Ekonomiutbildning Lokalenheten 2014-06-10 Joakim Kreuger
Vid beställning: beloppsgränser Agenda Grunderna i bokföring Vid beställning: beloppsgränser Vid faktura: attest, representation, kontering Utfall med rapporter (Raindance & Qlikview) Quiz
Grunderna i bokföring, att föra bok Alla affärshändelser ska bokföras (lag) Ex, sålt vara, tagit lån, köpt material Alltid verifikation, ex kvitto, skuldebrev, faktura Förr gjordes detta manuellt i en vanlig bok, varpå man då förde bok, alltså dagens bokföring
Grunderna i bokföring, att räkna Balansräkning Tillgångskonton 1xxxx Skuldkonton 2xxxx (samt eget kapital) Visar företagets ekonomiska ställning vid ett tillfälle Resultaträkning Intäktskonton 3xxxx Kostnadskonton 4xxxx - 9xxxx Visar summa intäkter och kostnader för viss period
Grunderna i bokföring, olika konton Tillgångar = skulder + eget kapital Dubbel bokföring Ökning och minskning av konto bokförs var för sig Bokför alltid i både Debet och Kredit (på olika konton) Debet Kredit Tillgång + – Skuld – + (eget kapital) – + Intäkt – + Kostnad + –
Grunderna i bokföring, ett förenklat år Vi startar nu företaget Boden AB. Vi har hittat en bod för 150 tkr. Vi vill köpa boden och sen hyra ut den, det är vår affärsidé. Vi går nu igenom ett förenklat år för att se hur vi, för olika affärshändelser, rör oss mellan balansräkning och resultaträkning (olika konton) OBS detta är förenklat och vi bortser från vissa steg.
Grunderna i bokföring, ett förenklat år I vårt nya företag satsar vi 30 tkr av egna pengar. Resultat Balans 19210 - Plusgiro + Debet Kredit - Text 30 000 insättning 20110 – Eget kapital - Debet Kredit +
Grunderna i bokföring, ett förenklat år Sen lånar vi 120 tkr från banken. Resultat Balans 19210 - Plusgiro + Debet Kredit - Text 120 000 lån 23410 – Lån i bank - Debet Kredit + 120 000
Grunderna i bokföring, ett förenklat år Därefter köper vi boden för 150 tkr (investering). Resultat Balans 19210 - Plusgiro + Debet Kredit - Text 150 000 köpt bod 11200 - Fastigheter 150 000
Grunderna i bokföring, ett förenklat år Sen hyr vi ut vår nya bod för 20 tkr. Resultat Balans 34120 - Lokalhyror - Debet Kredit + Text 20 000 hyra 19210 - Plusgiro + Debet Kredit - Text 20 000 hyra
Grunderna i bokföring, ett förenklat år Vi betalar för uppvärmning och underhåll. Resultat Balans 62100 - El + Debet Kredit - Text 2 000 El 61713 – Entreprenad plåt 4 000 PU 19210 - Plusgiro + Debet Kredit - Text 6 000 EL & PU
Grunderna i bokföring, ett förenklat år Boden som tillgång skriver vi av på 30 år. Resultat Balans 79200 - Avskrivning byggnad + Debet Kredit - Text 5 000 avskr. 11209 - Ack avskrivning + Debet Kredit - Text 5 000 avskr.
