36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Snabbguide och tips.
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
En presentation av ett unikt system
BAS-M Hur du på ett enkelt sätt administrerar din båtklubbs register.
IPad grundkurs.
Anneli och Christians Datorskola
X-mas algebra Är du redo? Klicka!!.
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
Domarassistenten.com - en introduktion för domare
Access med Sebastian och Robert
Internet Den som söker han finner. Internetkunskap (Ingela Ek) Fem vägar till en hemsida 1. Given adress 2. Hämta en adress från dina favoriter 3. Använda.
Servicekunskap Hur vill du jobba med boken?
BARNS RÖSTER OM INTERNET
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Intervju inför ViV-projektet.
Laterna Compact Booking Saknar du ett bra bokningssystem? Pröva det här! Lättanvänt Flexibelt Pålitligt.
PRESENTATION av BOKNING OCH INCHECKNING. Nu kommer vi att visa hur enkelt du gör en bokning i.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Journalister har ofta kontakt med forskare
Sektorn för Socialtjänst
1. Uppgiften presenteras
Ungdomsråd i region Mitt. Blunda… Tänk på det roligaste/grymmaste/bästa du kan komma på inom gymnastiken. Något du redan upplevt.. Något du skulle vilja.
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Pengar 1 Jacob Freij, Mogärdeskolan 4-9, Vetlanda –
Anställningsintervjun
Välkommen till! Varför QualisTorget – vad kan QualisTorget göra för Er skola? QualisTorget beskriver denna webbtjänsts funktion på ett bra sätt, eftersom.
Uppgift 5 Tekniska rapporten En beskrivning av ett uppdrag ni har gjort i er grupp. Du ska bifoga en programmeringshandledning som visar hur man programmerar.
SNABBGUIDE FÖR SÄNDFUNKTIONER OCH FAX PÅ CANON imageRunner ADVANCED Denna guide är till för att du snabbt skall komma igång med att utnyttja din Canon.
K O S T N A D S E F F E K T I V A L Ö S N I N G A R I N O M A V A N C E R A D E E L E K T R I S K A S Y S T E M Delaktighet Vi trivs på jobbet och det.
På vissa datorer behöver du trycka på F5 för att starta bildspelet.
Knappar i Excel Hoppa till Start Hoppa till Infoga Hoppa till Sidlayout Hoppa till Referenser Hoppa till Utskick Hoppa till Granska Hoppa till Visa Skriv.
Personlig försäljning Kap. 2
Starta bildspelet 1. Starta Bildspelet genom att klicka på Ikonen Bildspel i din webbläsare. 2. Klicka sedan, en gång, var som helst i dokumentet.
Webbanmälan till högskolestudier HT 2017
BARNS RÖSTER OM INTERNET
Chef Viktig information till dig som chef gällande nya lönesystemet från september 2016.
ÅK SKRIDSKO FÖR LIVET Till förmån för Barncancerfonden
Avvikelsehantering En säker verksamhet = en säker arbetsmiljö!
User Forum 2016.
För mer information, kontakta:
Servicedesk öppnar för lönefrågor
Så här anmäler du dig till högskolan VT18
Och vecka BE Gå vidare genom att klicka på musen ! ® BrucElvis.
MedControl Hantering av händelse och avvikelse samt teknik och övrigt
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Vilka är dina förväntningar?
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Din lön och din utveckling
2013 – ÅK1 – version 1.
Så här anmäler du dig till högskolan HT18
Hej! Vad roligt det ska bli att ha ett Tupperwareparty tillsammans med dig och dina vänner. Här kommer lite mer om det vi har pratat om.   Datum och klockslag.
Så här anmäler du dig till högskolan HT18
Hej! Vad roligt det ska bli att ha ett Tupperwareparty tillsammans med dig och dina vänner. Här kommer lite mer om det vi har pratat om.   Datum och klockslag.
Registrering av valorganisation
Information om nya system från 1/ för schema, rapportering, lön mm
Så här anmäler du dig till högskolan VT19
Helhet och allsidighet
Chef Viktig information till dig som chef gällande nya lönesystemet.
Validera hjärtstartare i Sveriges Hjärtstartarregister
Presentation av Behörighetsbeställning på webben
Förstudie Otålighet Läsa redan beslutade Intervjua aktiva och berörda
Din företags-broschyr
Användarguide - chefer
Nästa steg mot en attraktiv och hälsofrämjande arbetsplats
Medarbetarportalen (MP)
Företagets intressenter
Vårstädning med Fabrikam
Så här anmäler du dig till högskolan HT19
Presentationens avskrift:

36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information, men att det är bara i 56 % av fallen som man hittar informationen man söker. Detta enligt IDC som gjort undersökningen IDC säger också att detta kostar runt 50 000 kr per år/anställd.

