Microsoft® Office Word 2007-utbildning [Företagets namn] presenterar: Microsoft® Office Word 2007-utbildning [Meddelande till utbildaren: Mer information om att anpassa den här mallen finns på den allra sista bilden. Mer lektionstext finns även i rutan Anteckningar för vissa bilder.&#. Adobe Flash-animeringar: Den här mallen innehåller Flash-animeringar som kan spelas upp i PowerPoint 2000 och senare versioner. Om du vill spara den här mallen i PowerPoint 2007 ska du emellertid spara den i ett tidigare PowerPoint-filformat: PowerPoint 97-2003-presentation (*.ppt) eller PowerPoint 97-2003-mall (*.pot). (Filtyperna visas i dialogrutan Spara som bredvid Filformat.) Varning! Om du sparar filen i ett PowerPoint 2007-filformat, till exempel PowerPoint-presentation (*.pptx) eller PowerPoint-mall (*.potx) sparas inte animeringarna i filen. Dessutom: Eftersom den här presentationen innehåller Flash-animeringar kan ett varningsmeddelande om personlig information visas när du sparar mallen. Om du inte lägger till information i egenskaperna för själva Flash-filen gäller varningen inte för den här presentationen. Klicka på OK i meddelandet.] Innehållsförteckningar 1: Skapa en automatisk innehållsförteckning
Innehållsförteckningar 1: Skapa en automatisk innehållsförteckning Kursens innehåll Översikt: En snabb och enkel innehållsförteckning Lektion: Kom igång med att skapa en innehållsförteckning Lektionen inkluderar en lista över föreslagna arbetsuppgifter och en serie testfrågor. Innehållsförteckningar 1: Skapa en automatisk innehållsförteckning
Översikt: En snabb och enkel innehållsförteckning Vill du kunna skapa en innehållsförteckning på ett snabbt och enkelt sätt? Eller uppstod det fel när du försökte skapa en innehållsförteckning? Under den här kursen kommer du att få lära dig hur du kan inkludera en automatisk innehållsförteckning i ditt dokument, på ett snabbt och enkelt sätt. Innehållsförteckningar 1: Skapa en automatisk innehållsförteckning
Innehållsförteckningar 1: Skapa en automatisk innehållsförteckning Kursens mål Förbereda dokumentet för användning av en automatisk innehållsförteckning. Skapa en automatisk innehållsförteckning. Uppdatera innehållsförteckningen. Innehållsförteckningar 1: Skapa en automatisk innehållsförteckning
Kom igång med att skapa en innehållsförteckning Lektion Kom igång med att skapa en innehållsförteckning
Kom igång med att skapa en innehållsförteckning En innehållsförteckning kan vara en enkel lista med kapitelrubriker eller så kan den inkludera flera nivåer enligt bilden. Oavsett vilken typ som används så ger innehållsförteckningen läsaren en översikt över dokumentetsinnehåll och hjälper honom eller henne att snabbt hitta ett visst avsnitt. Genom att automatisk samla in kapitelrubriker och rubriker och ordna in dem i hierarkiska nivåer kan du skapa innehållsförteckningar i Word på ett ögonblick. I den här lektionen får du veta hur. Innehållsförteckningar 1: Skapa en automatisk innehållsförteckning
Innehållsförteckningar 1: Skapa en automatisk innehållsförteckning Så här går det till Det finns två sätt att skapa en automatisk innehållsförteckning. Animering: Högerklicka och klicka sedan på Spela upp. Den här bilden och animeringen visar de grundläggande stegen för hur du skapar en automatisk innehållsförteckning. På efterföljande bilder beskrivs processen mer i detalj. Tips! Om du redan har använt de rubrikformat som finns i Word, Rubrik 1, Rubrik 2 och Rubrik 3, för kapitelrubrikerna och rubrikerna kan du hoppa över steg 1 och gå direkt till steg 2. Du kan kontrollera kapitelrubrikerna och rubrikerna genom att klicka på dem och sedan titta i gruppen Format på fliken Start. Om de har något av formaten Rubrik 1, Rubrik 2 och Rubrik 3 kan du gå vidare till nästa steg. [Meddelande till utbildaren: Om du vill spela upp animeringen under bildspelet högerklickar du på animeringen och klickar på Spela upp. Om du redan har spelat upp filen en gång kan du behöva klicka på Spola tillbaka (när du har högerklickat) och sedan klicka på Spela upp. Om du klickar på bilden för att ange text eller gå vidare till nästa bild och inget händer klickar du utanför animeringen. Ibland kan du behöva klicka två gånger. Om du har problem med att visa animeringen kan du läsa anteckningarna om att spela upp en Adobe Flash-animering som finns på den sista bilden i den här presentationen. Om du fortfarande har problem med att visa animeringen är bilden som följer efter denna bild en dubblettbild med statiska objekt. Ta bort den aktuella bilden eller nästa bild innan du visar presentationen.] Förbered dokumentet genom att tillämpa rubrikformat på de kapitelrubriker och rubriker som du vill ska visas i innehållsförteckningen. Samla sedan i dessa rubriker till innehållsförteckningen. Innehållsförteckningar 1: Skapa en automatisk innehållsförteckning
