Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Arbetsgruppen, Centrum för elektronisk kommunikation

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Arbetsgruppen, Centrum för elektronisk kommunikation"— Presentationens avskrift:

1 Arbetsgruppen, Centrum för elektronisk kommunikation
Expertgrupp Arbetsgruppen, Centrum för elektronisk kommunikation

2 Centrum för Elektronisk kommunikation
Uppdraget elektronisk kommunikation Uppdraget elektronik kommunikation - Martin gör en kort sammanfattning av vad uppdraget innebär, alla var inte med i fjol. Inom uppdraget för elektronik kommunikation ska Region Örebro Län verka som ett nationellt centrum i form av att utveckla, förvalta och sprida metoder och teknik för elektronisk kommunikation. Inom uppdraget ska Region Örebro Län vara en nationell resurs för alla som arbetar inom området och ge feedback på produkterna och programvarorna inom elektronisk kommunikation (Alternativ telefoni), både för förskrivarna och målgruppen som använder produkterna. I uppdraget ingår att skapa en expertgrupp som ska arbeta för att likrikta och utveckla den alternativa telefonin nationellt. En Expertgrupp sattas samman av representanter från landstingen runt om i landet för ett uppstartsmöte hösten 2015. Centrum för Elektronisk kommunikation

3 Centrum för Elektronisk kommunikation
Arbetsgruppen Arbetsgruppen - Petra Bildandet av en arbetsgrupp, vilka ingår och vad var vårt förts arbetsområde. Arbetsgruppen är en mindre grupp från expertgruppen, då det fanns olika möjligheter och resurser tidsmässigt för individerna i expertgruppen att kunna delta och arbeta med detta uppdrag. Arbetsgruppens uppdrag är att få fram en kravspecifikation för kommande upphandlingar av Alternativ telefonis produkter. Alla presenterar sig själva! Arbetsgruppens representanter utgörs i dagsläget av: Martin Zakrisson och Tina Karlsson – Region Örebro Län Petra Andersson – Uppsala Läns landsting Marika Hedberg – Habilitering & Hjälpmedel, Dövenheten, Region Skåne Susanne Sillanpää – Dalarnas Län Landsting, Hjälpmedel Hörsel och Syn, Falun Centrum för Elektronisk kommunikation

4 Centrum för Elektronisk kommunikation
Underlag till kravspecifikation Underlag till kravspecifikation - Susanne Tanken med underlaget, hur det kan användas och vad målet/syftet är med att skapa detta. Att underlätta för landstingen att genomföra upphandlingar (bonus blir att det även blir lättare för leverantörerna – win/win). Liknande upphandlingar över landet, ger mer enhetligt utbud, liknande produkter i alla landsting, vilket vi tror ger större chans till väl fungerande telefoni, ökad kompatibilitet. Ovanstående ska så småningom publiceras på e-kommunicera.nu Inte så att vi alla har en gemensam kravspec men en gemensam grund för att uppnå bättre kompatibilitet men att varje landsting gör sin egen upphandling. Syftet med detta arbete är bland annat: Att få fram de produkter/programvaror som används på marknaden och är kompatibla med varandra, i syfte att underlätta för landstingen att genomföra kommande upphandlingar inom Alternativ telefoni. Att genomföra liknande upphandlingar över landet, ger mer enhetligt utbud, dvs liknande produkter inom alla landsting för en mer väl fungerande telefoni och ökad kompatibilitet. Ovanstående ska även publiceras på Centrum för Elektronisk kommunikation

