Support, Servrar och annan teknik

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
M ILJÖER OCH I NTEGRATIONER Erik Wallenberg LPL-möte, Uppsala
Advertisements

M ILJÖER, I NTEGRATIONER OCH S UPPORT Erik Wallenberg, Jenny Sandqvist LPL-möte, Uppsala.
Pilotprojekt för Digitalt Stöd i samverkan, H2O. Vad har vi lärt oss? Digitalt stöd ökar valfriheten och tryggheten för våra brukare, bibehåller kvalitén.
LINA Ärendehantering & Transportrutiner Apple-verktyg inom bastjänst, Kävlinge Funktionsfel eller skada Enheten felsöker på plats enligt latthund på itteamet.se.
Informationssystem om arbetsmiljö För en säkrare och effektivare arbetsplats.
Teknisk infrastruktur för biblioteksservice – vad är på gång?
1 Verksamhetsinformationssystem VIS Ladoks kompetensutvecklingsdagar Peter Grapne Karin Hellmalm Anna Björklund.
Ö PPEN FRÅGESTUND 16 SEPTEMBER L3SUPPORT-434: Beskrivning av utbildning för sökandewebben Jag hittar ingen möjlighet i innevarande MIT-miljö att.
F ORSKARNIVÅN I NYA L ADOK NUAK Annette Larsson Matz-Ola Cajdert.
Välkommen till dagens e-möte »Säkerställ ljud via Meeting > Audio Setup Wizard »Använd funktionen ”Raise hand” om du vill ställa fråga »Eller använd chatten.
I NTEGRATION, ETC Informationsdagen 2 juni Bo Sehlberg, Ladok3-projektet.
Styrelsemöte Ladok Karin Åström, Objektägare » »Wallingatan 2.
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring ENSAMKOMMANDE BARN Under 2015 kom ensamkommande barn och unga till Sverige för att söka.
Nyanlända akademiker snabb väg in på arbetsmarknaden Reglab Eva-Britt Grönberg, projektledare.
Information om datasystem för vård och omsorg
Välkomna!.
MIT-miljöer och utbildningsmijöer -Staffan Ekstedt
Förslag till upplägg (denna sida behöver inte vara med sen)
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Rättssäker examination
Avbrott i nätinfrastrukturen på US
Öppen frågestund Den 1 mars 2017.
Digitalisering, flera begrepp i samma term
Frukostmöte 2/2-2017, Näringslivsforum Skövde
Överenskommelse om tidig lokal omställning
Hur kan jag få bättre kontroll över mitt arbete?
Öppen frågestund Den 31 augusti 2016.
Lathund Ladoksupport.
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Problematisering av diplomet
3.1 Hur se uppgifter/besök från andra vårdgivare?
Verksamhetsutveckling och förvaltningsprocess - hand i hand
Fastighetsbranschens knäckfrågor för en framgångsrik digitaliseringsresa Patrik Larsson, Meta.
Ängsgårdens vårdcentral presenterar
Formativt lärande.
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Dataskyddsförordningen – och vårt arbete utifrån den
Fysiskt tvång - fasthållningar
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Anställningsordning för lärare - MDH
Helpdesk Centrum för digitalisering
Öppen frågestund 31 januari 2018
Nyheter och Fortsatt Utveckling 2018
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Riksrevisionen Årlig Revision
Henrik Sjöstrand & Benny Granqvist
Lathund Ladoksupport.
Åtgärdswebben.
Sunet Connect / Adobe Connect & Zoom
Supportstuga inför terminsstart
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt.
Vässa SAM med hjälp av IA-systemet
Brukarrevision för kvalitet i framtiden
FAQ NYA Fritester Tekniska kommittén.
Användarupplevelse - undersökning, tester, utveckling & förbättring
Smartare möten – effektivare uppföljning
Supportstuga: Terminsstart och -slut
Status och översikt – var står vi idag
PERSONUPPGIFTER I JIRA
Hur vi kan hitta användning av massor istället för att deponera?
Införande av Treserva Genomförande webb för öppenvårdsinsatser (SOL)
NY BESTÄLLNINGSPORTAL I JIRA - LADOKBESTÄLLNING
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Kreativa verktyg och metoder
Supportstuga: Medarbetarkopplingar
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Agenda Projektets uppdrag Vad har projektet identifierat?
VIS förvaltning Kontaktpersoner (en/division)

Presentationens avskrift:

Support, Servrar och annan teknik Erik Wallenberg Kompetensutvecklingsdagarna, Konstfack 2015-11-25

Support - Stöd vid många sorters ärenden Incidenter Beställningar Frågor Önskemål ladok.se Utbildningar En Väg In = Enkel Väg In

Support Nationella supporten i gång denna termin Genomfört 9 utbildningar, 64 deltagare sammanlagt Cirka 150 användare

Supportorganisationen 3 Ladok-förvaltning Utvecklar-organisationen Högskolans Ladok-support Nationell Ladok-support Drift/ITS 2 Ladok3-projekt 1

Prioritering av incidenter Impact Urgency 3. Låg – drabbar enskild användare eller system 2. Mellan – drabbar flera användare eller system vid lärosätet 1. Hög – Drabbar samtliga användare eller system vid lärosätet. 1. Kritisk – Felet äventyrar lärosätets verksamhet 3 2 1 2. Hög – Felet påverkar stora delar av lärosätet. 4 3. Normal – Felet medför störningar för lärosätet. 5 4. Låg – Felet har mindre påverkan för lärosätet.

Svarstider – exemplet incidenter Prioritet Återkopplingstid Lösningstid 1 2+2=4 timmar 8+24=32 timmar 2 4+4=8 timmar 12+36=48 timmar 3 8+8=16 timmar 36+44=80 timmar 4 16+16=32 timmar 48+72=120 timmar 5 20+20=40 timmar 72+98=160 timmar 2:a+3:e linjens support 80% av ärendena

MILJÖER RESULTAT Testmiljö för resultat Produktionsmiljö resultat www.test.resultat.ladok.se Servicefönster alla dagar 08-09 Produktionsmiljö resultat Servicefönster onsdag 07-09

Tekniska problem kring Resultat IP-nummerspärr Återautentisering Safari ADFS Lärosäten med dispens

Säkerhetsgranskning resultatleveransen ”Bitsec bedömer att den övergripande säkerheten hos de testade delarna av Ladok-systemet håller en mycket hög nivå. Kvalitén på Javakoden anses vara hög, den använder sig konsekvent av säkra koncept och metoder” ”Utöver detta har det under diskussioner med driftspersonal på Ladok framkommit att de har ett stark säkerhetsfokus och har en väl genomtänkt arkitektur.”

Uppföljning ÅR - Årsredovisning fungerat sedan i vintras Uppföljning installeras nu Osäkerhet kring prestanda – både i IK och rapporter

MIT - Taskforce Mål: fler klara IK-körningar, fler lärosäten igenom Mer och snabbare samarbete Stabilare rutiner, bättre övervakning Använda servrar effektivare Stöd till lärosätena

Integrationer - Stöd till lärosätenas utvecklare Ola Ljungkrona, Chalmers, tekniskt införandestöd ITS har kompetens samlat för att svara på supportfrågor via ServiceDesk+ Samarbete mellan lokala utvecklare Samarbete genom ATI-gruppen, dela lösningar Behov av testmiljöer och testdata Behov av utbildning (REST SU och GU) UTKAST

Godkännande av integrationer Övergripande överenskommelse med lärosätet istället för individuella godkännanden Enkelt dokumentationsförfarande Löpande övervakning, API Management System Ola arbetar tillsammans med ATI-gruppen UTKAST