Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Microsoft®Office Excel® 2007-utbildning

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Microsoft®Office Excel® 2007-utbildning"— Presentationens avskrift:

1 Microsoft®Office Excel® 2007-utbildning
[Företagets namn] presenterar: Microsoft®Office Excel® 2007-utbildning [Kommentarer till utbildaren: Detaljerad hjälp för anpassning av den här mallen finns på den allra sista bilden. Titta även efter ytterligare lektionstext i anteckningsfönstret på vissa bilder. Eftersom den här presentationen innehåller en Macromedia Flash-animering, visas eventuellt ett varningsmeddelande om personlig information när du sparar mallen. Om du inte lägger till information i Flash-filens egenskaper, gäller inte varningen för presentationen. Klicka på OK i meddelandet.] Skapa din första arbetsbok 1

2 Skapa din första arbetsbok
Kursinnehåll Översikt: Var ska du börja? Lektion 1: Det här är en arbetsbok Lektion 2: Lägga till data Lektion 3: Redigera data och kalkylblad I varje lektion ingår en lista över föreslagna uppgifter och en uppsättning testfrågor. Skapa din första arbetsbok 2

3 Översikt: Var ska du börja?
Du har fått i uppgift att lägga till data i Excel 2007, men du har aldrig arbetat med Excel. Var ska du börja? Eller du kanske har arbetat i Excel men är fortfarande osäker på grunderna, till exempel hur du lägger till och redigerar text och siffror eller hur du lägger till och tar bort kolumner och rader. Här får du lära dig allt du behöver för att kunna arbeta med Excel, snabbt och utan krångel. Skapa din första arbetsbok 3

4 Skapa din första arbetsbok
Kursens mål Skapa en ny arbetsbok. Lägga till text och siffror. Redigera text och siffror. Infoga och ta bort kolumner och rader. Skapa din första arbetsbok 4

5 Lektion 1 Det här är en arbetsbok 5

6 Skapa din första arbetsbok
Det här är en arbetsbok När du startar Excel möter du ett stort, tomt rutsystem som består av kolumner, rader och celler. Om du inte har använt Excel tidigare undrar du kanske vad du ska göra härnäst. Först ska du få sätta dig in i grunderna i Excel och bland annat lära dig att lägga till information i Excel. Vad mer ser du när du startar Excel? Det finns bokstäver tvärs över överkanten och siffror längs vänstra sidan. Längst ned finns en rad flikar, som heter Blad1, Blad2 o.s.v. Skapa din första arbetsbok 6

7 Skapa din första arbetsbok
Menyfliksområdet Området längs överkanten i Excel fönstret kallas menyfliksområdet. Menyfliksområdet består av flera olika flikar. Varje flik hör ihop med specifika typer av uppgifter som användarna utför i Excel. När du klickar på flikarna längst upp i menyfliksområdet visas de olika kommandona på varje flik. Skapa din första arbetsbok 7

8 Skapa din första arbetsbok
Menyfliksområdet Fliken Start, den första fliken till vänster, innehåller vanliga kommandon som används mest. På bilden visas fliken Start med dess kommandon i menyfliksområdet. Menyfliksområdet sträcker sig längs med Excel-fönstrets överkant. Kommandona i menyfliksområdet är ordnade i små relaterade grupper. Kommandona som till exempel ska användas för innehållet i cellerna har samordnats i gruppen Redigering och kommandona som ska användas för själva cellerna har samordnats i gruppen Celler .  Skapa din första arbetsbok 8

9 Arbetsböcker och kalkylblad
När du startar Excel öppnar du en fil som kallas arbetsbok. Varje ny arbetsbok består av tre kalkylblad som du använder för att lägga till data. Här visas ett tomt kalkylblad i en ny arbetsbok. Kalkylbladen påminner om sidor i ett dokument eftersom kalkylbladen visas där du lägger till texten och siffrorna. Kalkylblad kallas ibland "arbetsblad". Den första arbetsboken du öppnar heter Bok1. Namnet står i listen längst upp i fönstret tills du sparar arbetsboken med ett eget namn. Skapa din första arbetsbok 9

