Tony Wågman Utredare Universitetsledningens kansli

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skola och arbetsliv i samverkan
Advertisements

Bedömning och betygsättning av studenters läranderesultat
Ålands Näringsliv ATTITUDE Jag studerar på.
Bedömning och betygsättning
Patricia Staaf • Föreståndare Centrum för akademiskt lärarskap, Malmö högskola (tidigare prefekt med uppdrag att arbeta högskoleövergripande med breddad.
Hög kvalitet?? Hög kvalitet – förutsättning för barns lärande och utveckling – vad är hög kvalitet i förskolan? Barns bästa – en god start i livet! Internationellt.
En översyn av riksintressen pågår
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
reliabilitet vid bedömning av vetenskapliga uppsatser
Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Vägledningens potential inom utbildningssektorn
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
 En jämförande studie av högskoleutbildning och yrkeshögskoleutbildning Agneta Bladh  Ratio-seminarium 18 november /11/2013.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Världens bästa skola Linda Norberg.
1 Kvalitetsutvärdering för lärande Högskoleverkets förslag till nya kvalitetsutvärderingar för högskoleutbildningar HSVs rapport 2009:25 R Högskolan i.
Göteborgs universitet förnyas
Linköpings universitet
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Lärares planeringsarbete!
Eleven i centrum Mille Millnert. 2 juni Hur har jag tänkt för att utforma LiU:s strategi Nuläge Utmaningar och trender Något om strategier Strategisk.
Språkbron - metodutveckling för arbetsplatsförlagt lärande
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Validering Av Livslångt Lärande
Vision och strategi Akademin för innovation, design och teknik.
Nytt system för utbildningsutvärderingar Högskoleverkets rapport 2009:25 R Camilla Lindmark / Inger Bergström.
I det nationella materialet kan vi urskilja tre olika nivåer på arbetet att förbättra högskoleutbildningarna.
En grupp universitetslärares syn på studenters informationskompetens vid Linköpings universitet Ann-Katrin Perselli Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek.
Forsknings- och utbildningsmiljön Innovation och produktrealisering (IPR) och satsningen på Mats Jackson, MDH,
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Utredningen om översyn av den kommunala vuxenutbildningen på grundläggande nivå Flexibilitet och individualisering inom vuxenutbildningen Nacka
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
Allmänna Utbildningsområdet Termin 1: Lärarrollen i samhället 10 p ( vfu 3 ) och Lärande och Utveckling 10 p Termin 4: Kulturmöten 5 p, Globala miljö.
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Studentkåren Malmö Lena Petersson, Ordförande. Studenters perspektiv på karriär och Alumni Det är inte i första hand studenten som ska bli anställningsbar,
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Forskningsetik CODEX - samlingen av regler och riktlinjer för forskning
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Nämndplan 2015.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Barn- och ungdomsvetenskap Masterprogram 120 hp Göteborgs universitet Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Vad och hur? Betydelsen av studentcentrerad inlärning vid förmedling av professionsutbildning på distans Nina Albrecht och Erika Olofsson Skog och trä/LNU.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Välkommen till studentdagen 2016
Verksamhetsplan FSV 2016.
OP kursutvärderingsprocess
Prioriterade frågor för utbildningen
Därför den är viktig för kvalitetsarbetet vid Linnéuniversitetet
Exempel på beslutsprocess gällande programutbud
Kvalitetssäkring.
tUTΩPIA Mål Nystartad student förening Verksamhet
Utvärderingssystem
Systematiskt förebyggande arbete mot diskriminering
Lönesamtal och bedömningsområden
Lönesamtal och bedömningsområden
Bakgrund Lagen 2006: ”Högskolorna ska i sin verksamhet främja en hållbar utveckling…” Regeringsuppdrag i början av 2016 Valde att göra den till en tematisk.
Ta del av riktlinjerna här
Utveckling och lärande
Presentationens avskrift:

Tony Wågman Utredare Universitetsledningens kansli Linnébarometern 2017 - revidering i enlighet med Treklövern och nytt utvärderingssystem för högre utbildning Tony Wågman Utredare Universitetsledningens kansli

Linnébarometerns uppbyggnad (2017) ”Treklövern” - utbildningsutvärderingar ”Kommittéfrågor” Övrigt K1 Utb. når kraven i HL/HF K2 Utbildningarna examineras på ett rättssäkert sätt K3 Undervisningen fokuserar studenters lärande K4 Under- visningen vilar på vetenskaplig grund K5 Utb. är användbar för studenterna och samhället K6 Verksamma i utb. har aktuell kompetens K7 Studenterna har inflytande över utb. K8 En tillgänglig & ändamålsenlig studiemiljö föreligger S1 HFK S2 IK S3 KSD Ö1 Samman- fattande värdering Ö2 Bak- grund (0) F3:A-E (5) F1:A-E F2:A-C (8) F4:A-C (3) F8:D/F9:C F10:C/F11:C (4) F2:D-E (2) F5:A-C (3) F6:A-B F7:A-C (5) F8:A-D F9:A-B (6) F10:A-C (3) F11:A-C (3) (+4 i K5) F12:A-G F14:A-B (9) F15-23 (9) Kursmål Betygskriterier Bedömning Återkoppling Progression Ansvar Undervisning Förutsättningar Samtalsklimat Konstruktiv länkning Vetenskaplighet Forsknings- koppling Intresse Applicera utb. i arbetsliv (+S1-3) Ämneskunskap Pedagogik Kursvärderingar - relevans - ifyllande - återkoppling Funktioners tillgänglighet och ändamåls- enlighet MyMoodle Studie- miljö Process- beskrivning Utlands- studier Entre- prenör- iellt förh.sätt Omdöme Rek. utb./Lnu Kön Ålder Barn Modersmål Utbildning Flyttmönster Arbete Perspektiv i utbildningen