The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Advertisements

Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Nu formas Sveriges innovationsstrategi Statssekreterare Catharina Håkansson Boman SISP Innovationsriksdag Kalmar 10 maj 2011 Ny innovationsstrategi och.
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Stöd för analys och förbättring
Pedagogisk dokumentation
Utvärdering, varför då? hur då?
Syften med utvärderingar • Kontrollera och ge beslutsunderlag Har man gjort det man skall? Har man följt riktlinjerna? Behövs det kompletterande åtgärder?
LTU-modellen för ökad genomströmning Lägesrapport – november 2011
Linköpings universitet
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
Den vetenskapliga undersökningen Metod. Att välja problem - att inse vad som man inte vet - att se vad som går att ta reda på - att se vad som är värt.
Ett processinriktat arbetssätt
Mål- och resultatstyrning
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
- Exempel från Folkhälsoenhetens utvärderingar
Anläggningsbranschen
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Att tillsammans påverka!
Lärande utvärdering. - Teoretiska utgångspunkter
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Utvärdering – av vad, för vem och varför? SPARC-konferens 16 maj 2014
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Nollmätning och intressentanalys Kommunikations-strategi
F10 Prestationsmätning Kalkylering och budgetering VT-2011
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Teknisk nämnden Nämndutveckling Underlag och utkast till uppläggning.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Lärande utvärdering genom följeforskning
Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.
Nya auktorisationsvillkor Uppföljning för Kvalitet.
Mallar svenska.
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Futurums verksamhetsidé Futurum ska utveckla och stödja lärande, forskning och kunskapsspridning inom landstingets verksamheter i samverkan med andra aktörer.
Strategier för kvalitet och praktiskt arbete som ger resultat Åsa Bergenheim Karlstads universitet.
Kvalitetsarbetet under och framåt. Arbets- och företagsenhetens kvalitetsarbete Affärsmässighet Kunden är alltid i fokus! Nacka kommuns kvalitetsarbete.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Avgifter skatt statsbidrag övrigt Kommunernas inkomster.
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
Positiva fakta om lärarutbildningen
Verktygen Hur avläser vi kvaliteten ur brukarnas och andra intressenters perspektiv? Frågemetoder, klagomål mm Hur beskriver vi processerna och deras kvalitet?
Workshop 2 - Kvalitetsutveckling Vad är kvalitetsutveckling? Kvalitetsutveckling = Det kontinuerliga arbetet med att förbättra kvalitén. Ett arbete.
Hur kan ett Trackitperspektiv bidra till kvalitetsarbetet?
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
Varför all denna utvärdering?
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Kvalitet i administrationen verksamhetsstödet på KTH – effekterna av AAE:n SUHF-konferens – Kvalitets- och utvecklingsarbete inom administrationen.
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Strategi för Bästa Heby
Förslag till förstärkning i Ma inför ht 2017.
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Introduktion till processen för balanserad styrning
Processen för Balanserad Styrning
MATS RUNDKVIST SKL VÄLFÄRDSTEKNIK.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättra klubbkvalitet
Den här presentationen innehåller:
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa arbetet Den utgår ifrån visionen och affärsidén Strategin preciserad i fyra perspektiv Kritiska framgångsfaktorer fastställs för varje perspektiv genom lämpliga mått och nyckeltal

Balance Scorecard Ekonomiska och finansiella prestationer mål nyckeltal Kundtillfredsställelse Mål nyckeltal Interna processer Mål nyckeltal Innovations- och Inlärningsförmåga Mål nyckeltal

Balance Scorecard Det ekonomiska och finansiella perspektivet - Typiska mål är vinst- och tillväxtmål Kunder och kundtillfredsställelse - Att sätta mätbara mål på kvalitet och service - Att följa upp vad kunder/brukare tycker - Vid brister bestämma hur en förbättring ska ske

Balance Scorecard Interna processer - Hur skapa effektivitet - Att sätta mål på de områden som organisationen måste vara särskilt bra på Innovations- och lärförmåga - Målen ska syfta till att särkerställa förmågan att förbättra och förnya sin verksamhet

Exempel Ekonomiska och finansiella prestationer Mål – öka genomströmningen av studenter – ger ökade inkomster Nyckeltal – 95% Kundtillfredsställelse Mål – ökat antalet nöjda studenter – leder till att de tar sin examen Nyckeltal – 85% Interna processer Mål – öka antalet disputerade lärare, öka antalet pedagogiskt utbildade lärare, öka arbetstillfredsställelsen bland anställda Nyckeltal – 60%, 80%, 90% Innnovations- och inlärningsförmåga Mål – att införa målrelaterade utbildningsplaner och kursplaner, att utveckla det pedagogiska upplägget på kurserna, Nyckeltal – 100%, 50%,

Uppföljning och utvärdering Uppföljning sker under pågående process Resurser för att nå mål och hur de används Ex.vis kvartalsrapporter Utvärdering är en form av efterhandsbedömning - om genomförande av ex.vis ett projekt, - om man nått sina mål - vilket resultat man uppnått

Utvärdering Olika typer av utvärderingar Processutvärdering – att följa genomförandet Måluppfyllelseanalys – att undersöka om målen uppnåtts Före-efter-utvärdering – gäller utfallet Formativ utvärdering – att ge underhand information för reflektion som kan påverka fortsättningen

Datainsamling Två tekniker för datainsamling Kvantitativ metod - Hårddata t.ex olika mängdangivelser, enkäter, statistik Kvalitativ metod - Mjukdata t.ex genom intervjuer, observation, inläsning av dokument Vilken metod man använder beror på vad man vill undersöka.