Alternativ telefoni Uppsala

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
2-årigt samverkansprojekt
Advertisements

Välfärdsteknologi inom äldreomsorgen – erfarenheter från Sverige
Janne Dicander Koncern IS-IT strateg
Appar som kognitivt stöd
Kinda Ödeshög Boxholm Ydre Tranås i
SENIORNET SWEDEN Grundad medlemmar Opolitisk För att hjälpa äldre in i IT-världen Äldre skall lära äldre.
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
December 2012 Förskrivnings- processen. 2 Bedöma behov av insatser Bedömning av hjälpmedelsbehov är en del av en habiliterings-, rehabiliterings- och.
Regelverk för hjälpmedel Handbok för förskrivning av personliga hjälpmedel Policy Regelverk Produktgrupper Översyn hösten 2005 Upphör gälla, beslut
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
KOMMUNKOMPASSEN - vad är det?
Docent Peter Parnes Luleå tekniska universitet Medieteknik 17 februari, 2005 teknik medie Mänsklig kommunikation.
TJÄNSTEN PULSEN COMBINE Nacka, Upplands Väsby, Täby
Mobila betalningar Parkeringskonferensen 24 maj 2012.
Information kring Tema Hjälpmedel på 1177.se
Bengt Andersson Hjälpmedelsinstitutet
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Aktualiteter SPSM; döv-hörselområdet
Välkomna Inkludering av barn och ungdomar med hörselnedsättning inom förskola/skola sep 2011.
Försöksverksamhet 2007 Universitetsförvaltningen Uppdragets bakgrund, syfte och mål Avidentifierade ansökningshandlingar.
Texttelefoni förmedling Bildtelefoniförmedling Tolkcentralen
Introduktion till IT och e-Tjänster Delkurs 3 1 Datorer i Nätverk En introduktion till ’Hård Infrastruktur’ DEL 2.
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Kommunal friskola Uppdrag utifrån beslut om alternativa driftformer: Undersök begreppet kommunal friskola Regelverk? Finns förutsättningar i Kungsbacka?
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
MALL Trygghetslarm/trygghetstjänster 1. Inledning, bakgrund och syfte – beslut 2. Trygghetstjänster – trender 3. Trygghetslarm – nationellt arbete/vägledning.
En presentation av enheten
IT-UPPHANDLING Föredrag vid SFMI:s konferens den 4 november 2014
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
Trender inom statsförvaltningen
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
Umeå kommun vill nu öka tillgängligheten till kommunal service för UmeåRegionens medborgare. Att erbjuda kommuninvånarna, oberoende av tid och plats,
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
Dagens problematik Trygghetslarm.
Diagnos och delaktighet
Återkoppling från spridningskonferenser
Välfärdsteknologi.
Gäster med funktionshinder - rörlighet och nödsituationer.
ALTERNATIV TELEFONI på Hörsel- och Balanskliniken Gunilla Suwe
Detta ska vi prata om… En tillbakablick – vad har hänt? Finansiering Beställning TV Barn- och ungdomstandvård Uppsökande tandvård Tredje steget.
Hjälpmedelsfrågor och ett aktivt och oberoende åldrande.
IKT och lärplatta i förskolan
Avropsprocessen, del 2 Jan Lundh, Enheten för IT-upphandling.
ÅRSKURS 5.
Eva Lindgren och Annette Wisén Myndigheten för yrkeshögskolan
Välkommen till LD Hjälpmedel
Självvärdering av service och verksamhetsutveckling med stöd av IT
Digidelnätverket är ett icke-hierarkiskt, obundet och demokratiskt nätverk som arbetar för ökad digital delaktighet i Sverige. Nätverket bildades efter.
Att referera och ange källa!
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Kunskap till praktik Hälso- och sjukvårdslagen (1982:763) och Offentlighet och sekretesslag (2009:400) Sanna Othman landstingsjurist.
Mini och den magiska stenen Sid. JT 6-9 För att kunna läsa måste man inte bara kunna ljuda ihop bokstäverna, man måste även förstå det man läser.
Introduktion till SAML federation Varför använda SAML federation för elektronisk legitimering och underskrift Stefan Santesson Martin Lindström.
Sv Nationell samordning för landstingens arbete med utrustning för elektronisk kommunikation.
Länsstyrelsens nya uppdrag insatser för asylsökande m.fl.
Timeline – eHälsa i Jämtlands län
Digitaliseringens möjligheter och problem
Lagar Astar 2017.
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Digital plattform Delaktig kommunikation
Nyttjande av stimulansbidraget för andra målgrupper
Upphandling leverantör från
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
EAK
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Effektiv, trygg och säker utskrivning
Arbetsgruppen, Centrum för elektronisk kommunikation
Test & Kvalitetssäkring
Konferens E-kommunikation 2017
Kunskapsguiden Ny webbutbildning om läkemedelsbehandling av äldre
Presentationens avskrift:

