MATEMATISK KOMMUNIKATION

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
3. Text Välkommen till övning 3. Här kommer du få lära dig bra grejer. Texthantering är något du bör kunna när du jobbar med Powerpoint. Det svåra är att.
Advertisements

Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Hälsopedagogiskt arbete kap. 4
Viktorija Kalonaityte
Nationellt prov Sv1.
Presentationsteknik Del av kursen Studieteknik (Y010703)
Riktlinjer för presentationer
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att tala för att övertyga
Att hålla en presentation
Kortseminarium Radical Collaboration, 30 min Presentation av Mixed Minds Presentation av värden Presentation av deltagarna (om de inte är.
Hur presentera och opponera?
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Seminarieboken Kapitel 7 – Att presentera sin uppsats
Muntlig presentation.
Vad ska ingå i uppgiften?
Att vara "klubbkonsult'" 0. Konsult: 1 2 Sessionens syften.
Steg 2 – Mötet HUR ÄR VÅR ARBETSMILJÖ OCH VAD BEHÖVER VI GÖRA?
Disposition till presentation Tredje kraften på besök hos niorna
Presentation med PowerPoint för PA1
Karlstads Universitet
Access 1 ITDA 2 Kurs Namn Klass Betyg En elev (namn) kommer att läsa många kurser och få ett betyg i varje kurs. Försök modellera om till funktionella.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Retoriska arbetsprocessen
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Uppgifter Leda klubbens verksamhet Leda sammanträden Tillsätta kommittéer Ansvara för att inte hjälpkassan används för administrativa ändamål.
Från inledning till presentation Svenska inom teknik Sandra Uitto 2016.
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
Språkbruk och språkliga variationer i svenska Kurs 11 SA1U Susanne Schmitt Neth Lektion i svenska som andra språk Tidsåtgång 80 minuter.
Torsdagen den 3 december. Dagens lektion Fortsatt jobb med den muntliga presentationen (utformning, bilder, kanske lite träning om vi hinner) Boksamtal.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Informerande tal Syftet med ett.
Torsdag 26 november om muntlig framställning och uppgiften.
Måndag 7 mars Vecka Hästens reaktioner Clinic där vi går igenom hur hästen kan reagera i olika situationer och hur.
DESIGNPROJEKT Fas 4: Presentation. Dragning ●Argumentation ●Planering och förberedelse ●Framförande ●Icke-verbal kommunikation ●Kroppsspråk ●Paraspråk.
RETORIK Att förbereda ett tal. Intellectio – analys av talsituationen SYFTE: Varför ska du tala och hur vill du att lyssnarna ska reagera? ÄMNE: Vad ska.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
7 april. Temat i årets NP: Att göra gott? Hur kan vi göra livet gott för oss själva och för andra? Ge exempel! Resonera två och två – finns det något.
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com KATA i klassrummet Detta bildspel är tänkt att vara en 50-minuters lektion som kan användas med elever för.
Välkommen!! Förskoleklass hösten 2017.
Från inledning till presentation
6A - LÄXOR v. 9 Vad händer längre fram? Vad händer vecka 9?
Muntlig presentation Svenska 1.
Svenska som andraspråk 3
Visning av bildspelet.
Att skriva en resonerande text
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Föräldramöte 6C och 6D 19 september 2017.
Om konsten att övertyga (i tal och skrift...)
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
Styrka & styrketräning
Torsdag 26 november.
Målsättning för lektionen
Formativ undervisning – Workshop 2 - Lärandemål
Tyck som jag! Om metoder för påverkan
Viktiga tidpunkter Jan Feb Mars April Maj Juni Juli Aug Sep Okt Nov
6A - LÄXOR v. 7 Vad händer längre fram? Vad händer vecka 7?
2010 Månadskalender Du kan skriva ut den här mallen och använda den som en väggkalender eller kopiera sidan för en viss månad och lägga till den i din.
Entreprenörskap 2 Ni ska läsa detta och förbereda er inför lektion måndag vecka 40. Då börjar allvaret att bygga er stad.
Tidsåtgång: 5,5 timma plus/minus
Föreläsning Svenska II
Ta reda på vad eleverna lär sig under lektionen
Metoder för arbete med psykosocial arbetsmiljö -hur medarbetare och chefer kan utföra övningarna Dessa övningar kan antingen utföras som de beskrivs.
Deweygrupp 6 december 2017.
Presentation av antal spelande par år 2017
Om du vill ändra kalenderns utseende kan du använda en ny designmall.
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Kunskapsguiden Ny webbutbildning om läkemedelsbehandling av äldre
Studieverkstaden Akademiskt skrivande Presentationsteknik Studieteknik
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

