användarna Stödjer konceptuell förståelse av användandet Utvecklas / omtolkas kontinuerligt under arbetet 2003-01-21 Helena Lindgren
Scenarios – Hur? Utgå ifrån tidigare liknande system och erfarenheter från dessa (empirisk observation) Utgå ifrån teorier om mänsklig aktivitet där man kategoriserar typer av aktivitet Upp till ett dussin scenarios är tillräckligt för att få en användbar och hanterbar representation för design. Hantera konflikter mellan olika scenarios Syntes Prioritera 2003-01-21 Helena Lindgren
”Claims” Uttrycker psykologiska ”design rationale” En uppräkning av vad en artefakts egenskaper kan ge för kognitiva och psykologiska konsekvenser för användaren (önskade, oönskade) – ett slags scenario av konsekvenserna av ett scenario.... Beskriver VARFÖR det som händer sker i en användarsituation Ett set för varje scenario Kräver mycket jobb, måste ev välja ut de viktigaste scenarierna 2003-01-21 Helena Lindgren
Sammanfattning Scenarios + claims + teorier om mänsklig aktivitet utvecklar kunskapen och en ny artefakt. En ny artefakt implementerad i verklig användarmiljö utvecklar aktiviteten (task) och nya behov av artefakter. Besläktad med ”kontextualismen”, participatorisk design, situated action, Activity theory.... MEN Skiljer sig från Activity theory i det att man tycker sig kunna skapa en design av en ny artefakt enbart utifrån teorier och kunskaper om tidigare inte helt lika artefakter. 2003-01-21 Helena Lindgren