Förändrad kunskapssyn Olika tekniker Studieteknik… Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Poäng… A= 20p B= 17,5p C= 15p D= 12,5p E= 10p F= Ej godkänt= 0 p - = Underlag saknas för att sätta betyg ALLA betyg räknas!
LGR-11 Värdegrund Kursplaner Förmågor Centralt innehåll Kunskapskrav
förmågor urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer söka information från olika källor och värdera dessa Genom undervisningen i ämnet svenska ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften, anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,
Samhällskunskap Genom undervisningen i ämnet samhällskunskap ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar, analysera och kritiskt granska lokala, nationella och globala samhällsfrågor ur olika perspektiv, analysera samhällsstrukturer med hjälp av samhällsvetenskapliga begrepp och modeller, uttrycka och värdera olika ståndpunkter i till exempel aktuella samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv, söka information om samhället från medier, Internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet, reflektera över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden, principer, arbetssätt och beslutsprocesser.
Centralt innehåll, svenska
Kunskapskrav Att resonera kunskapskrav
The big five // Göran Svanelid, universitetslektor Kommunikativ förmåga Analysförmåga Begreppslig förmåga Metakognitiv förmåga Förmågan att hantera information
Måste man vara smart? Är ditt mindset statiskt eller dynamiskt? Rätt attityd, rätt strategi... Ansvar, engagemang och ansträngning gäller! bloggar.ur.se/orkaplugga ”Repetition är all kunskaps moder…”
Olika tekniker…
Läsa och läsförståelse Läs på rätt sätt! Förutspå genom att: titta på bilder, läsa bildtexten, läsa faktarutor… Börja gärna med sammanfattningen! Faktaläsa Sökläsa Rubrikläsa Läs i ”korta” pass, använd mobilen eller en äggklocka! Belöna dig…
Du kanske hellre vill lyssna? Inläsningstjänst Din egen bokhylla
Olika metoder Läxmetoden Brukar du/ ni ”förhöra? Prata, skriva, spela in Stödord, tankekartor och Ord & begrepp. Tillverka spel… Fusklappen Brukar du/ ni ”förhöra?
Det hänger på frågorna… Faktafrågor: Vad betyder FN? Vad heter generalsekreteraren? Hur ser FN:s flagga ut? När bildades FN? Hur många länder är medlemmar? Förståelsefrågor Varför finns FN? Varför blir det krig fast FN finns? Varför flyr så många från sina hemländer? Varför hjälper FN diktaturländer?
Sveriges politiska system Varför ska vi lära oss om det? Demokrati är ingen självklarhet! Demokrati är en rättighet OCH en skyldighet. De flesta av världens länder är inte demokratier. För att kunna ta ställning måste du ha kunskaper!!
Under v 35- 38 ska vi jobba med detta och de stora frågorna är: Vilka är de viktigaste skillnaderna mellan en demokrati och en diktatur? Hur skulle ditt och din familjs liv förändras om du levde i en diktatur? Är det viktigt att orka bry sig? Hur kan du påverka?
En pedagogisk planering
Demokrati/diktatur, s. 8-14. Rubrikläsa Arbetsblad 6:3 6:4 To F Ni jobbar som politiker! Ni ska ta ställning till några kommunala dilemman. Demokrati/diktatur, s. 8-14. Rubrikläsa Arbetsblad 6:3 6:4 V.39 Folkrörelser S 18-20. Faktaläs. Skriv i skrivboken upp de folkrörelser du läser om+ något stödord om var och en. Grundlagar S 28-30. Faktaläs. Vad är en grundlag och hur går det till när en grundlag ska ändras? V.40 PP. Ideologier s 31-38. Arbetsblad 7:8 Sökläs! PP Partier S 39 – 42 Frågorna s.43 Kommun/ landsting, s 46-52. V.41 Riksdag/regering S 54-68 V.42 PROV, 15/10 EU… V 38