Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

I t Digitalisering E - DITIGAL TRANSFORMATION, DIGITALT LEDARSKAP, DIGITAL MOGNAD, OSV E-handel – ”Svenskarna och Internet”

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "I t Digitalisering E - DITIGAL TRANSFORMATION, DIGITALT LEDARSKAP, DIGITAL MOGNAD, OSV E-handel – ”Svenskarna och Internet”"— Presentationens avskrift:

1 I t Digitalisering E - DITIGAL TRANSFORMATION, DIGITALT LEDARSKAP, DIGITAL MOGNAD, OSV E-handel – ”Svenskarna och Internet”

2 Bankärenden i alla åldrar
Digital mognad ”Svenskarna och Internet” Bankärenden i alla åldrar Svenskarna och internet är en tjänst från Internetstiftelsen i Sverige IIS

3 Handeln ökar i alla åldrar
Digital mognad ”Svenskarna och Internet” Handeln ökar i alla åldrar

4 INTERNET TEKNIK KOMMUNIKATION SÄKER
SÄKER KOMMUNIKATION, SÄKER MEDDELANDEHANTERING, EN UPPGIFT EN GÅNG

5 INTER-&NATIONELLT REGION KOMMUNER STÄNDIG FÖRÄNDRING - PÅVERKAN
PÅVERKAN FRÅN Kommun: Samverka kring HSA, GDPR, Infosek osv Region; vård samt regionutveckling EU- GDPR mfl SKL mfl och nationella tjänster som mina meddelanden, SSBTEK, Svensk eleg, personuppgifter, arbetsförmedlingen, försäkringskassan osv

6 2025 ska Sverige vara bäst i världen att
använda digitaliseringens möjligheter god och jämlik hälsa och välfärd utveckla och stärka egna resurser för ökad självständighet och delaktighet i samhällslivet. Idag är invånare vana att kunna hantera det mesta i livet genom smart teknik. När som helst på dygnet, var som helst ifrån. Vi behöver på ett helt nytt sätt organisera oss efter våra invånares behov och önskemål. Men vi behöver även se till att ta tillvara människors egna förmågor. Vi kan göra jämförelser med hur det såg ut i andra sektorer för 15 år sedan, t.ex. banksektorn Samtidigt behöver vi spänna bågen ännu högre, så att vi inte möter morgondagens utmaningar med gårdagens logik och gårdagens lösningar. Från regeringens hemsida: Sverige ska vara bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter. Digitaliseringen är en av de faktorer som skapar störst förändring i dagens samhälle och den påverkar alla delar av samhället. Alla ska ges möjlighet att ta del av digitaliseringen och de fördelar den för med sig. Regeringen arbetar för att digitaliseringen ska bidra till hållbar tillväxt, sysselsättning och ett socialt sammanhållet samhälle. Här behöver vi i det offentliga bli mycket bättre på att möta människors förväntningar. Digitaliseringen en nyckel Tillgänglighet till vård och omsorg (fysisk produktion) Doktor KRY Självständighet (små möjligheter till eget ansvar) Trygghet (genom gamla arbetssätt) Personcentrering – att utgå ifrån individens behov och förutsättningar (”alla” arbetar med det, men sällan hela vägen) Vara en aktiv medskapare (fortfarande små möjligheter) Inte rimligt 2017 att en person med t.ex. en kronisk sjukdom måste gå till vårdcentralen för att få ett kvitto på sitt hälsotillstånd En av de viktigaste drivkrafterna för ändrade arbetssätt som stöds av digitalisering är detta. Människors förväntningar! Nationella styrdokument Digitaliseringsstrategi och Vision eHälsa

7 Delta på Facebook VÄSTKOM VÅRDSAMVERKAN PÅVERKAN FRÅN

8 Länsgemensam samverkansorganisation för verksamhetsutveckling med stöd av IT som samordnas av VästKom. siv

9 Samordnare för verksamhetsutveckling med stöd av IT
Siv Torstensson Maria Nilsson Ann-Charlotte Klarén Karl Fors Namn Namn Johan Kjernald Ingela och Linda

10 HÅLLPUNKTER ”PROJEKTET SLUTA FAXA”
Bakgrund Erfarenheter Nationell patientöversikt (NPÖ) Nästa steg

11 Bakgrund kraven på säker kommunikation
Kommuner i Fyrbodal lyfte behovet av att sluta faxa (2016) kraven på säker kommunikation patientsäkerheten äventyras om information skickas till fel mottagare. tidskrävande och medför även dubbellagring Effektivare arbetsformer Avvikelserapportering Elefanten i små bitar, var gör det mest ont (Erfarenheter från Värmland) (faxmeddelanden skickas i huvudsak okrypterat över internet).

12 Projekt Styrgrupp SVPL blev projektägare - 2016-09-09
Mål: beskriv förutsättningar för att ersätta faxmeddelanden mellan huvudmännen i samband med utskrivningsprocessen/vård och omsorgsplaneringen genom att läsa handlingar i NPÖ. Arbetsgrupp tillsattes och projektplan togs fram.