Niklas Rosén heter jag och är lärare/kundcoach här på InfoCaption. Jag brukar prata mycket om närheten till kunskap när jag är hos kunder. Det räcker inte att skapa bra guider, vilket många av er här gör. Vet inte medarbete, kunder om att de finns används de inte och man inte hävstångseffekten som en bra self service kan innebära. Det handlar om att bestämma sig för hur långt man vill ta det för att spara tid/pengar och underlätta för verksamheten och människorna som utgör den.

Jag tänkt kort berätta om när jag bestämde mig och där närhet till kunskap var en avgörande faktorer. 2001 började jag som innesäljare på ett stort försäkringsbolag, en dag kom min chef fram till mig och sa ”Du Niklas ska du verkligen hålla på med detta”. Visst blev jag ledsen över det hon sa men jag tyckte det här med kundkontakter och att jobba som säljare var roligt. Så den helgen bestämde jag mig ”antigen gör jag som chefen säger, att göra något annat eller ska jag bli väldigt bra på det jag gör” Med full fokus på det sistnämnda identifierade jag följe ”jag måste bli bättre på att prata med olika typer av människor samt ha snabb tillgång till villkor, riskurval, systemhandböcker och konkurrentjämförselser för allt handlar om förtroende och kunde jag ge bra/rätt svar på kort tid ökade mina chanser att sälja mer. Det jag skapade blev sedermera känt som säljstödsportalen och den hjälpte mig att bli en av förtagets bästa säljare.

Vi människor är ganska lata av oss, vi tar ofta den snabbaste vägen för att komma vidare och det kan vara just att ringa till någon och fråga då vi inte själva hittar informationen. Det handlar många gånger om en beteendeförändring, att fråga ”Har du kollat i handboken” eller ”har du sökt på söksidan med guider”. Att utbilda, här har du den snabbaste vägen och här hittar du de flesta svaren, börja alltid att söka där, hittar du inte, ja då är du alltid välkommen att ringa oss på supporten så kommer vi skapa guider för det om återkommande fråga.

Tänk 1-3 klick, ju enklare det är för en användare/kund att själv hitta svaret så kommer det bli den naturliga vägen. Till er hjälp har ni unika URL adresser till guider, handböcker, processer m.m. Exempel: Jobbar jag i ett system och fastnar ”hur skulle jag göra här”. Jag lämnar systemet och går till intranätet, jag letar upp systemets sida och hittar ev. en pptx eller word dokument där jag ev. hittar svaret jag söker på sida 27. Väldigt långt ifrån, det tar tid och då ringer jag hellre Forts: Jag jobbar i systemet och fastnar och uppe till höger i systemet finns ett ”?” som är en direkt Url till en sökfilter eller handbok. Färre steg ifrån och går snabbare, chansen är större att jag klickar på knappen Eller ännu närmare, bredvid de olika funktionerna i ett system finns ett litet ”?” klickar jag där öppnas en guide och ett specifikt steg som visar hur jag ska göra. Vi människor vill inte vara beroende av andra, vi vill klara oss själva och göra ett bra arbete

Så…. Glöm inte bort vikten av närhet Laget runt, namn, företag och roll

Viktigt för oss på InfoCaption Att vi utvecklar funktioner som gör skillnad och som underlättar för våra kunder Laget runt, namn, företag och roll

En av våra många visioner…. Att kunna sätta mål och följa en utveckling i produkten Laget runt, namn, företag och roll

En annan typ av närhet är att kunna följa mål i InfoCaption. Vi har under en tid arbetat med att få in mål i produkten för att t.ex. följa framtagning av guider för ett specifikt område. Jag tänkte visa några konceptbilder i systemet på hur det skulle kunna se ut. Det ni ser här är en rapport som bygger på en guideportal. Visionsbilder

Möjlighet att skapa en projektgrupp. T. ex Möjlighet att skapa en projektgrupp. T.ex. nu ska Agressoförvaltningen börja skapa guider. Ange ägare (t.ex. systemägaren) Koppla producenter som ska ta fram material (inte blanda ihop med Root topic. Sätt mål t.ex. 100 skapade guider t.ex. 100 visningar/vecka Producentaktivitet (händer det något?) bygger på trender när det gäller skapade/modifierade guider på total och individnivå. Visionsbilder

Visionsbilder Mål nr 1 Skapa 100 guider Utfall på individnivå och total måluppfyllelse Visionsbilder

Visionsbilder Mål nr 2 100 visningar/v Trender på individnivå, spelas guider mer eller mindre jmf med tidigare period. Även på totalnivå. Här ser vi måluppfyllelse Visionsbilder

Delar du/ni just denna vision? Ta med dig dina tankar och idéer till workshopen