Förändrad kunskapssyn Olika tekniker

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger. THE BIG FIVE.
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Norrbacka språkutvecklingsgrupp
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Föräldramöten VT-14 Tema: Betyg.
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Närvaro!!.
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Processtödjare 16/
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Mål och betygskriterier
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Enskild uppgift: 1. Vad är mänskliga rättigheter för något?
Centrala innehåll och kunskapskrav
The big 5 1.
Välkomna till Orkanen.
Betyg och förmågor.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Inför provet.. Här får du lite hjälp med vad du ska träna på och vad du kan ha med på din stödlapp. Provet är till för att mäta dina kunskaper om hur Sverige.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Sökrummet. ”På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande kring sina egna resultat, andras argument och olika.
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kunskapskrav och matriser
Förmågor och centralt innehåll
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Förskoleklassen Torpshammar
Göran Svanelid.
Årskurs 9 Entréskolan vt 2013
Världskrigens tid, en mörk tid.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Flyktingfrågan.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Nationer, ideologier och folkmord genom
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Språkbruk och språkliga variationer i svenska Kurs 11 SA1U Susanne Schmitt Neth Lektion i svenska som andra språk Tidsåtgång 80 minuter.
Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
Lära för livet!.
Välkommen till svenska 1
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Matspjälkningssystemet
Sociologi Introduktion.
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
IBSE Viktiga punkter i IBSE
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Svenska – skriva berättelser
FÖRMÅGOR OCH KUNSKAPSKRAV
Geografi / samhällskunskap
Ämneslyftet Sätunaskolan
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Förändrad kunskapssyn Olika tekniker Studieteknik… Förändrad kunskapssyn Olika tekniker

Poäng… A= 20p B= 17,5p C= 15p D= 12,5p E= 10p F= Ej godkänt= 0 p - = Underlag saknas för att sätta betyg ALLA betyg räknas!

LGR-11 Värdegrund Kursplaner Förmågor Centralt innehåll Kunskapskrav

förmågor urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer söka information från olika källor och värdera dessa Genom undervisningen i ämnet svenska ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften, anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,

Samhällskunskap Genom undervisningen i ämnet samhällskunskap ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar, analysera och kritiskt granska lokala, nationella och globala samhällsfrågor ur olika perspektiv, analysera samhällsstrukturer med hjälp av samhällsvetenskapliga begrepp och modeller, uttrycka och värdera olika ståndpunkter i till exempel aktuella samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv, söka information om samhället från medier, Internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet, reflektera över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden, principer, arbetssätt och beslutsprocesser.

Centralt innehåll, svenska

Kunskapskrav Att resonera kunskapskrav

The big five // Göran Svanelid, universitetslektor Kommunikativ förmåga Analysförmåga Begreppslig förmåga Metakognitiv förmåga Förmågan att hantera information

Måste man vara smart? Är ditt mindset statiskt eller dynamiskt? Rätt attityd, rätt strategi... Ansvar, engagemang och ansträngning gäller! bloggar.ur.se/orkaplugga ”Repetition är all kunskaps moder…”

Olika tekniker…

Läsa och läsförståelse Läs på rätt sätt! Förutspå genom att: titta på bilder, läsa bildtexten, läsa faktarutor… Börja gärna med sammanfattningen! Faktaläsa Sökläsa Rubrikläsa Läs i ”korta” pass, använd mobilen eller en äggklocka! Belöna dig…

Du kanske hellre vill lyssna? Inläsningstjänst Din egen bokhylla

Olika metoder Läxmetoden Brukar du/ ni ”förhöra? Prata, skriva, spela in Stödord, tankekartor och Ord & begrepp. Tillverka spel… Fusklappen Brukar du/ ni ”förhöra?

Det hänger på frågorna… Faktafrågor: Vad betyder FN? Vad heter generalsekreteraren? Hur ser FN:s flagga ut? När bildades FN? Hur många länder är medlemmar? Förståelsefrågor Varför finns FN? Varför blir det krig fast FN finns? Varför flyr så många från sina hemländer? Varför hjälper FN diktaturländer?

Sveriges politiska system Varför ska vi lära oss om det? Demokrati är ingen självklarhet! Demokrati är en rättighet OCH en skyldighet. De flesta av världens länder är inte demokratier. För att kunna ta ställning måste du ha kunskaper!!

Under v 35- 38 ska vi jobba med detta och de stora frågorna är: Vilka är de viktigaste skillnaderna mellan en demokrati och en diktatur? Hur skulle ditt och din familjs liv förändras om du levde i en diktatur? Är det viktigt att orka bry sig? Hur kan du påverka?

En pedagogisk planering

Demokrati/diktatur, s. 8-14. Rubrikläsa Arbetsblad 6:3 6:4 To F Ni jobbar som politiker! Ni ska ta ställning till några kommunala dilemman.   Demokrati/diktatur, s. 8-14. Rubrikläsa Arbetsblad 6:3 6:4 V.39 Folkrörelser S 18-20. Faktaläs. Skriv i skrivboken upp de folkrörelser du läser om+ något stödord om var och en. Grundlagar S 28-30. Faktaläs. Vad är en grundlag och hur går det till när en grundlag ska ändras? V.40 PP. Ideologier s 31-38. Arbetsblad 7:8 Sökläs! PP Partier S 39 – 42 Frågorna s.43 Kommun/ landsting, s 46-52. V.41 Riksdag/regering S 54-68 V.42 PROV, 15/10 EU… V 38