Bedömningsmetoder.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Symtom från halsryggen
Advertisements

Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
Vårdplaneringsprocessen vid in- och utskrivning till och från landstingets slutna hälso- och sjukvård Inskickningsmeddelande Inskrivnings meddelande Kallelse.
Nya specialiseringstjänstgöringen för läkare
Bedömning av professionell kompetens
Utvärdering, varför då? hur då?
Syften med utvärderingar • Kontrollera och ge beslutsunderlag Har man gjort det man skall? Har man följt riktlinjerna? Behövs det kompletterande åtgärder?
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
SPUR – vad är det? Utvecklingen av kvaliteten i läkares vidareutbildning Sveriges läkarförbunds och Svenska Läkaresällskapets stiftelse för utbildningskvalitet.
Vision från arbetsgrupp i HIS
Systematisk dokumentation inom socialtjänsten
STUDIEREKTORER AT/ST Sörmland
ATT HANDLEDA LÄKARSTUDENTER I ETT ETISKT FÖRHÅLLNINGSSÄTT Jenny Olsson
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Distriktssköterska Annelie Bobeck-Axling
Tillsynsplaner Länsstyrelsens tillsyns- och stödverksamhet enligt Lag (2003:778) om skydd mot olyckor.
Att tillsammans påverka!
Planering och genomförande av undervisningen
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Björkgren.  De uppsatta målen för undervisningen bör vara i samklang med arbetsmetoderna och utvärderingen  Utvärdering handlar i grunden.
”Att skriva recept” En metod för individuell ordination av fysisk aktivitet.
Systematisk kursutvärdering och uppföljningsformer Workshop Bättre lärande! Toppenheternas avslutningsfestival Alexandra Elsing, Yasmin Nyqvist,
Underlag hemuppgift LS3 – LS4
Nya ST 2015 Mars 2015 Version
Ledning och styrning av sjukskrivningsprocessen
Läkemedelsgenomgång som verktyg för kvalitetsarbete på äldreboende
Rehabiliteringsmedicin Jönköping. Agenda Presentation Uppdraget RMPG Senaste minnesanteckningar 2009 Årsrapport 2010 Hur arbetar vi fortsättningsvis?
Case management I Svenljunga, Tranemo och Ulricehamn.
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
FÖ8a-VT07 TFYY98/TFKI13 - A.Henry/D.Lawrence 1 Ingenjörsprojekt för Teknisk Biologi och Kemisk Analysteknik Projektet, Under- och Efter-fas (Fö8a - vt2007)
Studierektorsinformation
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan
Nya ST 2015 Mars 2015 Version
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Nya ST SOSFS 2015:8 Gäller alla med legitimation efter 1 maj 2015
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Nyttoanalys av dokumentuppladdning och färgskanning
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Region Östergötland Studierektorsdag 24 sept 2015 Övergripande ST-studierektorer Maria Randjelovic och Lovisa Farnebo.
Region Östergötland Om ST Vt-2016 Lovisa Farnebo, MD, PhD Övergripande ST-studierektor Överläkare ÖNH-kliniken.
Valbar VFU Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
I mötet med dig ser jag mig själv Kollegiala observationer Cecilia Bergentz.
Utvärderingsmatris för en kunskapsbaserad bedömning Två utvärderingsmatriser har tagits fram i samarbete med SIQ, Nationella rådet för strokevård och ett.
Avdelningen för kompetensutveckling
Studierektorsutbildning 2016
AT-utvärdering 2016 Region Skåne
ST-Studierektorsträff
Övergripande ST-studierektor
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Jan-Eric Olsson. Senior studierektor APC
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6, HT17 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt.
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
Agenda till telefonavstämningar med Health Navigator
Ny källa – DHPC Direct Healthcare Professional Communication
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Statusbedömning av byggnadsverk
Dokumentera levnadsvanor i Cosmic
Samverkan vid utskrivning kort information om utskrivningsprocessen
CD (Care Documentation) 1 i COSMIC
Ulrika Henriksson Studierektor BUP Stockholm
Workshop Arbetsplatslärande.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
”Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård”
Ett inspirationsmaterial inför samtalet mellan chef och medarbetare.
Steg 4 Övningsexempel för strokevård
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Kunskapsguiden Ny webbutbildning om läkemedelsbehandling av äldre
Hjälpmedelsförskrivning
Presentationens avskrift:

Bedömningsmetoder

Bedömning av ST-läkarens kompetens Handledaren och verksamhetschefen ska bedöma ST-läkarens kompetensutveckling kontinuerligt med utgångspunkt i målbeskrivningen för specialiteten och det individuella utbildningsprogrammet Bör ske med på förhand överenskomna metoder Åtgärder bör vidtas om bedömningen visar brister i ST-läkarens kompetensutveckling i form av: Justering av utbildningsprogrammet Tydligare krav på ST-läkaren www.lio.se/studierektorskansliet

Metoder för kompetensvärdering Medsittning / sit-in Mini-CEX DOPS 360 grader Specialistkollegium CBD Granska Skickade remisser Remissvar Journalanteckningar Metodik vid signering av lab-svar Mm, mm Mini-CEX= Mini-Clinical Evaluation Exercise- deltar passivt i ett patientmöte, alt filmar. viktigt gå igenom styrkor och omr som kan förbättras. Medicinskt, kommunikativt, etiskt, annat krav: handledarutbildadsom kan /vågar ge feedback, gärna fler än huvudhandledaren. Byt ibland adept och bedöm en annan. Förslag: Filma dig som handledare i ett samtal. Ge feedback. Kolla styrkor, svagheter. Intressant att utvärdera tillsammans med adepten. Bra underlag för handledartid Adepten tar initiativ och ordnar förutsättningar. Bedömningen skall ta 10-20 min. feedback skall gärna följa direkt efter under 5-10 min. Sätt upp spelregler på förhand. Kolla guiden för vilken kompetens som mäts DOPS = direct Observation of Procedural skills gärna ingrepp, kortare praktiskt moment (Hudop, lumbalpunktion) Adept tar initiativet 20 min + 5-10 min utvärdering 360 grader – bedömer läkaren professionella uppträdande över tid, identifierar dem som har problem med detta, uppmuntra de som är duktiga. Viktigt bortse ifrån om man ”tycker om” ST-läkaren. Svar från 6 bedömare samlas in av handledaren som sammanställer medeltalet för varje svar, som underlag, men varje utvärdering skall återges ordagrant till ST:n Specialistkollegium – strukturerat möte där handledare, VC, studierektor, samt övriga öl+spec samlar in synpunkter om en ST-läkares starka och svaga sidor och förbättringspotential Noga med korrekthet, pratar om någon som inte är där. Formativ bedömning under ST och summativ bedömning inför spec mötet är också till för att samordna krafterna kring ST på kliniken Sker årligen, samt inför spec och inför fast anställning Före mötet fylls formulär i av ST, VC, HL, SR och övriga spec + ev andra personalkategorier CBD=case based discussion Bedömning av ST-läkaren utifrån en handläggning av patient baserat på journalen. ST väljer ut 2 cases, handledaren vväljer ett av dem, går igenom ca 20 min, sedan utvärdering 5-10 min Bedöm journalant tydlighet, kliniska bedömningen, undersökningar och remisser, behandling, planering, professionalism, sammanfattande klinisk bedömning Mer beskrivning av metoderna och elektroniska mallar finns på ST-hemsidan ”Metoder för kompetensvärdering och återkoppling” www.lio.se/studierektorskansliet

Förslag till dokumentation av kompetensutveckling Årligen för varje ST-läkare Ett specialistkollegium 2 sit-in (mini-CEX/ DOPS / ”metodtentamina”/ rondobservation, etc beroende av verksamhetstyp) 2 CBD (case based discussion) Utvärdering av tjänstgöringsavsnitt efter varje sidotjänstgöring Ett Word-/ Exceldokument där korta noteringar görs löpande under ST efter observation av t ex lab-listehantering, remisshantering, föreläsning, etc 360 graders utvärdering under ST-LIV och ytterligare en gång under ST Alla dokument bör förvaras i klinikens G-mapp, en mapp per ST-läkare med åtkomst för ST-läkaren, HL, SR och Vch