13 Arbetsgrupp Uddevalla kommun - Pilot Melleruds kommun Grästorps kommun
Lysekil och Åmål har följt projektet NU-sjukvården (24 avdelningar) Primärvården – Närhälsan Dagsons vårdcentral samt Rehab Fyrbodals kommunalförbund Vårdsamverkan Fyrbodal VG-regionen GITS

14 Förutsättningar Ansluten till NPÖ Ärende i SAMSA
Aktuell patientrelation Patienten lämnar samtycke

15 Påverkade projektet Införande av ”Nya” SAMSA – Hösten 2016
Svårigheter med bemanningen Och…… Lagen om Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård TAPIR – Tjänstekatalog eHälsotjänster för Privata vårdgivare inom vårdval FVM – Framtidens vårdinformationsmiljö Asynja – Primärvårdens information synlig

16 Genomförande pilot Våren 2017
Pilot genomfördes mellan NU-sjukvården, Uddevalla kommun och en vårdcentral i Uddevalla. Beslut i styrgrupp SVPL om fortsatt arbete

17 Enklare hantering spar tid. Tid att göra ”Rätt” saker.
Konferens oktober 2017 Sammanhållen journalföring Enklare hantering spar tid. Tid att göra ”Rätt” saker. Bättre och tryggare vård. Oktober 2017 Sammanhållen journalföring Patient och närstående På konf Lyfte de fram Uddevalla och vårt projekt som ett gott exempel

18 ERFARENHETER och RESULTAT

19 NU-sjukvården Vad var svårast inledningsvis Ändra invanda rutiner
Rutinen runt samtycke är svårt Vad har gett störst nytta Tidsbesparing Vad är viljan för framtiden Att kommun och primärvård (även privata vårdgivare) använder/visar information via NPÖ Fler informationsmängder i NPÖ, till exempel provsvar 24 avdelningar Förändringsarbete Samtliga kommuner samtidigt

20 Uppföljning Samtycket vid vårdbegäran saknades ibland
Läkemedel kan saknas vid hemgång Läkarepikris – Aktuell information finns i rätt tid. - klart till den 24/9 när den nya rutinen ska börja gälla 24 avdelningar Förändringsarbete Vattnet rinner lätt åt olika håll Viktigt att kunna följa upp rutinen – ständig förbättring

21 Erfarenheter - Uddevalla kommun
Alla sjuksköterskor hade sedan tidigare åtkomst till NPÖ. Samtidigt med pilotstart gjordes en kontorsflytt och fax togs bort. Nytt arbetssätt med nya rutiner infördes Fax-devider Eva Hansson

22

23 Erfarenheter från Uddevalla kommun
Ökad patientsäkerhet och tidsbesparing Användning av och kunskap om NPÖ har ökat Fler informationsmängder efterfrågas, till exempel provsvar Samtycke har varit en mycket diskuterad fråga Eva Hansson

24 Erfarenheter från primärvården
Får mycket fax, inte bara epikriser. Saknar rutin för att använda NPÖ. Samtycket Både Närhälsan och privata vårdgivare måste bli mer involverade och aktiva i processen för att effektiv vårdkedja skall uppnås Rehab: Relationen mellan rehab-mottagningar hos olika vårdgivare bör ses över för att säkerställa att patienten får rätt stöd i rätt tid. Camilla

25 Antal användare, Dagsons vårdcentral
Hittar lösningar för andra ärenden som faxas mellan kommun och primärvård

26 Sammanställning från piloten
Lärande projekt Bidrog till ökad samverkan och förståelse mellan de olika parterna Ökat kunskapen om SAMSA, NPÖ och PDL Rätt information i rätt tid Prioriteringsordning för dokumentation på NU-sjukvården Rutinbeskrivningar Arbetsgång för Samtycke Aktivitetslista inför ett breddinförande i Västra Götaland Checklista för införande Effektivare arbetssätt Minskad dubbellagring Finns på vastkom.se/fax Talar in istället för diktafon

27 NPÖ Lena Bernhardsson

28 Anslutning NPÖ Nationell tjänst Konsument Producent
gemensam för samtliga Landsting och kommuner samt de privata vårdgivare som ansluter sig en anslutning/vårdgivare och journalsystem Konsument Producent Två varianter av anslutning finns. Konsument – kommer åt NPÖ och kan läsa den information som finns i tjänsten Producent – levererar information ifrån sitt system till tjänsten

29 Start i Västra Götaland
Sjukhus (Melior) - konsument och producent (start dec -13) Sjukvårdsrådgivningen (Rådgivningsstöd) - producent (Q4 2014) – konsument (2017) Kommuner (40 av 49 idag) - konsument (2014) AsynjaVisph/Närhälsan (konsument från start) Sjukhusen i VGR har Melior som journalsystem Journal 3 var ett av Närhälsans tidigare journalsystem

30 Vad har hänt sen? AsynjaVisph/Närhälsan,
(producent 1 november 2016) Pilotprojekt ”Sluta Faxa Epikriser” (NU-sjukvården och Uddevalla kommun) Första privata vårdgivare (Capio Lundby sjukhus)

31 Vad visas i NPÖ från VGR? (3 år tillbaka + innevarande år)
Besök/Kontakter Journaltext Diagnoser Uppmärksamhetsinformation Journaltext – alla anteckningar ifrån alla personalkategorier. Några verksamheter är undantagna.