5 Centrum för Elektronisk kommunikation
Arbetsprocessen Arbetsprocessen - Petra Vad vi har gjort hittills och tänker oss göra: Vad vi i arbetsgruppen gjort hittills: Vi har sammanfört de kravspecifikationer vi fått in från er kollegor runt om i landet. Tittat på den ursprungliga kravspecen från HI. Vi har jobbat igenom kravet och strukit och lagt till för att skapa ett underlag till kravspecifikation som alla ska kunna använda. Vi har jobbat med framtidsscenarion och försökt skriva på ett sådant sätt att detta underlag inte känns irrelevant om ett år utan att den ska hålla en längre tid framöver. Vi har tittat på hur vi kan kravställa utifrån standarder som finns och letat dokumentation som vi kan hänvisa till i vår kravspecifikation. Vi ska bjuda in leverantörerna till ett möte att diskutera tekniska krav, utformandet av gränssnitt etc, helt enkelt ge dem möjlighet att ge sina synpunkter på den kravspecifikation som vi sammanställer. Efetrfrågas men omöjligt under upphandlingsförfarande. Vår ambition är att låta detta underlag gå ut på remiss innan den slutligen läggs upp på e-kommunicera.nu Vi har gjort en sammanförning och genomgång av de kravspecifikationer vi fått in från er kollegor runt om i landet samt jämfört med den ursprungliga kravspecifikationen från HI. Utifrån detta har vi skapat fram en ”grund”-kravspecifikation som alla ska kunna använda för kommande upphandlingar som ska hålla över en längre tid framöver. Vi har även utgått utifrån ett upphandlar- och användarperspektiv i syfte att säkerställa att vi inte ställer krav som går emot upphandlingsförfarandet tex minskat bör krav. Vi ska bjuda in leverantörerna till ett möte att diskutera tekniska krav, utformandet av gränssnitt etc, som även kommer komplettera utformningen av den kravspecifikation som vi sammanställer. Vi kommer sedan att låta denna kravspecifikation gå ut på remiss innan den slutligen läggs upp på Centrum för Elektronisk kommunikation

6 Centrum för Elektronisk kommunikation
Framtida arbetsområde Framtida arbetsområde - Petra och Tina Nästa samarbetsområde oss landsting/regioner emellan bör vara att se över vilka kriterier vi förskriver utifrån. Det vore önskvärd att vi fick en samsyn och att vården blir mer jämlik över landet. Det ska alltså inte heller vara avgörande var patienten var man bor utan vårt mål är att få samsyn både vad gäller krav på produkterna och få mer likartade kriterier, dvs även samsyn i hur vi arbetar. Detta för att säkerställa funktionalitet nationellt och inte regionalt. En av samarbetsområden inom elektronisk kommunikation (Alternativ telefoni) bör vara att se över vilka kriterier vi förskriver utifrån, för en samsyn och mer jämlik vård över landet. Ett annan samarbetsområde inom elektronisk kommunikation (Alternativ telefoni) bör vara att fokusera på de produkter som finns på marknaden utan att utesluta någon leverantör för Alternativ telefoni såsom att säkerställa produkternas funktionalitet nationellt och inte regionalt. Centrum för Elektronisk kommunikation

7 Centrum för Elektronisk kommunikation
Framtidsvision och ideér Framtidsvision och ideér - Marika och Martin Marika brukarperspektiv exempel från USA, hur brukargruppen. Martin återkoppla till gårdagens föredrag om verifieringsprotokollet och adresseringsprojektet. Martin tar även vision om en gratis mjukvara som upphandlas av förslagsvis PTS (såsom teletext och att ringa via bildtelefoni.net med adressering) Kan MFD driva på denna utveckling? PTS kan de upphandla mjukvaruutveckling? Telefon på lika villkor för alla! Alla har rätt att ringa! Vår vision är tillgänglighet till fullo Centrum för Elektronisk kommunikation

8 Centrum för Elektronisk kommunikation
Samverkan mellan regioner och landsting Samverkan mellan regioner och landsting -  Tina Vi ger åhörarna möjlighet att anmäla intresse för deltagande i arbetet med de nationellt gemensamma kriterierna och komma med frågor och synpunkter! Hur fortsätter vi inom Alternativ telefoni? Hur kan en samverkan se ut? Centrum för Elektronisk kommunikation

9 Centrum för Elektronisk kommunikation
Frågor? Marika - ge åhörarna möjlighet att komma med frågor! Centrum för Elektronisk kommunikation


Ladda ner ppt "Arbetsgruppen, Centrum för elektronisk kommunikation"

Liknande presentationer


Google-annonser