Alingsås – NPÖ som konsument

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vårdhandboken säkerställer god och säker vård på lika villkor
Advertisements

Nationell patientöversikt
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
VAS-läsningsprojektet
”Vi möts resfritt” - ett vinstgivande projekt
Vision från arbetsgrupp i HIS
Akuta hembesöksbilar med läkare
Ungdomslärling Vuxenlärling Vuxenlärling Vuxenlärling Blivande VVS:are
Hur hanteras det mellan kommun sjukhus idag? Uppdrag från LG 30/5
Västra Götalandsregionen PDL
NPÖ –användning i Örebro
Rätt information till rätt person i rätt tid
Ramverk för patientmedverkan
CASE Hultsfred Ledarutveckling över gränserna
”Vägen mot e-samhället”
Internat Ehälsa 9-10 september, Villa Brevik, Lidingö.
Projekt eHälsa – Status maj 2013
Nationell patientöversikt
KOMMUNIKATIONSPLAN – Psynk – skarpt läge 2014
VISPH-projektet Benny Johansson Maria Jansson.
Nätverksträff eHälsa Välkomna !!. Lokaka eHälsosamordnare Dagordning Föregående minnesanteckning Nulägesrapport/erfarenhetsutbyte era projekt Info.
Information gemensam rutin SVPL
Skolsamverkansgrupp ABE Förändringar efter projektet ”Utveckla KTHs samverkanssystem”
1 Processen i Region Skåne Regional arbetsgrupp –identifiera målgrupper, –ta fram lämpliga kommunikationskanaler, –ta fram utbildningsmaterial, verktyg.
Hygienkörkortet Petra Hasselqvist Avdelningen för Vård och Omsorg Sveriges Kommuner och Landsting.
Värmland Missbruks- och beroendevård för Värmlänningen!
KIV KIV är en regiongemensam katalog för säker elektronisk kommunikation och kvalitetssäkrad informationsmängd. Genom KIV erhålls en enhetlig informationsmängd.
LOV - möjlighet att välja Nationell översikt  208 kommuner inför eller utreder LOV  Statliga stimulansbidrag finansierar  SoS prognos: Ja i 140 kommuner.
Projekt för överföring av hemsjukvård Information 17 januari 2012.
Stimulansbidrag för regional utveckling i samverkan inom eHälsa 2013.
Linnea projektet 2014 Förändringsarbete i Palliativvård Björk Maria Carlsson Helena Liljegren Gunilla.
Nationell Patientöversikt, NPÖ
Linnea projekt 10 Öka diabeteskunskapen hos omvårdnadspersonalen för att kunna ge Linnea en säkrare diabetesvård. Annika Karlsson, Veronica Bramstedt,
NPÖ Nationell patientöversikt Rev Utb.material stödanvändare Hösten 2016.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
Utvärderingsmatris för en kunskapsbaserad bedömning Två utvärderingsmatriser har tagits fram i samarbete med SIQ, Nationella rådet för strokevård och ett.
Välkomna !.
Minska vårdrelaterade urinvägsinfektioner
Familjecentraler Uppsala län
Familjecentraler Uppsala län
Lundens måltidsprojekt
Ramverk för patientmedverkan
Nationell Patient Översikt
Anslutningsprocessen, Högskolan i Gävle
Ljungskile 27 april 2016.
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Case för Vimmerby kommun Lönekartläggning
NPÖ
Webbtidbokning för patientens och vårdens bästa
Förbättringsområde Effektiv mottagning – rätt patient till rätt vårdgivare vid Bankeryds vårdcentral.
NPÖ Oktober 2017 Lena Bernhardsson.
Projektets syfte Utvärdera om ett gemensamt och integrerat IT-stöd för hälso- och sjukvården (sammanhållen journalföring) ökar patientsäkerhet, kvalitet.
Gemensam tentamenshantering vid SLU:s huvudorter
NPÖ – Nationell patientöversikt
Lagen om Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Mobil hemsjukvårdsläkare Borås
Nationell patient översikt
Arbetsledning efter kontorstid i Social resursförvaltning
I t Digitalisering E - DITIGAL TRANSFORMATION, DIGITALT LEDARSKAP, DIGITAL MOGNAD, OSV E-handel – ”Svenskarna och Internet”
BViS Beslutsstöd för Vård i Skaraborg
NPÖ Nationell patientöversikt
Historia 1/1 -92 Ädel MAS. Kundforum
Nationell patientöversikt
Privata vårdcentraler
NPÖ Lena Bernhardsson.
NPÖ Lena Bernhardsson VGR.
Dnr: SKF2019/008 Beslut av Styrgrupp närvård:
Minska vårdrelaterade urinvägsinfektioner
NPÖ - producentanslutning
Utbildningsmaterial Uthopp från SAMSA till Nationell patientöversikt
Presentationens avskrift:

Alingsås – NPÖ som konsument - Ett genomförandeprojekt under 2013/2014 där Alingsås var en av fem kommuner som deltog via VästKom-samarbete. - SKL delade ut stimulansbidrag. Alingsås, Grästorp, Lidköping, Tibro och Åmål 1

Tillsättning av grupper på hemmaplan Projektgrupp Avdelningschef för HSV Utvecklingssamordnare för HSV MAS IT-samordnare Referensgrupp HSV ledningsgrupp Projektbeställare - förvaltningschef; vi hoppade över styrgrupp pga att det var ett tydligt införandeprojekt och ansåg därför att det inte var nödvändigt Visst stöd från central tekniker med ffa brandväggar 2

Det här lade vi krutet på under projektets första tre månader... - beställning och avtalsskrivning av tjänsten NPÖ, Inera. - beställning av tjänsten via uthoppslösning (TGP) från verksamhetssystemet. - programvaruinstallation. - nyttoanalys. - detaljerad projektplan. - intern information. - utformning av styrdokument. Vi startade upp i slutet av september/början av oktober 2013 och var i drift i slutet av februari 2014. Styrdokument gällande personalens handhavande, samtycke och loggning. Nyttoanalys - förväntningar: epikriser, omv. Epikriser, provsvar, återkoppling vid hembesök 3

...och de sista två månaderna... - arbetade vi med utbildningsplanering, utbildningsmaterial och genomförande av utbildningar. - informationsfoldrar till vårdtagarna. - den praktiska delen av samtycket i vår HSL-journal. - behörighetsstyrning i vårt journalsystem samt hantering av medarbetaruppdragen i HSA. - loggningsrutiner och intern supportorganisation. Hur utbildningarna utformades , beskriva 4

Hur har det då gått? Statistiken går ständigt uppåt........ Augusti 2015 - 112 slagningar av 25 unika användare September 2016 - 511 sökningar av 42 unika användare ....men det gör sig inte av sig själv 5

Hur får man som chef med personalen på tåget? - Mål inom HSV-organisationen att implementera NPÖ i verksamheten. - Uppdrag till sjuksköterskorna att informera patienterna och inhämta samtycke. - Klara riktlinjer och rutiner ger trygghet! - Utarbeta strategier, hitta fördelar, följa upp, envishet, efterfråga, APT:er, utbilda nyanställda, informera studenter, fråga igen, gå igenom rutiner, medarbetarsamtal, tänk arbeta smartare, påminna om målen. 6

Att jobba med NPÖ – exempel i vardagen Davdid presenterar exempel från verksamheten. Nu är önskemålet om närhälsans producentskap uppfyllt (Asynja Visph)! Är den egna bedömningen ok, fördjupning gällande behandlingar, vad har hänt med de egna patienterna på sjukhuset, saknar info från mottagningar 8