Innehållsförteckningar 1: Skapa en automatisk innehållsförteckning Så här går det till Det finns två sätt att skapa en automatisk innehållsförteckning. Förbered dokumentet genom att tillämpa rubrikformat på de kapitelrubriker och rubriker som du vill ska visas i innehållsförteckningen. Samla sedan in dessa rubriker till innehållsförteckningen. Den här bilden visar de grundläggande stegen för hur man skapar en automatisk innehållsförteckning. På efterföljande bilder beskrivs processen mer i detalj. Tips! Om du redan har använt de rubrikformat som finns i Word, Rubrik 1, Rubrik 2 och Rubrik 3, för kapitelrubrikerna och rubrikerna kan du hoppa över steg 1 och gå direkt till steg 2. Du kan kontrollera kapitelrubrikerna och rubrikerna genom att klicka på dem och sedan titta i gruppen Format på fliken Start. Om de har något av formaten Rubrik 1, Rubrik 2 och Rubrik 3 kan du gå vidare till nästa steg. [Meddelande till utbildaren: Den här bilden är identisk med den föregående bilden förutom att den innehåller statisk grafik i stället för en animering. Använd den här bilden om du har problem med att visa animeringen. Ta bort antingen den här bilden eller föregående bild innan du visar presentationen.] Innehållsförteckningar 1: Skapa en automatisk innehållsförteckning
Steg 1: Förbereda dokumentet Hemligheten med att skapa automatiska innehållsförteckningar är de olika rubrikformaten. Så när du har bestämt vilka kapitelrubriker och rubriker som ska visas i innehållsförteckningen måste du tillämpa särskilda format på dem så att Word känner igen dem och så att de kan inkluderas i innehållsförteckningen. Innehållsförteckningar 1: Skapa en automatisk innehållsförteckning
Steg 1: Förbereda dokumentet Du hittar de här formaten på fliken Start i gruppen Format. För var och en av kapitelrubrikerna och rubrikerna: Placera markören i kapitelrubriken eller rubriken. I gruppen Format klickar du på Rubrik 1 för den högsta nivån, som kapitelrubriker, Rubrik 2 för nästa nivå, till exempel en avsnittsrubrik, och Rubrik 3 för underrubriker. Innehållsförteckningar 1: Skapa en automatisk innehållsförteckning
Steg 1: Förbereda dokumentet Du hittar de här formaten på fliken Start i gruppen Format. Rubrikformaten och den automatiska innehållsförteckningen är beroende av varandra i Word: den högsta nivån i innehållsförteckningenanvänder Rubrik 1, den näst högsta nivån Rubrik 2 och nivån under denna Rubrik 3. Du kommer att se de här hierarkiska nivåerna när du skapar innehållsförteckningen i nästa steg. Innehållsförteckningar 1: Skapa en automatisk innehållsförteckning
Steg 2: Skapa en innehållsförteckning När du har tillämpat rubrikformaten på dina rubriker är det dags att samla in alla rubriker till innehållsförteckningen. Det är här som Word gör hela jobbet åt dig. Först måste du placera markören där du vill att innehållsförteckningen ska visas, normalt i början av dokumentet. Sedan klickar du på Innehållsförteckning på fliken Referenser, och därefter på Automatisk innehållsförteckning 1 eller Automatisk innehållsförteckning2 beroende på vilken variant du tycker ser bäst ut i snabbförhandsgranskningen. Innehållsförteckningar 1: Skapa en automatisk innehållsförteckning
Steg 2: Skapa en innehållsförteckning Då var det klart! Snabbt och enkelt, eller hur? När du klickar i en automatisk innehållsförteckning kommer den att visas i en ljusblå ruta. Det är inget fel utan ett visuellt tips på att det rör sig om en automatisk innehållsförteckning. Och när du flyttar markören bort från innehållsförteckningen kommer posterna att gråmarkeras och markören placeras där du först klickade. Innehållsförteckningar 1: Skapa en automatisk innehållsförteckning
