Den västerländska konstmusikens historia

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barocken!.
Advertisements

Konstmusik, folkmusik och populärmusik från olika epoker o kulturer
Kort genomgång och repetitionsövningar Vad ska du kunna vid avsnittsavslutet?
(Wien)klassicismen
Barocken ca1750 Barock betyder onaturlig, förvriden, befängd. Nu blev musiken mer tung och dramatisk. Man ville skildra känslor, även mörka och.
Barockmusik Begrepp: Sången blomstrade
Om Medeltiden Medeltiden är en period i Europas historia mellan antiken och renässansen från ungefär 500-talet till 1500-talet.
Konstmusikens historia
Klassicismen
Barockmusik Begrepp: Sången blomstrade
Renässansen
Konstmusikens historia
Renässansen Betyder pånyttfödelse – av antikens ideal och filosofi
Wienklassicism Av: Mira, Emma, Ella.
Sång, Do re mi Love is all around, Ackord D Em G A Gitarr öva i grupper Instrument, instrumentgrupper lyssna Instrumentbingo Välkomna till musiken.
Marlene Nordhage QR-KODER Det finns många möjligheter med att använda sig av QR-koder i förskola och skola. En QR-kod är en avskanningsbar kod som kan.
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
KRISTENDOMEN. PLANERING 1: Historia 2: Helig skrift 3: Speciella riter 4: Centrala gestalter 5: Gudssynen.
 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
I dessa två bilder ser vi en del av min uppgift (bilden med mannen som är vd för MAN) och i den andra Hampus arbete med stereoskopiskt seende. Hampus.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Ett imperium ungefär 500 f.Kr – 500 e.Kr. Romulus och Remus.
dw. Källkritik och Historiska Källor Med fokus på hur man tillämpar ett källkritiskt förhållningssätt i studier.
Den västerländska konstmusikens historia Några viktiga epoker.
Studieteknik - tips och ideer
Inför nationella provet i svenska
Världsmusik Musik från hela världen!
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Religion - vad är det?.
De sju intelligenserna
Inled med att presentera Raoul Wallenbergs dag
Rockens historia Från rötterna till 60-talet.
Den västerländska konstmusikens historia
Konsten att läsa skönlitteratur
Konsten att läsa sakprosa
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
SPRÅKSOCIOLOGI. Norrländska..
Den västerländska konstmusikens historia
KONSTEN ATT ÖVERTYGA SIN PUBLIK
Iris Rosengren Larsson
Filmanalys.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Medieteknik 4 Radio/TV och satelliter
Religion.
5768 visningar på Youtube.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Upplysningen 1700.
Om Jordklotets historia
-En blandning av musik från hela världen!
Klassisk musikhistoria
Puberteten Vad är det för något..?
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Elliot Dahl Maria Karlsson.
LOKOMOTIVET!!!.
Valborg.
Nominativ Ackusativ Dativ
Artiklar Bestämd artikel.
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
- Att vara personlig och beröra
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Ersättningskollen.
Ta hand om dig själv.
Inför nationella provet i svenska
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
Om Tro.
RESONEMANGSUPPGIFTER MED * KAPITEL 3
Helig Ande.
Presentationens avskrift:

Den västerländska konstmusikens historia Några viktiga epoker

Antiken (ca 500 fvt – 600 evt ) Det är svårt att veta säkert hur musik lät för länge sen eftersom de inte skrevs ner på ett tydligt sätt. Vi vet att folk i alla tider gjort instrument som arkeologerna hittat men vi vet inte hur musiken lät. Under Antiken får vi några ledtrådar till hur musiken lät och användes. Den gamla Seikilossången som var ristad på en lertavla har man försökt tyda och vi vet att grekerna använde musik i många sammanhang t.ex. teater och under idrottsevenemang. Det är också från det gamla Grekland vi fått ordet musik (mousiké = sånggudinnornas konst) och vår indelning av tonerna (en sträng i 12 delar).

Medeltiden  (ca 600 – 1400 evt ) Det är först på 600 talet som musiken under påve Gregorius börjar skrivas ner på ett sätt som vi tror oss kunna tolka bra. Under medeltiden hade kyrkan stort inflytande och det är där man skriver ner de första styckena. Den sakrala (kyrkliga) musiken sjöngs av män utan instrument. Den profana (världsliga) musiken under medeltiden kunde vara festmusik, dansmusik eller berättande historier. Trubadurer sjöng om riddare, adel, kungar och kärlek. Instrument som kommer in i den världsliga musiken under medeltiden är flöjter, säckpipa, trumpeter, trummor, luta och orgel. I kyrkan vill man inte ha annat än sång och möjligen orgel. Huvudsakligen sjunger och spelar man en melodi men mot slutet av medeltiden kommer det mer flerstämmiga stycken. Flera stämmor som kan sjungas som egna melodier vävs ihop.