MATEMATISK KOMMUNIKATION Presentationsteknik, särskilt tavelpresentation. Syfte: Öva på att kommunicera matematik muntligt. Stärka ämneskunskaperna Stärka självförtroendet Uppgiften: Att vid tavlan presentera ett matematiskt problem för klassen.

Upplägget. Studenterna delas in i små grupper om 3-4 personer. Därefter sker övningar individuellt med varje studentgrupp. För varje grupp struktureras övningen på följande sätt: Matematikläraren ger gruppen en uppgift i form av en sats som ska bevisas eller ett problem som ska lösas. (Tisdag) Gruppen förbereder ett förslag till bevis/lösning och stämmer av förslaget med matematikläraren på nästa lektion. (Torsdag) Gruppen förbereder en ca fem minuter lång välstrukturerad tavelpresentation där samtliga gruppdeltagare är beredda att presentera hela beviset/lösningen. Alla gruppmedlemmar gör varsin övningspresentation och får återkoppling från matematikläraren. (Måndag) Vid nästa lektion ges gruppen fem minuter av inledningen för att presentera sitt förslag till bevis/lösning. Endast en gruppmedlem presenterar och gruppen väljer själv vem av medlemmarna som representerar gruppen. Efter presentationen ges feedback inom gruppen. (Tisdag) Gruppindelningen går till så  att man skriver på en lista vilken grupp man vill vara med i. Till att börja med tar vi in tre personer i varje grupp. Beroende på hur många studenter det blir på kursen ökar vi sen till fyra i varje grupp och vid behov ökar vi antalet grupper. Personer som inte skrivit upp sig kommer att grupp-placeras av läraren.

Tilldelas uppgift på lektion 13-15 Grupp Tilldelas uppgift på lektion 13-15 Hjälp av matematiklärare på lektion 13-15 (ej 30/4) Handledning/examination tavelpresentation 11:00-11:40, se lokal i TimeEdit Tavelpresentation inför klassen på lektion 13-15 1 tisd 24 jan torsd 26 jan månd 30 jan tisd 31 jan 2 torsd 2 feb månd 6 feb tisd 7 feb 3 torsd 9 feb månd 13 feb tisd 14 feb 4 torsd 16 feb månd 20 feb tisd 21 feb 5 torsd 23 feb månd 27 feb tisd 28 feb 6 torsd 2 mars månd 6 mars tisd 7 mars 7 tisd 21 mars torsd 23 mars månd 27 mars tisd 28 mars 8 tisd 28 mars  torsd 30 mars månd 3 april tisd 4 april 9 tisd 25 april torsd 27 april onsd  maj torsd 5 maj 10 tisd 2 maj torsd 4 maj månd 8 maj tisd 9 maj     reserv torsd 11 maj månd 15 maj tisd 16 maj

Några tankar om hur man gör en bra presentation. Förberedelser: Ramar Vad är syftet? Vilken publik är det? Vilka tidsramar gäller? Vilka tekniska hjälpmedel har jag Själva genomförandet Se till att själv förstå problemet Bestäm hur det skall presenteras Struktur – inledning, huvuddel – avslutning. Öva Ta tiden

Att tänka på då man står vid tavlan. Försök skapa kontakt med publiken Vänd er ofta mot pupliken Taveldisposition Skriv ej för stort   Rädsla och nervositet – Hur kan man hantera det?

Jag har läst på och kan det här bättre än de andra Publiken märker i allmänhet mycket mindre av att man är nervös än man själv Ta det lugnt och andas djupt. Tänk på att ni har en vänligt inställd publik som vet att de har varit eller kommer att vara i samma situation.