Uppdatera innehållsförteckningen Efter att du har skapat en innehållsförteckning måste du förmodligen underhålla den. Innehållsförteckningen kommer att uppdateras automatiskt varje gång du öppnar dokumentet men det är en bra idé att även uppdatera den varje gång du lägger till fler rubriker i dokumentet eller när du lägger till mer innehåll som kan påverka sidnumren som visas i innehållsförteckningen. Det är en enkel process med endast två steg. Innehållsförteckningar 1: Skapa en automatisk innehållsförteckning
Uppdatera innehållsförteckningen Du uppdaterar innehållsförteckningen genom att klicka på flikenReferenser och sedan på Uppdatera innehållsförteckning i gruppen Innehållsförteckning. När du uppdaterar innehållsförteckningen kommer du att bli tillfrågad om du vill uppdatera hela innehållsförteckningen eller endast sidnumren. Välj alternativet sidnummer om du bara har lagt till ny brödtext men inga nya rubriker, det går snabbare och sparar tid om dokumentet är stort. Men om du har lagt till eller ändrat kapitelrubriker eller rubriker väljer du alternativet Uppdatera hela tabellen . Innehållsförteckningar 1: Skapa en automatisk innehållsförteckning
Uppdatera innehållsförteckningen Undvik att ändra poster direkt i innehållsförteckningen . Om du uppdaterar innehållsförteckningen vid ett senare tillfälle kommer dessa ändringar att försvinna. Om du vill ändra text som visas i innehållsförteckningen ska du ändra texten i huvuddokumentet, inte i innehållsförteckningen, och sedan klicka på Uppdatera innehållsförteckning för att samla in ändringarna. Obs! Det är också en bra idé att uppdatera innehållsförteckningen innan du skriver eller skickar ut dokumentet, på så sätt samlar du in alla eventuella sista-minuten-ändringar. Innehållsförteckningar 1: Skapa en automatisk innehållsförteckning
Ännu fler ändringar i innehållsförteckningen? Det finns många fler sätt att ändra innehållsförteckningar na. Förutom att du kan välja bland en rad olika inbyggda stilar och format kan du även finjustera detaljerna i innehållsförteckningen. Detaljerna inkluderar antalet nivåer, om sidnumren ska visas eller inte, hur punkterna mellan posterna och sidnumren ska se ut och mycket mer. I den här kursen tas inte dessa funktioner upp men du hittar mer information om dem på Office Online. Innehållsförteckningar 1: Skapa en automatisk innehållsförteckning
Innehållsförteckningar 1: Skapa en automatisk innehållsförteckning Förslag på övningar Skapa en innehållsförteckning genom att lägga till rubrikformat och samla in text till innehållsförteckningen. Uppdatera innehållsförteckningen. [Meddelande till utbildaren: Om du har Word 2007 installerat på datorn kan du klicka på länken på bilden när du vill gå till en online-övning. I övningen kan du gå igenom alla arbetsuppgifter i Word samtidigt som du blir hjälpt av instruktionerna. Viktigt! Om du inte har Word 2007 kan du inte visa övningsinstruktionerna.] Övningar online (kräver Word 2007) Innehållsförteckningar 1: Skapa en automatisk innehållsförteckning
Innehållsförteckningar 1: Skapa en automatisk innehållsförteckning Testfråga 1 Hur kan du skapa en innehållsförteckning? (Välj ett svar.) Du förbereder dokumentet genom att tillämpa rubrikformat på den text som du vill inkludera i innehållsförteckningen och sedan använder du kommandot Innehållsförteckning för att samla in den här texten till innehållsförteckningen. Du skapar en tom innehållsförteckning och sedan klipper du och klistrar från texten för att fylla den med rubriker. Du skapar ett nytt, separat dokument för innehållsförteckningen. Innehållsförteckningar 1: Skapa en automatisk innehållsförteckning
Innehållsförteckningar 1: Skapa en automatisk innehållsförteckning Testfråga 1: Svar Du förbereder dokumentet genom att tillämpa rubrikformat på den text som du vill inkludera i innehållsförteckningen och sedan använder du kommandot Innehållsförteckning för att samla in den här texten till innehållsförteckningen. Detta är det snabbaste och enklaste sättet att skapa en innehållsförteckning. Innehållsförteckningar 1: Skapa en automatisk innehållsförteckning
