Ledningsgruppsutveckling Lunds universitet
Rektors initiativ På sikt: Ledningsgruppsutveckling för samtliga ledningsgrupper vid LU Pilot under 2016; 3 fakulteter plus förvaltningen 8 fakulteter; 68 institutioner 41 000 studenter, ca 7500 medarbetare Vision Ett universitet i världsklass som förstår, förklarar och förbättrar vår värld och människors villkor
Ny strategisk plan 2017 Ledingsgruppsutveckling: Strategiska planen: Verktyg/redskap för att förankra, kommunicera och följa upp LUs mål som definieras i strategiska planen Strategiska planen: ”Roadmap” för Vad och Hur vi ska uppnå våra mål
Syfte pilot: fakulteterna och UFLG Rektors LR Fakultetens LR Institutionens LR God ledning på den egen nivå och länk till andra FLR har egna behov av grupputveckling för att förbättra sin förmåga att hantera/managera fakultetens ledningsfrågor. Effektiva och välfungerande FLR kan underlätta arbetet i rektors LR liksom till prefekter- ILR och andra ledningsorgan i sin egen närhet. Vårt program syftar till att utveckla ledningsgruppernas förmåga till detta
4 tillfällen varav en spegling Grupperna ger varandra feedback Analyserar varandras ledningsmiljöer, ledningsuppdrag och processer Ger förslag till potentiella utvecklingsområden
Tillfälle 1: Analys enkät: 4-5 pers/grupp ca 1 timme Vad visar enkäten i termer av sådant som vi är bra på? Hur kan vi förstärka detta- Skriv förslag Vad ser vi som inte fungerar så bra? Vad gör vi med det? Prioritera 5-6 punkter- Skriv förslag Titta även på spridningen- Var tycker vi olika? Hur hanterar vi det? – Skriv förslag Redovisning: Förändringsförslag
Tillfälle 1: Raison d'être-Ledningsgrupp Vad behöver jag LG till för att underlätta mitt arbete som chef under 2016? Hur använder vi LG på bästa sätt? Resultat
Sammanfattning Vad tar vi med oss? Vad gör vi på nästa möte? När/hur stannar vi upp för att reflektera Mellan första och andra tillfället föreslår vi att ledningsgruppen vid ett ordinarie möte ägnar en stund åt en backspegel där man återvänder till föresatser som formulerades vid programmets första dag och tillsammans reflekterar över hur det går för gruppen.
Tillfälle 2: Sak och process Gruppen gör en beskrivning av de dilemman och förändringsbehov som finns – underlag spegling. Ledningsgruppens dynamik ska ingå samt någon form av omvärldsbevakning. Den bakgrund som behövs för spegling med annan fakultet beslutas t.ex. delegationsordning (ar), verksamhetsplan (er), strategiska plan etc.
Cecilia.Agrell@pers.lu.se