Varför pluggar jag? Otydliga mål minskar motivationen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
U tmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson. Om mig.
Advertisements

Kursguider: Ett pedagogiskt redskap? Docent Christina Keller, Sektionen för informatik, Jönköping International Business School.
Valet görs Jan-Feb Vilka meritvärde-betygspoäng hade de detta året? Info om alla programmen.
Föräldrar Trappan – PHC Ungdom. Varför har vi denna presentation? - Det finns många fel-/missuppfattningar om vad det betyder att bli/vara hockeyföräldrar.
Utförd av: Per Svensson Organisationsnamn: Göteborgs Stad NEKK-projektet Undersökningen utfördes från till Antal svar: 8 Antal inbjudna.
Föräldrarmöte Flickor 06/07 Fotboll VÄLKOMNA!
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 1.
Active Student Participation ASP Att komma igång med ASP - för lärare Frågor att fundera över.
Ett fungerande schema förutsätter att uppdrag och arbetsgivarens förväntningar är kända ger utrymme för alla arbetsuppgifter inom avtalad arbetstidsram.
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
Distansutbildningar i Sverige Abir Bouzenzana, Larissa Bastos, Nafisa Hassan, Minh Trinh och Semira Abdulkader.
Utförd av: Per Svensson Organisationsnamn: Göteborgs Stad NEKK-projektet Undersökningen utfördes från till Antal svar: 5 Antal inbjudna.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
Spetsundervisning – svenska och matematik I Lerums kommun erbjuds elever i åk 8 och 9 att fördjupa sin kunskaper i matematik och svenska genom ett samarbete.
Jan Larsson Studieteknik Jan Larsson
Tingvallagymnasiet Ekonomiprogrammet.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32
Svenska som andraspråk 1
Fritidshemsnätverk 27/9 Skohuset
Insändare Vad kan vi om insändare?
Ett tillfälle att ta fram skolgemensamma scaffoldings
Välkommen till Uppsala universitet!
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Kalmar FF P-04 inför säsongen 2017
IT-Spåret.
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Lösningsförslag för ABB
Leda och utveckla en förening
Problematisering av diplomet
Riktlinjer för betygssättning
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Många från övriga fakulteter tar kurser vid FSE
Agenda - Reflektioner vårsäsongen
Vi är varandras lärmiljö
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Särskilt stöd Processdagen - anmälningsärenden 6 december 2016
Öka effektiviteten och produktiviteten
SPELARUTBILDNINGSPLAN ANFALLSSPEL – ÖVERLAPP 1
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Balanserad hand öppning i NT
Din lön och din utveckling
Handelshögskolan vid ÅA Utbildningslinjen för ekonomi
Kurs mindfulness Studenthälsan
Från timplan till schema Kommunadministratörsutbildningen
En utvecklad studie- och yrkesvägledning
Typiska kännetecken för instruktioner
Föreningen Samtal och erfarenhetsutbyte
Internationella transporter
Lärares planeringsarbete!
Övning Tid: Ca 40 minuter Reklamkurragömma.
Gruppens uppdrag: Att via medarbetarna i Örgryte-Härlanda utveckla kund-/brukarfokus utifrån Visionen . Metod: Ta fram stöd till hjälp för varje arbetsgrupp.
Enkät i gymnasieskolan
Öka effektiviteten och produktiviteten
Gun Hedström Att fungera som egenlärare
”Jobbhälsan en samhällsutmaning?”
Upplevelser och växande kunskap med Skogen i Skolan
Kurs mindfulness Studenthälsan
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader Brännpunkt Konsekvenser för staden
Ta hand om dig själv.
STUDERA UTOMLANDS! Sara Pereira, stephanie jung, internationella avdelningen.
Kreativa verktyg och metoder
Enkät i gymnasieskolan
Supportstuga: Medarbetarkopplingar
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
Digitalisering handlar inte om IT utan om ett sätt att tänka: öppenhet och samarbete eller göra allt själv bakom lyckta dörrar? Bättre och effektivare:
Vår handlingsplan – RESPEKT
Presentationens avskrift:

Varför pluggar jag? Otydliga mål minskar motivationen Om man inte förstår nyttan med studierna så dör motivationen och man nöjer sig med 1:or och börjar jobba. ”sällan talar man om varför man har nytta av att gå kursen”; ”gästföreläsare ger bild av arbetsmarknaden i DITT ämne”; ”många saknar disciplin”; ”vad kan jag jobba med?”; ”att erbjuda nånting av allt är inte hållbart i längden”; ”när jag höll presentationer för abiturienter visste jag inte vad man kan studera inom nationalekonomi”; ”teori och praktik i kurserna”. Lösningsförslag: Mer kontakt utåt gör att man förstår relevansen: företag, praktik, studiebesök, gästföreläsare, mer verklighetsförankring i kurserna, knyt ihop kurserna ännu bättre.

Mer uppstyrda studier Skapar klasskänsla och blir en hel utbildning Friheten att välja fritt (inom kursen) gör att många skjuter upp sina studier och det blir spretigt. ”fler tenttillfällen gör att man skjuter upp”; ”deadlines visar att ni bryr er”; ”alltför många möjligheter gör att man skjuter upp”; minska flexibiliteten för att tvinga studeranden till jämn aktivitet under kursen”; ”ÅA:s stora flexibilitet kan ha negativ verkan på studenterna”; ”schema skulle skapa gemenskap”; ofta är det lathet och inte brist på begåvning som gör att det drar ut. Lösningsförslag: Ännu tydligare rekommenderad studiegång skapar klasskänsla och röd tråd i utbildningen.

Höga förväntningar inspirerar Kravlöshet vid hela ÅA skapar slapp stämning Höga krav och höga förväntningar höjer motivationen, viktigt med motiverade lärare. ”vi vill lära oss, KRÄV MER av oss!”; ”jag kommer igenom 50% av kurserna utan att anstränga mig”; ”våga utmana oss studenter!”; ”kurserna har blivit mer krävande vilket främjat samarbete”; ”svårare kurser känns lättare”; ”finns ingen motivation att få höga vitsord”; ”nationalekonomi är det enda ämne där man verkligen behöver jobba för sina poäng”. Lösningsförslag: Håller kvar kravnivån som den är just nu.

Kontinuerlig examination ”Now or never” gör att man inte skjuter upp Inlämningsuppgifter längs kursen tvingar fram aktivitet och varierande examinationsformer håller intresset uppe. ”behöver mer träning på att skriva”; ”alltför många möjligheter gör att man skjuter upp”; ”ofta är det lathet och inte brist på begåvning som gör att det drar ut”. Lösningsförslag: Fortsätter som nu.