MATEMATISK KOMMUNIKATION Presentationsteknik, särskilt tavelpresentation. Syfte: Öva på att kommunicera matematik muntligt. Stärka ämneskunskaperna Stärka självförtroendet Uppgiften: Att vid tavlan presentera ett matematiskt problem för klassen.
Upplägget. Studenterna delas in i små grupper om 3-4 personer. Därefter sker övningar individuellt med varje studentgrupp. För varje grupp struktureras övningen på följande sätt: Matematikläraren ger gruppen en uppgift i form av en sats som ska bevisas eller ett problem som ska lösas. (Tisdag) Gruppen förbereder ett förslag till bevis/lösning och stämmer av förslaget med matematikläraren på nästa lektion. (Torsdag) Gruppen förbereder en ca fem minuter lång välstrukturerad tavelpresentation där samtliga gruppdeltagare är beredda att presentera hela beviset/lösningen. Alla gruppmedlemmar gör varsin övningspresentation och får återkoppling från matematikläraren. (Måndag) Vid nästa lektion ges gruppen fem minuter av inledningen för att presentera sitt förslag till bevis/lösning. Endast en gruppmedlem presenterar och gruppen väljer själv vem av medlemmarna som representerar gruppen. Efter presentationen ges feedback inom gruppen. (Tisdag) Gruppindelningen går till så att man skriver på en lista vilken grupp man vill vara med i. Till att börja med tar vi in tre personer i varje grupp. Beroende på hur många studenter det blir på kursen ökar vi sen till fyra i varje grupp och vid behov ökar vi antalet grupper. Personer som inte skrivit upp sig kommer att grupp-placeras av läraren.
Tilldelas uppgift på lektion 13-15 Grupp Tilldelas uppgift på lektion 13-15 Hjälp av matematiklärare på lektion 13-15 (ej 30/4) Handledning/examination tavelpresentation 11:00-11:40, se lokal i TimeEdit Tavelpresentation inför klassen på lektion 13-15 1 tisd 24 jan torsd 26 jan månd 30 jan tisd 31 jan 2 torsd 2 feb månd 6 feb tisd 7 feb 3 torsd 9 feb månd 13 feb tisd 14 feb 4 torsd 16 feb månd 20 feb tisd 21 feb 5 torsd 23 feb månd 27 feb tisd 28 feb 6 torsd 2 mars månd 6 mars tisd 7 mars 7 tisd 21 mars torsd 23 mars månd 27 mars tisd 28 mars 8 tisd 28 mars torsd 30 mars månd 3 april tisd 4 april 9 tisd 25 april torsd 27 april onsd maj torsd 5 maj 10 tisd 2 maj torsd 4 maj månd 8 maj tisd 9 maj reserv torsd 11 maj månd 15 maj tisd 16 maj
Några tankar om hur man gör en bra presentation. Förberedelser: Ramar Vad är syftet? Vilken publik är det? Vilka tidsramar gäller? Vilka tekniska hjälpmedel har jag Själva genomförandet Se till att själv förstå problemet Bestäm hur det skall presenteras Struktur – inledning, huvuddel – avslutning. Öva Ta tiden
Att tänka på då man står vid tavlan. Försök skapa kontakt med publiken Vänd er ofta mot pupliken Taveldisposition Skriv ej för stort Rädsla och nervositet – Hur kan man hantera det?
Jag har läst på och kan det här bättre än de andra Publiken märker i allmänhet mycket mindre av att man är nervös än man själv Ta det lugnt och andas djupt. Tänk på att ni har en vänligt inställd publik som vet att de har varit eller kommer att vara i samma situation.