Grunderna i bokföring, ett förenklat år Banken vill ha ut ränta för lånet som vi tog. Resultat Balans 85400 - Ränta + Debet Kredit - Text 5 000 ränta 19210 - Plusgiro + Debet Kredit - Text 5 000 ränta
Grunderna i bokföring, ett förenklat år Vi amorterar för att sänka framtida räntekostnader. Resultat Balans 19210 - Plusgiro + Debet Kredit - Text 3 000 amortering 23410 – Lån i bank - Debet Kredit +
Grunderna i bokföring, ett förenklat år Här ser vi vår resultat- och balansräkning 31/12. Årets resultat = 4 Hyra 20 El -2 PU -4 Avskrivning -5 Ränta -5 Vinst 4 Tillgångar = 151 Bod 150 Hyra 20 El -2 PU -4 Ränta -5 Amort. -3 Skulder Eget.K = 151 Lån 120 Amort. -3 Eget K. 30 Vinst (EK) 4 Skatt ej medräknat
Grunderna i bokföring, ett förenklat år Varför syns inte amorteringen på resultatet? Det är en utbetalning men ingen kostnad Tillgång (kassa) minskar, skulder (lån) minskar Med fler transaktioner kan likviditeten (kassan) skilja sig mkt från vad vi har kvar av budgeten. Eftersom likviditeten beror på hur många som betalat sina hyror, samt hur mkt vi betalat ut i räkningar Medan kvarvande budget är en följd av hur mkt som vi hittills arbetat upp
Grunderna i bokföring, ett förenklat år Ekonomin i större företag är ganska komplex Stort jobb för kommunen att se till så: Intäkterna (skatterna) täcker våra kostnader och att Likviditeten (kassan) täcker våra utbetalningar Viktigt för er att med bästa förmåga; Sätta en bra budget Genomföra budget som tänkt (ert uppdrag) Kontera kostnader rätt Följa upp budget (sätta bra prognoser)
Beställa – Beloppsgränser Mandat att verkställa (beställa) finns då: detaljerad budget är beslutad av kommunfullmäktige avrop kan göras från befintligt avtal / ramavtal Saknas budget söka M&B alt invest. från KF Saknas avtal enhetschef får under 5 000 tkr underteckna avtal och besluta om tilldelning
Beställa – Beloppsgränser forts Därutöver: Administrativ direktör underteckna ramavtal KSSU tilldelningsbeslut investering > 5 000 tkr KS tilldelningsbeslut drift > 5 000 tkr Kommunstyrelsens ordförande avtalsskrivning som överstiger 5 000 tkr
Beställa – Beloppsgränser forts Vem får beställa vad: Akuta insatser, max 250 tkr Teknisk förvaltare, max 250 tkr Förvaltare och projektledare, max 500 tkr Enhetschef, 500 tkr – 5 000 tkr, max 2 år Personal-/administrativa kostnader, max 5000 kr
Faktura – Attesteter Ingen person får ensam hantera en transaktion från början till slut två attester Mottagningsattest ansvarar för att: Vara/tjänst har levererats Beslutsattest ansvarar för att: Att budget finns för fakturan Vara/tjänst håller avtalad kvalitet Pris överensstämmer med ramavtal/avtal Kontering är korrekt Rätt moms har dragits
Faktura – Intern representation Måltid som har ett omedelbart samband med näringsverksamheten får dras av, max 90 (ex moms) per person Eller max 14 kr/pers i momsavdrag På fakturan, ange kommentar med syfte & deltagare Heldagskonferens minst sex timmar/dag med verksamhetsrelaterade aktiviteter. Representation ska inte vara lyxbetonad Överskjutande momskostnad belastar beslutsattestantens konto
Faktura – fastighets konteringsregler Aktivitet (admin.) 37** Måste ha vht 80100 Aktivitet (Drift) 31** - 38**, + 3990,3992 Aldrig investeringsprojekt 9* Så långt möjligt, objektsnr Aktivitet (Invest.) 39** Alltid för ett enskilt 9* projekt (ej 2*) Verksamhet 80100 Aktivitet 37** Aldrig med investeringsprojekt 9* Bara personal/administrativa kostnader
Faktura – fastighets konteringsregler Driftsprojekt med FAST Exempelvis FAST - Tillgänglighet FAST - Brandskador Används varje år, ligger fast för Fastighet Kombineras med objektskod för att följa kostnad för åtgärd på visst objekt Alltså inte lägga upp driftsprojekt ”brandskador björknäs skola” Används för att följa upp total för vanliga åtgärder
Oegentligheter Misstanke om oegentligheter kan anmälas till: internrevisionen@nacka.se KFs valda revisorer revisionen@nacka.se via anonymt webbformulär Anmäl oegentligheter här Internrevisor är Jane Rönnholm Kollén.
Utfall med rapporter Över till Raindance och Qlikview