Alternativ telefoni Uppsala Ny teknik - äldre Petra Andersson IKT-pedagog

Hur tänker vi, hur gör vi? Erfarenhet Delge varandra och lära av varandra Förutsättningar - Organisation - Regler inom landstinget - Tjänster / Uppdrag Hjälpmedelspolicy, allmänna riktlinjer, förvaltningens anvisningar Gemensamt Stadsbidraget

Jämförelse mellan den tidigare och den nya förordningen 1 § Statsbidrag till utrustning för elektronisk kommunikation lämnas till landsting enligt denna förordning. Vad som sägs i förordningen om landsting gäller också kommuner som inte ingår i något landsting. Om flera landsting samverkar och bildar ett kommunalförbund för att tillhandahålla utrustning för personer som är dövblinda, lämnas statsbidrag till det förbundet. 2 § Bidrag lämnas för 1. anskaffningskostnaden för utrustning som möjliggör en dialog i realtid via ett kommunikationsnät och som skall användas av personer som är döva, gravt hörselskadade, dövblinda, talskadade eller språkstörda och inte, eller endast med betydande svårighet, kan kommunicera utan sådan utrustning, 2. anskaffningskostnaden för sådan utrustning i de fall den skall användas av närstående till personer som avses i första punkten. Med utrustning avses även datorprogram i maskinläsbar form. 3 § Bidrag lämnas även för kostnader som landstinget har för nödvändig service och reparation samt nödvändigt byte av sådan utrustning som anges i 2 §. Förutsättningar för statsbidrag 3 § Bidrag lämnas för kostnaden för 1. utrustning som möjliggör en dialog i realtid via ett kommunikationsnät och som ska användas av döva eller gravt hörselskadade personer och personer med dövblindhet, talskada eller språkstörning som inte kan, eller endast med betydande svårighet kan, kommunicera utan sådan utrustning. 2. utrustning enligt första punkten om den ska användas av närstående till personer som avses där, 3. anpassning och iordningställande av utrustning samt utbildning för den som har fått utrustning enligt första eller andra punkten, och 4. stöd och utbildning till den som själv har införskaffat sådan utrustning som avses i första punkten och hör till den krets av personer som enligt första och andra punkten avses använda utrustningen. Bidrag enligt första stycket 1 lämnas även för utrustning som möjliggör en dialog som inte är i realtid om sådan utrustning på ett mer ändamålsenligt sätt tillgodoser individens behov av att fjärrkommunicera med andra personer. Med utrustning avses även mjukvara eller en kombination av hårdvara och mjukvara, som produkt eller tjänst.

”Nya” möjligheter För den som kan kommunicera med text Inom nätverk – Skicka text med mobiltelefon, smartphone eller surfplatta. Kontakt med myndigheter – mail, 1177.se Begränsningar Teknisk kunskap – vårt ansvar, pedagogiskt stöd Internet – eget ansvar, rekommendation Ekonomi – egna förutsättningar, rekommendation

Att använda sitt hjälpmedel Tid Motivera Individanpassa lathundar Inte svårt – läsa Anpassa lågteknologiskt Använda surfplattan till annat – nätverket vad använder de?!

Ulla Vuxendöv Ingen datavana Förmedling Nätverk Hemtjänst/ Trygghetslarm Kik

Inger Vuxendöv Analog texttelefon Förmedling Nätverk Hemtjänst / Trygghetslarm SMS

Exempel på individ-anpassad lathund Vi låser inte ner våra surfplattor Vi använder oss inte av applikationer för förenklade gränssnitt Standard användarinställningar Uppmärkning med färger eller text

Surfplattor förskrivna till personer över 85 år 2012 2013 2014 2015 Antal förskrivna 2 5 Antal träningstillfällen 12 3 18 Antal uppföljningsbesök (pedagog) 4 1 Antal servicebesök (Pedagog och/eller tekniker) Antal reparationer Återlämnad

Hur tänker vi, hur gör vi? Tack för mig! petra.a.andersson@lul.se www.facebook.se/ckkuppsala www.lul.se/hoh/ckk