32 Vad visas mer i NPÖ? (från andra producenter)
Läkemedelsförteckningen (eHälsmyndigheten) Andra informationsmängder Läkemedelsförteckningen är tillgänglig för förskrivare samt leg.sjuksköterskor. Andra vårdgivare kan visa upp andra informationsmängder än vi gör ifrån VGR.

33 Vad händer i VGR 2018? Anslutning Labbsvar, klinisk kemi. (Närhälsan först och sedan sjukhus) Anslutning av Journalia (AK- och Diabetes-mottagningar) Anslutning Obstetrix Diskuterar anslutning Läkemedel Diskuterar anslutning Vaccinationer Första anslutningen blir Labb svar ifrån AsynjaVisph/Närhälsan.

34 NPÖ – enbart en läsfunktion
Ingen information lagras i NPÖ En slagning visar det som finns i respektive anslutet system just i stunden Även osignerad information visas Ingen utskriftsfunktion – original info finns i respektive system Exempel: En ”halvskriven” anteckning kan visas. Vid nästa slagning kanske den är färdigskriven. Osignerade anteckning kan vara ändrade och signerade vid nästa slagning.

35 Åtkomst till NPÖ Patientbundet uthopp ifrån journalsystemet
Personligt medarbetaruppdrag för att komma åt Sammanhållen journalföring Inloggning med SITHS-kort Patientens samtycke Patienten måste vara upplagd/ha en journal i mitt journalsystem Medarbetaruppdraget – chefen söker behörighet ”Uppdrag Vård och behandling (VoB) Sammanhållen journalföring (SJF)” Samtycket anges i dialogrutan – välj i första hand att det gäller endast mig och sätt en kort tid, t ex dagens datum vid ett enskilt besök.

36 Välj Samtycke gäller endast mig (förvalt) och ange tid
Välj Samtycke gäller endast mig (förvalt) och ange tid. Välj till och med dagens datum om det bara gäller ett tillfälle. Nödöppningen används när patienten inte kan tillfrågas. Nästa steg är en ruta där man anger anledningen till Nödöppning. Rutin för att fråga samtycke. Dokumentera i SAMSA

37 Ny startsida. Informationsmängderna visas till vänster, det syns direkt om de innehåller någon information. Till höger görs val för vilken tidsperiod, vilken vårdgivare, vilken yrkesroll jag som användare vill se .

38 Journalöversikt Tidslinje Kalender
Första bilden i NPÖ: Patientöversikt Tidslinje överst, markeringar anger att på denna månad finns poster En informationsmängd/ruta, går att gå direkt dit genom att klicka på rubriken Välja Alla Dokument för att se alla patientens poster i en ända lång lista

39 Visar alla patientens poster i datumordning, senaste överst.
Alla olika informationsmängder visas upp i samma typ av lista, det går att se ytterligare information genom att markera en rad i listan. All dokumentation Visar alla patientens poster i datumordning, senaste överst. Går att sortera i alla kolumner. Klicka på en post för att komma ner en nivå till.

40 Statistik – Västra Götaland

41 Nästa steg Steg 1. Årsskiftet 17/18 (1 februari) Sluta faxa epikriser från sjukhus till kommuner i samband med utskrivning från slutenvården (samordnad vård- och omsorgsplanering) inom Fyrbodal. Steg 2. Våren 2018 Inkludera primärvården i arbetet i Fyrbodal Steg 3. Hösten 2018 Stegvis breddinförande i hela VGR Linn och Gunilla

42 Nytt uppdrag - omfattning
Projektledare driver och ansvarar för arbetet. Funktionskoordinator SAMSA ger stöd i projektet Ökat stöd till verksamheten och delregionala införandeprojekt. Ökat stöd till primärvården för att möjliggöra enhetlig hantering. Linn och Gunilla

43 Nytt uppdrag Förbättrad utbildning och användarstöd i och kring NPÖ för alla parter utifrån behov Pådrivande i framtagande av anvisning om NPÖ till privata vårdgivare Samordna juridiska frågeställningar Reservrutiner och krypterad e-post Producentskap till NPÖ för kommuner i samverkan med VGR Linn och Gunilla

44 Nytt uppdrag IT åtagande Uthopp till NPÖ från SAMSA Samtyckeshantering
Stöd i anvisning anslutning NPÖ för kommun och primärvård Linn och Gunilla

45 Kommunal användning av NPÖ - Antal patienter
Bollebygd, Borås, Herrljunga, Mark, Svenljunga, Tranemo, Ulricehamn, Vårgårda


Ladda ner ppt "I t Digitalisering E - DITIGAL TRANSFORMATION, DIGITALT LEDARSKAP, DIGITAL MOGNAD, OSV E-handel – ”Svenskarna och Internet”"

Liknande presentationer


Google-annonser