Att styra och leda ett lärosäte Behöver akademin ledas ? Akademiskt ledarskap / ledarskap i akademin Uppdraget - vem är vi till för - vem finansierar - vad förväntas av oss
Ledarskapet Har en oerhörd betydelse för organisationen - Basalt ledarskap måste fungera - Utvecklingsinriktat ledarskap
Basalt ledarskap kräver : Ordning och reda Ekonomin ska skötas Verksamhetens innehåll kommer alltid i första hand – trovärdigt ledarskap Professionell förankring viktigt för ledarskap i tunga professionella organisationer
Hur styrs Örebro universitet ? Linjen / kollegialitet På ÖU dubbellinje Gör chefsuppdragen tydliga
Hur styrs Örebro universitet ? Verksamhetsstyrning Kulturstyrning / medvetenhet om sektorns villkor Ekonomisk styrning
Verksamhetsstyrning Regelbundna verksamhetsgenomgångar Mål / uppdrag Positivt klimat Förstå uppdraget och allvaret Lita på cheferna Rektor är rektor
Idealet Vision – strategi – långsiktiga och kortsiktiga mål Uppföljningsbara – mätbara – tydliga mål och överenskommelser/uppdrag Uppföljningarna måste ha betydelse
De mest eftertraktade ledaregenskaperna Engagerad Problemlösningsförmåga Proaktiv Affärsorienterad Empatisk Kompetent Hungrig Beslutsam Arbetsam Serviceorienterad Entusiasmerande Drivande Rak Tydlig Mogen Ansvarstagande Kvalitetsmedveten Uthållig Resultatinriktad Initiativrik
Ständigt klagande chefer når sällan bra resultat Utpeka inte din organisation som ett offer Stå ut i motgång - det kommer alltid bättre tider Hitta dina personliga strategier
Att ligga steget före - omvärldsbevakning ger dig en fördel Närvaro Synlighet