Antiken och Medeltiden (ca 500 fvt – 1400 evt ) Antik musik -Seikilos sången http://venanzio.wordpress.com/2008/05/06/antik-grekisk-musik/ Medeltidens musik både sakral (religiös) och profan (världslig) Gregoriansk sång tidig medeltid https://www.youtube.com/watch?v=ixW20479qTw&list=PL0F4F99C655B4F2F9 https://www.youtube.com/watch?v=d5p_U8J0iRQ Hildegard av Bingen 1100tal https://www.youtube.com/watch?v=LJEfyZSvg5c och festmusik https://www.youtube.com/watch?v=AxrSBDDgZ6I https://www.youtube.com/watch?v=xTgv0U1tDTA Mer gammal musik i traditionell och sen i ny tappning. Vad tycker ni? https://www.youtube.com/watch?v=N2Pb_jpSyiE&index=3&list=RDAxrSBDDgZ6I http://www.youtube.com/watch?v=ZK6rpbxth9w

Renässans (ca 1450-1600) Under denna period inspirerades man av de gamla grekiska och romerska idealen (som skulle pånyttfödas – renässans) och samtidigt utforskade man både vår planet (Columbus) och planeterna omkring oss (Copernicus). Musiken blev också mer utforskad och utvecklad. Den blev ”tätare” med fler parallella individuella stämmor som vävdes ihop (polyfoni), stämmorna kunde härma varandra och bygga harmoniska klanger. Mer intresse för klang än medeltidens fokus på melodi. Ofta var den sjungen (a Cappella = som i kapellet/kyrkan) utan några ackompanjerande instrument. Instrument som kommer in under renässansen är krumhorn, luta och viola da gamba (en föregångare till cellon). Rytmen var ofta likartad och man använde många olika skalor (modala skalor) till skillnad från dagens musik som brukar använda dur eller mollskalor. Mycket musik skrevs för kyrkliga sammanhang t.ex. mässor (musik till nattvardsgudstjänsten) och motetter (körsånger med religiöst/bibliskt innehåll) men det skrevs också många olika folksånger i t.ex. Italien, Tyskland, Frankrike och England.

Renässans (ca 1450-1600) Religiös musik https://www.youtube.com/watch?v=IIcrgNtyX0U Dansmusik från Italien (La Rocha Del Fuso) https://www.youtube.com/watch?v=po1mMG9Uk8M Krumhorn https://www.youtube.com/watch?v=XFePC4vBWh0 Luta https://www.youtube.com/watch?v=TKjadi_rvP0 Viola da gamba https://www.youtube.com/watch?v=YvpU3UYtVmI

Barocken (ca 1600-1750) Ordet barock kommer troligtvis från det portugisiska ordet ”barocco” som användes för oregelbundna pärlor. Musiker som kom senare i historien tyckte att barock tidens musik var pompös och överdriven och inte så fin som deras. Under barock tiden får vi musik som gått till historien av t.ex. Vivaldi, Händel och Bach och musiken börjar nu följa dur och moll skalorna som vi nu är vana vid. Stämmorna i musiken blir mer självständiga (polyfoni till skillnad från monofoni där en melodistämma har enklare kompstämmor). Man börjar använda sig av ”generalbas” en basstämma som kan spelas på t.ex. cello och tangenter. Musiken behövde inte längre vara så sirligt vacker utan kunde spegla tuffare känslor (tänk Vivaldis ”vintern” från de fyra årstiderna) och man kunde växla i styrka starkt och svagt genom att låta instrumenten vara flera eller få i olika partier. Rytmer och stämningar var ofta ganska lika i styckena. Vi får det som börjar likna moderna orkestrar med stråkinstrument (fiol, altfiol, cello och kontrabas) träblås (flöjt, oboe, fagott) men också bleckblås och tangenter (trumpet och cembalo). Musiken gjordes både för kyrkliga (sakrala) sammanhang och för värdsliga (profana). Vi får oratorier i kyrkan (sjungna dramatiska verk) t.ex. Händels Messias (”Halleluja” kören) samt världsliga operor och orkesterstycken i flera satser (Concerto Grosso) och solokonserter som den tidigare nämnda violinkonserten ”De fyra årstiderna” där en soloviolin spelar vissa partier själv och annat med orkestern.

Barocken (ca 1600-1750) Vivaldis vintern från de fyra årstiderna https://www.youtube.com/watch?v=p1qNOfdMyGA https://www.youtube.com/watch?v=DIGfO2Dgc9Y Händels Halleluja kör https://www.youtube.com/watch?v=IUZEtVbJT5c Fyrverkerimusik https://www.youtube.com/watch?v=i7vJ2UFbeXA Bach Toccata och fuga i Dmoll https://www.youtube.com/watch?v=ATbMw6X3T40  Air https://www.youtube.com/watch?v=rrVDATvUitA Brandenburg konsert no 3 https://www.youtube.com/watch?v=QLj_gMBqHX8

Orkestern under Barocken Sibeliusakademin   https://www.youtube.com/watch?v=7WADdgvunLQ&index=1&list=PLtcsDiISuDIfO6CNpCZYS_q6zRqCPhM5p Cembalo https://www.youtube.com/watch?v=71x4MSlpGUk Cembalo konser https://www.youtube.com/watch?v=71iUAFFQ8ik

