Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Servicedesk öppnar för lönefrågor

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Servicedesk öppnar för lönefrågor"— Presentationens avskrift:

1 Servicedesk öppnar för lönefrågor
Från 15 februari 2017

2 Tillsammans lyckas vi! Löneenheten Chef Medarbetare
Lönearbetet är ett samarbete. För att lyckas krävs att samtliga roller gör sin del. Tydliga med ansvar och uppgifter för samtliga inblandade. Medarbetare

3 Chefen ska attestera senast den 5:e varje månad.
Fanns ingen bild = har kikat i bildbanken. Svårt att hitta någon riktigt bra… ;P

4 Chefens ansvar i lönearbetet
Vid nyanställning I god tid skriva anställningsavtal i HR-portalen Påskrivet anställningsavtal skickas till personalenheten för arkivering i personalakten. Utgångspunkten är att avtalet skickas för arkivering innan den anställde börjar arbeta. Idag WinLAS - imorgon HR-plus.

5 Chefens ansvar i lönearbetet
Under anställning Stötta medarbetarna i frågor kring Medvind (lön, semester, frånvaro, …) Säkerställer att medarbetarens schema är korrekt samt att frånvaro, närvaro och övertid registreras innan attestering Attesteringen är ett formellt godkännande av att tidrapporten är korrekt

6 Chefens ansvar i lönearbetet
Vid uppsägning Uppsägningsblankett finns i personalhandboken. Efter underskrift/beslut skickas uppsägningsblanketten till personalenheten för arkivering i personalakt. Chef avslutar därefter anställningen i HR-portalen.

7 Dina medarbetares uppgifter
Klarmarkera i Medvind senast den 3:e varje månad Klarmarkeringen är ett godkännande av att närvaro, frånvaro och övertid etc. stämmer överens med hur de arbetat. Samtliga justeringar ska göras före klarmarkering. Information om arbetad tid, semester, frånvaro och liknande finns i Medvind Ta del av manualer och stöd på Inredan

8 Löneenhetens roll i lönearbetet
Styr och stödjer den löneadministrativa processen Tillhandahåller och utvecklar systemstöd i löneadministrativ process Kontaktyta mot chefer, administratörer och medarbetare Förändrad roll i dagens löneadministrativa arbete. Utbildning – support – korrigering ”Rätt lön till rätt medarbetar i rätt tid som ger rätt utdata”. Beroende av korrekta underlag!

9 Servicedesk Lön – en del av Löneenheten
En väg in för lönefrågor Svar på enklare frågor Hjälp att hitta information på intranätet Vidarebefordrar frågor till löneadministratörer

10 Det ska vara lätt att göra rätt!
Guider på Inredan Kontakta Servicedesk Lön Tel måndag - fredag

11 Rätt in – rätt ut Du som chef säkerställer att schema, frånvaro, övertid och andra avvikelser läggs in Dina medarbetare klarmarkerar sin arbetstid för månaden Du som chef attesterar Dina medarbetaren får rätt lön

12 Medvind och HR-portalen
Det finns guider för både Medvind och HR-portalen och annan information som gör att du själv kan hitta svar på dina frågor. All information och guider hittar du på: tibro.se/inredan/Nytt HR-system

13 Tillsammans lyckas vi! Löneenheten Chef Medarbetare

14 Om du behöver hjälp Använd Inredan där du hittar information om Medvind och HR-portalen Fråga din chef Ring eller skicka e-post till Servicedesk Lön

15 Servicedesk Lön Tel måndag - fredag


Ladda ner ppt "Servicedesk öppnar för lönefrågor"

Liknande presentationer


Google-annonser