Analyserade alternativ Styrmedel Prövningar och tidsåtgång Åtgärd-kostnadMkr Verksam reglering Styrning Tillståndsprövning 40 - 70 st. 15 - 30 år 164-190 Kvantitets- reglering styrning Skärpta föreskrifter 60 – 80 st 10 – 15 år Handel med utsläppsrätter 30 – 45 st Pris- Handel med certifikat 138 Skatt 10 – 20 år Riktutsläppsvärden med avgift och subvention Avgiftssystem med återföring Sju alternativa styrmedel har utretts särskilt, med tillståndsprövning som referensalternativ eftersom det är vad som kommer att finnas om inget förändras. Dessa karakteriseras av: Tillståndsprövning tar mycket lång tid, kostar mest för alla parter. Varje anläggning får krav oberoende av vad övriga gör utan hänsyn till vad som ska uppnås gemensamt i havsmiljön eftersom bästa teknik alltid ska användas av alla och överallt. Det blir många prövningar som var för sig är administrativt tunga. Ändå blir måluppfyllnaden osäker och kostnaden riskerar att slå hårdast mot dem som prövar först eftersom hänsynen till BSAP blir mindre relevant när målet är nått. Skärpta föreskrifter tvingar fram samma utsläppsnivåer överallt vilket medför orimliga krav på små ARV. För att klara dessa behövs stora investeringar hos fler och då ökar antalet prövningar. Tillstånd och föreskrifter styr bara med kvantitetsreglering av utsläpp, vilket ger trubbig effekt men ändå högre kostnader. Handel med utsläppsrätter öppnar för spekulation för den som vill köpa en rättighet men inte göra något i praktiken. Passar inte branschen. Skatt, avgiftssystem och riktutsläppsvärden styr bara med pris och inte alls med kvantitets reglering av utsläpp. Ger osäker måluppfyllnad, man vet inte vad resultatet blir. En skatt innebär att pengar flyttas från VA-kollektiven i kommunerna till staten. Avgiftssystem och certifikatsystem är likvärdiga i mycket. Certifikatsystem har fördelen jämfört med avgifter att ge en säker måluppfyllnad på grund av att kvantitetsreglering kombineras med prisstyrning medan avgiftssystemet bara använder pris. Certifikat har också fördelen av att vara konkret, bara det som faktiskt görs i praktiken går att handla med. Medan handel med utsläppsrätter avser just handel med rättigheter så avser certifikat handel med skyldigheter. Reningsverk har långa planeringshorisonter och investeringscykler samt stora investeringskostnader. I avgiftssystemet blir VU beroende av vad andra gör och åtgärderna blir svårplanerade, vilket förklarar den osäkra måluppfyllelsen. I certifikatsystemet kan VU planera åtgärderna och försäkra sig mot överraskningar eftersom förväntningar och krav läggs fast och görs kända flera år framåt i tiden. Certifikat ger samma nytta men till ca 30 % lägre kostnad jämfört med tillståndsprövning.
Gemensamt ansvarstagande via certifikat ger lägst kostnader för alla och säker miljönytta Genom att rena i de effektivaste reningsverken och fördela kostnaderna för reningen på alla så bidrar var och en men till en kostnad som blir lägre för var och en jämfört med alternativen. Certifikatsystem gör att man vet vad man får för kundernas pengar – lite byråkrati och säkrad miljönytta till lägre kostnad jämfört med alternativen. Små kommuner tjänar liksom de stora eftersom alternativet är högre kostnader via tillståndsprövning. Kommuner behöver bara ta ansvar via egna åtgärder eller köp av certifikat för så mycket utsläppt kväve från tillståndspliktiga reningsverk som når kusten. Exempelvis behöver den kommun där den s.k. retentionen är som högst bara ta kostnadsansvar 7 % av utsläppet eftersom naturen själv tar hand om 93 % på vägen mot havet.