Fler animerade låtar Några stycke av Bach spelade av Kimiko Ishizaka på piano med animeringar av Stephen Malinowski (musiker uppfinnare och programmerare –skapare ”The Music Animation Machine”). Preludium i C JSB https://www.youtube.com/watch?v=Ezg68znooJ8&index=3&list=PLGXthnFPaq1883C_rfnlwbCduq6wPlq1G Preludium i C# moll https://www.youtube.com/watch?v=PQoYe_baPwE&index=7&list=PLGXthnFPaq1883C_rfnlwbCduq6wPlq1G Preludium i C# JSB https://www.youtube.com/watch?v=rkJ18tA9DAA&index=5&list=PLGXthnFPaq1883C_rfnlwbCduq6wPlq1G   Fuga i C moll https://www.youtube.com/watch?v=0b93Bkdksek&index=4&list=PLGXthnFPaq1883C_rfnlwbCduq6wPlq1G

Repetitionsfrågor Kan du berätta någon om hur musiken lät och användes i forntiden? under antiken?  på medeltid och renässans?  på 1600 talet Placera rätt instrument i rätt tid (den kan passa i flera epoker - då kan du försöka sätta den där den först uppträder) lyra, vinare/brummare, cembalo, krumhorn, luta, trumma, flöjt, säckpipa, viola da gamba, fiol, cello och orgel  Kolla att du känner igen instrumenten i barockorkestern och att du kan kommentera hur de fungerar/låter/används. Placera rätt tonsättare/upphovsman i rätt epok: Viviadi, Palestrina, Bach, Hildegard av Bingen, Händel, påven Gregorius.

Klassicismen/Wienklassicismen ca 1740-1815 Under denna period skapas mycket av den musik som många idag kallar för ”klassisk musik”. Det var en tid då kompositörer kunde få arbete hos ett hov/någon rik person för att specialskriva musik åt dem och vi får mycket musik som älskats både då och fram till vår tid. Pianot blir uppfunnet och blir mycket populärt att skriva stycken för. Nu kan man spela både piano (svagt) och forte (starkt) så dynamiken i musiken går att variera mer än vad man kunde med pianots föregångare – cembalon. Vi får stycken skrivna som sonater – ett stycke för en till två musiker, för stråkkvartett (två fioler, en altfiol och en cello) och symfonier – stycken skrivna för en hel stor orkester. Musiken som skrivs är elegant med en tydlig melodi, sirligt utbroderad och samtidigt både lättlyssnad och avancerad. Det finns ett tydligt tema men det är samtidigt alltid något annat som händer som gör att musiken inte blir enkel och tråkig. Då var improvisation också en viktig del av musiken men nu improviserar man sällan när man spelar wienklassisk musik. Stora kompositörer under denna period är Mozart, Beethoven och Haydn.

Klassicismen lyssningslänkar Berömda stycken av dessa är till exempel för Mozart Eine kleine nacht musik https://www.youtube.com/watch?v=Qb_jQBgzU-I pianosonat 16 https://www.youtube.com/watch?v=XXIu0MRuIQU Symfoni 40 https://www.youtube.com/watch?v=2HbMzu1aQW8 Nattens drottning ur Trollflöjten https://www.youtube.com/watch?v=TB_QQjiMoVo Ludwig van Beethoven Ode to joy (det vi känner igen bäst börjar först efter drygt tre minuter "januari börjar året..") https://www.youtube.com/watch?v=hdWyYn0E4Ys Månskenssonaten https://www.youtube.com/watch?v=OsOUcikyGRk Für elise https://www.youtube.com/watch?v=yAsDLGjMhFI Femte symfonin https://www.youtube.com/watch?v=7jh-E5m01wY Joseph Haydn Symfoni 45 https://www.youtube.com/watch?v=guFtLJjRuz4 symfonin med pukslaget https://www.youtube.com/watch?v=4Cs_f3GupCo sonat 62 https://www.youtube.com/watch?v=Tug4GfiN3II Tysklands nationalsång https://www.youtube.com/watch?v=wu1K4Tp63AM

Vad ska provet handla om? Det du ska kunna är att visa att.. Du kan ge utvecklade omdömen om ditt och andras musicerade… Du kan diskutera på ett utvecklat sätt hur man kan använda musik i olika situationer. Du diskuterar på ett utvecklat sätt vad musiken betyder och har betytt för människor och samhällen. Du kan på ett bra sätt känna igen och jämföra vad som är typiskt för olika musikstilar och musik från olika tidsperioder och kulturer. Du känner igen olika instrument och instrumentgrupper på ett bra sätt och beskriver hur de används i olika situationer.

Pröva dig själv Vilka epoker har vi gått igenom? Vilka tids perioder pratade vi då om? Kan du koppla en eller ibland två olika sorters musik till tidsperioderna/epokerna? Vilka instrument kan man ha använt vid de olika perioderna? Kan du ge exempel på några olika representanter för de olika instrumentgrupperna som vi har? -Sträng instrument -Träblåsinstrument -Bleckblåsinstrument -Slagverksinstrument Känner du igen dem på bilden? Testa dig själv med några av klippen på wikispacen. Klicka på länken lyssna (–inte titta!) Har du frågor skriv till mattias.jagell@uppsala.se