Ett enat Sydsverige skapar ett starkt Sverige

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samhällsutvecklingsrapport
Advertisements

Mål Utmaningar Strategier Rekommendationer HELHETSSYN.
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Näringslivets transportbehov – nuläge och framtid
ESS MAX IV i regionen - TITA •Syftet är att stärka Tillväxten, Innovationsstrukturen, Tillgängligheten och Attraktiviteten i regionen som ett led i etableringen.
Satsningar på kollektivtrafik för ökat bostadsbyggande
1 Charlotte Lindström IBU-Öresund  Initiativ från Öresundskomiteen  Syfte att analysera problemställningar och ta fram ett strategiskt.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Satsningar för ett starkt och hållbart transportsystem
Göteborgs universitet förnyas
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Stockholm Nordost! – en vision om regionen år 2030
Förstudie Roslagspilen
Filippa Arvas Olsson
Västsvenska paketet.
Räta Linjen och Räta Linjen Gruppen
Infrastrukturplanerna
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Botnia-Atlantica Universiteten och det gränsöverskridande samarbetet Umeå maj 2008 Universiteten och det gränsöverskridande samarbetet Umeå
ESS MAX IV i regionen - TITA Syftet är att stärka Tillväxten, Innovationsstrukturen, Tillgängligheten och Attraktiviteten i regionen som ett led i etableringen.
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Simrishamnsbanan – från kust till kust under timmen.
Om persontrafik på järnväg inte fanns…..
Nyckelstråket – Stockholm-Göteborg Finns i nationell plan – E20 behöver förstudier Rapport om järnväg Rapport om E 20 Seminarie Almedalen 2010, 2011 Västsvenska.
Gränsöverskridande samarbete och mervärde i nordiska regioner Regional utvecklingsstrategi (RUS) Region Västerbotten 26 oktober 2012 Lisa Hörnström – Lise.
Utvecklingsprogram Södertörn. Vision 2020 Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm - Mälarregionen, med en halv miljon invånare, som med.
Utveckling och databehov ”what gets measured, gets done” Per Tryding, PhD vVD Handelskammaren
SAMVERKAN FÖR DUBBELSPÅR Gävle - Härnösand. Sveriges längsta & mest belastade enkelspår Stora problem i tågtrafiken och hög förseningsstatistik Trafikprognosen.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Dialog om utbytestakten av spår på sträckan Boden - Bastuträsk.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Remiss 2 april – 18 maj Västtrafik och kommunerna ska höras
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
D e t r e g i o n a l a u t v e c k l i n g s a n s v a r e t VÄGVALEN ! ”Makten över framtiden” C 01 I Okt 2002.
– ett av landets intressantaste samhällsbyggnadsprojekt.
Trend Persontransporter Källa: SIKA 2002 Trend Godstransporter Källa: SIKA 2002.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Dels för ett effektivt förebyggande arbete
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Att marknadsföra en region Båstad den augusti 2009 Cecilia Gyllenkrok, marknadschef.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Företagsam vardag i Blekinge Integrerade offentliga e-tjänster för företag och blivande företagare Med fokus på företagens vardag Och på offentliganställdas.
Regional infrastrukturdag Örebro Varför bildades Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv.
Regionala styrkor och branschkluster i Helsingborg-Helsingör
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Sydsvensk regionbildning ideell förening -hälso- och sjukvård -kultur -kollektivtrafik -infrastrukturplanering -demokrati och internationalisering -hållbar.
UPPDRAGet Höghastighetsjärnvägar Åtgärder i storstäderna
Hur kan 793 Mkr bli mer? Håkan Brynielsson
D e t r e g i o n a l a u t v e c k l i n g s a n s v a r e t VÄGVALEN ! ”Makten över framtiden” C 01 I Okt 2002.
Systemanalys för Sydsveriges infrastruktur
ESS MAX IV i regionen - TITA Syftet är att stärka Tillväxten, Innovationsstrukturen, Tillgängligheten och Attraktiviteten i regionen som ett led i etableringen.
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Uppföljning av den Europeiska sammanhållningspolitiken med fokus på nordiskt och svenskt.
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
Regionsamverkan Sydsverige 2,5 miljoner invånare 26% av Sveriges befolkning.
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
Näringslivslunch 16 december. Varmt välkomna  Tillståndsguiden  Parkeringsplan  Ny bygglovschef.
Dagordning 27/ Inledning 2.Orientering om Regionsamverkan Sydsverige 3.Trafikverkets arbete inför planeringsperioden Diskussion om.
UPPDRAGET Höghastighetsjärnvägar Åtgärder i storstäderna nya bostäder Järnväg i norr Lagförslag om värdeåterföring Cykelåtgärder Östlig förbindelse.
Skåne har ett för Sverige strategiskt läge
REGional Utvecklingsstrategi
Esa Halme landskapsdirektör
Kollektivtrafiken
En stärkt Skånebana binder samman Skåne
VI ÄR VÄRLDSLEDANDE.
TACK FÖR STIPENDIET 2017 Thomas.
Samrådsmöte Tågplan / Solna Strand
Regionsamverkan Sydsverige
För dig med hjärta för Norrbotniabanan.
Presentationens avskrift:

Ett enat Sydsverige skapar ett starkt Sverige

Regionsamverkan i Sydsverige

Sydsvenska prioriteringar Våra gemensamma utgångspunkter som redovisats i positionspappret är Interregional tillgänglighet – snabb utbyggnad av två nya stambanor som kopplar an till befintliga Västkustbanan, Södra stambanan och anslutande sidobanor. Sammanknutet Sydsverige – utveckling och underhåll av järnvägar och vägar som stödjer den flerkärniga ortstrukturenmed tillväxtmotorer, kärnor och deras omland. Konkurrensmässiga och hållbara godstransporter – ökad transportkapacitet för effektiva och klimatsmarta transporterför näringslivet.

Sydsverige – en bra bit av Sverige 2,5 miljon invånare, 26% av Sverige 6 regioner, 77 kommuner Port mot Europa. 31% av exportvärdet, 41% av importvärdet Flerkärnighet Öresundsregionen, utvecklingsområde av europeisk rang Logistiknod i Sverige Betydande del av svensk skogstillväxt och skogsnäring Stora satsningar på forskning och innovationer

Interregional tillgänglighet Snabb utbyggnad Starta från storstäderna Samordna med anslutande banor och regional trafik

Sammanknutet Sydsverige Tillgänglighet för en flerkärnig struktur Nya stambanor, en del i regional trafikförsörjning Sidobanor och knutpunkter Nya lösningar för bättre miljö och effektiv logistik Järnvägsunderhåll

Konkurrensmässiga och hållbara godstransporter Utnyttja och underlätta genomförandet av TEN-T Knyta samman Syd-sverige med Polen och Baltikum Effektivt och bärigt vägnät

Planer

Planer Vi föreslår att följandeprojekt ska ingå i planerna (utan inbördes ordning) I gällande planer ingår följande stora projekt 1. Nya stambanan: två nya spår Lund–Hässleholm 2. Västkustbanan: dubbelspår på återstående delsträcka Maria–Helsingborg C 3. Förberedelse och påbörjande av fast förbindelse Helsingborg–Helsingör för persontåg och vägtrafik 4. Skånebanan Kristianstad–Hässleholm 5. Lommabanan etapp två 6. Kust-till-kustbanan Växjö–Alvesta tillsammans med kapacitetsförstärkning 7. Y-et etapp två Värnamo–Jönköping/Nässjö 8. Halmstad personbangård 9. Jönköpingsbanan etapp två 10. Stångådal- och Tjustbanan,triangelspår i Berga 11. Väg 40 Ulricehamn–Jönköping 12. E22 Ronneby Öst–Nättraby 13. E22 förbi Bergkvara 14. E22 genom Mönsterås 15. E6 i Skåne, trimning 16. Sydostlänken 17. Triangelspår Alvesta 18. Södra stambanan: Arlöv–Lund byggsut från två till fyra spår Västkustbanan dubbelspår: 19. Varberg–Hamra 20. Ängelholm–Maria Persontrafik på Godsstråket genom Skåne: 21. Söderåsbanan 22. Lommabanan etapp ett 23. Malmöpendeln 24. Y-et Värnamo– Jönköping/ Nässjöetapp ett 25. Jönköpingsbanan Falköping–Jönköping–Nässjö 26. Väg 40 Nässjö–Eksjö och förbi Eksjö 27. E4 Ljungby–Toftaholm 28. E22 Sätaröd–Vä 29. E22 Fjälkinge–Gualöv 30. E22 Lösen–Jämjö 31. E22 Gladhammar–Verkebäck 32. E65 Svedala–Börringe 33. Väg 23 Huseby–Marklunda 34. Väg 23 Östra Höör/Höör–Hörby