Innehållsförteckningar 1: Skapa en automatisk innehållsförteckning Testfråga 2 En automatisk innehållsförteckning måste uppdateras manuellt genom att du anger nyasidnummer och ny text i den. (Välj ett svar.) Sant. Falskt. Innehållsförteckningar 1: Skapa en automatisk innehållsförteckning
Innehållsförteckningar 1: Skapa en automatisk innehållsförteckning Testfråga 2: Svar Falskt. Innehållsförteckningen är automatisk och bör inte redigeras manuellt. Innehållsförteckningar 1: Skapa en automatisk innehållsförteckning
Innehållsförteckningar 1: Skapa en automatisk innehållsförteckning Testfråga 3 Innan du skapar en innehållsförteckning genom att klicka på kommandot Innehållsförteckning på fliken Referenser måste du göra vilken av följande åtgärder? (Välj ett svar.) Skapa en ny tabell för innehållsförteckningen. Lägga till sidnummer. Placera markören där du vill att innehållsförteckning ska hamna. Infoga en tom sida. Innehållsförteckningar 1: Skapa en automatisk innehållsförteckning
Innehållsförteckningar 1: Skapa en automatisk innehållsförteckning Testfråga 3: Svar Placera markören där du vill att innehållsförteckning ska hamna. Flytta alltid markören först, annars kommer innehållsförteckningen att hamna på fel plats. Innehållsförteckningar 1: Skapa en automatisk innehållsförteckning
Innehållsförteckningar 1: Skapa en automatisk innehållsförteckning Snabbreferens En översikt över de aktiviteter som tas upp i den här kursen finns i Snabbreferens. Innehållsförteckningar 1: Skapa en automatisk innehållsförteckning
Använda den här mallen Den här Microsoft Office PowerPoint® -mallen innehåller utbildningsmaterial om hur du snabbt och enkelt skapar innehållsförteckningar i Microsoft Office Word 2007. Mallen är utformad för presentationer inför en grupp och du kan anpassa den efter behov. Mallens innehåll har hämtats från Microsoft Office Online-utbildningskursen "Innehållsförteckning 1: Skapa en automatisk innehållsförteckning". Funktioner i mallen Rubrikbild: På den allra första bilden finns en platshållare där du skriver in namnet på ditt företag. Om du inte vill använda texten kan du ta bort textrutan. Animeringar: Anpassade animeringseffekter används i hela presentationen. Det finns effekter som Spetsig, Utdragen, Lös upp och Schackrutor. Alla effekter kan spelas upp i tidigare versioner, från och med Microsoft PowerPoint 2000. Om du vill ändra animeringseffekterna går du till menyn Bildspel, klickar på Anpassa animering och använder alternativen som visas. Om den här presentationen innehåller en Adobe Flash-animering: Om du vill spela upp Flash-filen måste du först registrera Microsoft ActiveX-kontrollen Shockwave Flash Object på datorn. Det gör du genom att hämta den senaste versionen av Adobe Flash Player från Adobes webbplats. Varning om att spara Flash-animeringarna: Flash-animeringarna kan spelas upp i tidigare versioner från och med PowerPoint 2000. Om du vill spara den här mallen i PowerPoint 2007 ska du emellertid spara den i tidigare PowerPoint-filformat: PowerPoint 97-2003-presentation (*.ppt) eller PowerPoint 97-2003-mall (*.pot). (Filtyperna visas i dialogrutan Spara som bredvid Filformat.) Om du sparar filen i ett PowerPoint 2007-filformat, till exempel PowerPoint-presentation (*.pptx) eller PowerPoint-mall (*.potx), sparas inte animeringarna i filen. Bildövergångar: Övergången Svep nedåt används i hela bildspelet. Om du vill använda en annan övergång går du till menyn Bildspel, klickar påBildövergång och använder alternativen som visas. Hyperlänkar till onlinekurs: Mallen innehåller länkar till onlineversionen av den här utbildningskursen. Länkarna leder till de praktiska övningarna för varje lektion och till den Snabbreferens som har publicerats för kursen. Obs! Du måste ha Word 2007 installerat för att kunna visa de praktiska övningarna. Om du inte har Word 2007 kan du inte visa övningsinstruktionerna. Sidhuvuden och sidfötter: Mallen innehåller en sidfot med kursnamnet. Du kan ändra eller ta bort sidfötterna i dialogrutan Sidhuvud och sidfot (som öppnas från Visa-menyn). ANVÄNDA DEN HÄR MALLEN I rutan Anteckningar eller på anteckningssidan (öppnas från fliken eller menyn Visa) finns detaljerad hjälp om den här mallen.