Erfarenheter av krishantering vid Örebro Universitet våren 2011

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Ett steg in och en ny start Statliga myndigheters skydd mot korruption
ARBETSGIVAREN                                        Som arbetsgivare har du ett lagstadgat ansvar för att ta tillvara dina medarbetares arbetsförmåga.
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Eksjö Särskilt boende.
Det händer inte … Det händer inte mig….
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
KTHs larmorganisation
Riktlinjer för medarbetarskap vid Karolinska Institutet
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
”Brottsplats: Storegårdsskolan”
Scenarioexempel ”Översvämning i Silverån” Hur man kan använda WIS i krishanteringsarbetet.
Landstingsstyrelsens förvaltning
Problem finns… Kriser uppstår om man struntar i problemen och medier eller andra får tag i dem Alltid fredag eftermiddag… Några råd om krisförebyggande.
WIS version 2.0 Webbaserat nationellt krisinformationssystem.
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Krisinfo Utbidlningsdagar 2015
Piteå kommuns beredskapsplaner.
Ledarutveckling över gränserna
Nätverksträff för KIs informatörer och redaktörer 6 april 2011.
Skolsamverkansgrupp ABE Förändringar efter projektet ”Utveckla KTHs samverkanssystem”
Spelmodell 11-manna Vaksala SK P00
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Centralt avtal med lokala möjligheter, pass 1 Avtalsutbildning 2015
Information & kommunikation
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Svenska Pistolskytteförbundet Krishantering Kriskommunikation.
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Kriskommunikationssamverkan i Västra Götalands län – inriktning och rutiner.
Kriskommunikation en viktig del i hanteringen av samhällstörningar Jesper Falkheimer
Dialog och hantering av svåra samtal och motsättningar Martin Sande & Bernard le Roux 10 november 2015.
Informationssamordning i praktiken Inger Frendel Utvecklare kriskommunikation/Krisinformation.se Enheten för samordning, MSB.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Beredskap på kvällar och helger
Kommunikation vid förändring
Trelleborgs kommun Krishantering
Krishanteringsplan - lathund
Banläggning / karta Färgutskrifter och karttryck Omaps
Konsten att läsa skönlitteratur
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Förändringsarbete Västerortspolisen Social oro
Charlotta Hambre-Knight Översättare, Örebro universitet
Kroppsspråk, röst och artikulation
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Stadens krisberedskap
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Konflikthantering Hur kan man göra..
-vad innebär det för oss inom Region Östergötland?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Omställningen av hälso- och sjukvården
Synliggör synsätt som styr och stör - Fördjupning
Kommunikationssatsning skyddad natur Läget just nu
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Vad betyder förhållningssätten för mig (oss) som chef?
VÄLKOMNA! Bakgrund För att stadsdelsförvaltningen ska kunna arbeta på ett effektivt sätt med arkivfrågor ska det finnas både arkivansvarig och.
Rättviks kommun ”Här är alla digitala medborgare”
Stabsläge RäddSam F RCB: Namn Namn.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Erfarenheter av krishantering vid Örebro Universitet våren 2011 2017-12-11

Disposition Sammanfattning av händelsen Universitetets bedömning – scenarion/mål Krishanteringens olika delar Ledning Krisbearbetning Informationshantering Sociala medier Poliskontakter Vad var svårt "En olycka kommer sällan ensam” 2017-12-11

Händelseutvecklingen 31/12 fre - Kunskap om försvinnande 1/1 lör - Vetskap om anhållande av medarbetare 2/1 sön - 1:a träff krisorganisation 4/1 mån - Häktning av medarbetare (människorov) 10/1 mån - Kvarlevor hittas (polisen bekräftar ej) 11/1 tis - Polisen meddelar att man funnit kroppsdelar –identitet okänd 11/1 tis - Polisen bekräftar att det är delar av Evas kvarlevor som hittats. 11/1 tis - Omhäktning (mord) 14/1 fre - Minnesstunder v 3-5 - Fortsatt krisstöd, bistå polisen etc. V 6-> - Läget åter "normalt" – följer händelseutvecklingen? Omhäkningar 30/3 tors Medarbetaren tar sitt liv i häktet 2017-12-11

Universitetets krisorganisation Central krisgrupp Lokala krisgrupper Information Infrastruktur och säkerhet Krisstöd 2017-12-11

Mål med krishanteringen jan 2011 Håll i situationen och låt den inte rusa iväg. Medarbetar som mår dåligt ska erbjudas stöd. Upprätthålla information internt och externt med hänsyn till situationen. Bistå polisen i deras arbete. 2017-12-11

Scenarion 2 jan - 2011 Scenarion Eva återfinns vid liv Omedelbart aktivera institutionen för att få igång krisstöd snabbt. Information via inforum, oru.se och media Eva återfinns död Omedelbart aktivera institutionen för att kunna få igång krisstöd snabbt. Misstankarna mot XX stärks Fortsätta på inslagen informationsstrategi XX avförs från utredning Personalchefen tar omedelbart kontakt med XX för att diskutera fortsättning 2017-12-11

Krishanteringens olika delar Ledning/ samverkan Information Krisstöd Infrastruktur 2017-12-11

Ledning Lägg tid på analys Håll i händelsen Viktigt att hålla ihop central och lokal krisledning Träffas ofta för avstämningar Tät kontakt med berörda myndigheter För loggbok Uthållighet Anpassa organisationen Var beredd att hantera fler kriser 2017-12-11

Informationshantering Intern information och mediahantering. Analysera hur händelsen kan tänkas uppfattas hur kommer media att vinkla händelsen vilka informationsbehov som kan tänkas uppstå Kommunicera saklig och korrekt information Upprätthåll ansvarsgränser mellan inblandade parter Upprätthålla bilden av universitetet – som arbetsgivare/myndighet Informationsstrategi – "Betona att händelsen är djupt tragisk. Vi föregriper inte polisutredningen. Vi tar hand om vår personal" 2017-12-11

Intern information Omvärldsbevaka Inte konkurrera med media Det går inte att förekomma sociala media men försök vara före traditionell media. Kommunikation via intranät, e-post, informationsmöten. Närmast berörda personalgrupper ges riktad information. Intern information stannar inte internt! 2017-12-11

Mediahantering Utse en talesperson gentemot media Var beredd på medias agerande mot enskilda. Allmänna handlingar ett verktyg för media - personalakter och mail. Följ mediabilden och var beredd att teckna en motbild Fakta Vittnen Repris Bakgrund 2017-12-11

Krisstöd Ha en offensiv strategi Alla är olika – olika behov Prata med varandra Erbjud kvalificerat krisstöd Kontakta anhöriga Minnesstunder – en viktig "rit" i hanteringen av sorg. Symbolvärden! 2017-12-11

Sociala medier Omvärldsbevaka vad som skrivs 26677 inlägg mån 14/1 2013! Omvärldsbevaka vad som skrivs Har en extremt stor och snabb spridning Information både sann och falsk Media använder till viss del SM som källa. Interninformation sprids lätt i SM Vilken information har vi publicerad – telesök, projekt etc? 2017-12-11

Poliskontakter Förundersökningssekretess gäller! Tydliggör egna behov gentemot polisen. Upprätta egna kontakter innan det händer och bygg upp ett förtroende. Även lite information ger framförhållning! 2017-12-11

Vad var svårt Inledningsvis stor ovisshet om vad som hänt ”Munkavle” från polisen När går vi ut med information Två kriser i krisen – sorg över en mördad kollega och sorg ovisshet för en misstänkt kollega. Behoven är inte lika Hur och när sätter man punkt för en sån här händelse? 2017-12-11

”En olycka kommer sällan ensam” 2017-12-11

Händelseutveckling 31/3 -> Kinesisk utbytesstudent knivmördad utanför sin bostad av annan utbytesstudent Övriga i studentgruppen chockas Universitetets krisorganisation aktiveras både centralt och lokalt Polisen inleder en mordutredning Mediaintresse framför allt lokalt. Händelsen kopplas ihop med styckmordet. Information till departementet Kinesiska ambassaden aktiveras av polisen och kommer till universitetet. Kammarkollegiet kopplas in Anhöriga från kina reser till Örebro och stannar över rättegång 2017-12-11

Erfarenheter Vi har ett stort ansvar för studenter och anhöriga från andra länder - men hur stort? Tydliggör universitetets roll Kulturkrockar Ställ krav på ambassad Utländska studenter håller ihop – utnyttja det! Ha koll på försäkringar Vad gäller för utbytesstudenter Behov att teckna extraförsäkringar Tolkhjälp 2017-12-11

Sammanfattning Var beredd att hantera flera kriser samtidigt! Utländska studenter håller ihop – utnyttja det! Var tydlig gentemot ambassaden Kolla upp försäkringsläget! Tydliggör universitetets ansvar! Håll linjen! 2017-12-11