10 Arbetsböcker och kalkylblad
När du startar Excel öppnar du en fil som kallas arbetsbok. Varje ny arbetsbok består av tre kalkylblad som du använder för att lägga till data. Här visas ett tomt kalkylblad i en ny arbetsbok. Du kanske har blad som heter Januari, Februari och Mars med budget eller elevbetyg för respektive månad eller bladen Östkusten och Västkusten för olika försäljningsregioner och så vidare. Bladflikarna visas längst ned i fönstret. Det kan vara bra att byta namn på bladflikarna så att det blir lättare att identifiera informationen på bladen. Skapa din första arbetsbok 10

11 Arbetsböcker och kalkylblad
Du undrar kanske också hur du skapar en ny arbetsbok. Så här gör du. Klicka på Microsoft Office-knappen       längst upp till vänster i fönstret. Tips! Du kan lägga till ytterligare kalkylblad om du behöver fler än tre. Om du behöver färre blad kan du ta bort ett eller två blad (men det är inte nödvändigt). Du kan också gå mellan bladen med hjälp av kortkommandon. Klicka på Nytt. Klicka på Tom arbetsbok i fönstret Ny arbetsbok. Skapa din första arbetsbok 11

12 Kolumner, rader och celler
Kalkylbladen är uppdelade i kolumner, rader och celler. Det är rutnätet som du ser när du öppnar en arbetsbok. Kolumnerna går uppifrån och ned i kalkylbladet, d.v.s. lodrätt. Varje kolumn har en alfabetisk rubrik längst upp. Raderna går tvärs över kalkylbladet, d.v.s. vågrätt. Varje rad har också en rubrik. Radrubrikerna är siffror, från och med 1 till Mer om kolumner: De 26 första kolumnerna har namngetts med bokstäver, från A till och med Z . Varje kalkylblad innehåller sammanlagt 16 384 kolumner, och efter Z börjar därför bokstäverna om på nytt i par, d.v.s. AA till AZ. Efter AZ börjar bokstavsparen om på nytt med kolumnrubrikerna BA till BZ o.s.v., tills alla de 16 384 kolumnerna har alfabetiska rubriker, som avslutas med XFD . Skapa din första arbetsbok 12

13 Kolumner, rader och celler
Kalkylbladen är uppdelade i kolumner, rader och celler. Det är rutnätet som du ser när du öppnar en arbetsbok. Kolumnernas alfabetiska rubriker och radernas numeriska rubriker visar var du är i ett kalkylblad när du klickar i en cell. Du får veta mer om cellreferenser i nästa avsnitt. Tillsammans bildar rubrikerna cellens adress. Exempelvis kallas cellen i skärningspunkten mellan kolumn A och rad 3 för cell A3. Detta kallas även för cellreferens. Skapa din första arbetsbok 13

14 Skapa din första arbetsbok
Data placeras i celler Celler används för att lägga till data i kalkylbladet. Bilden till vänster visar vad du ser när du öppnar en ny arbetsbok. Den första cellen längst upp till vänster i kalkylbladet är den aktiva cellen. Cellen har en svart kontur, vilket innebär att alla data du lägger till hamnar där. Den första cellen (eller någon cell i närheten) är dock i de flesta fall ett bra ställe att börja lägga till data. Skapa din första arbetsbok 14

15 Skapa din första arbetsbok
Data placeras i celler Du kan lägga till data var som helst. Genom att klicka i valfri cell i kalkylbladet markerar du cellen. När du markerar en cell blir den aktiv. Den får, som tidigare nämnts, en svart kontur. Den valda cellens kolumn- och radrubriker markeras också. Skapa din första arbetsbok 15

16 Skapa din första arbetsbok
Data placeras i celler Du kan lägga till data var som helst. Genom att klicka i valfri cell i kalkylbladet markerar du cellen. Till exempel om du markerar en cell i kolumn C på rad 5, enligt bilden till höger: Kolumn C är markerad. Rad 5 är markerad. Skapa din första arbetsbok 16

17 Skapa din första arbetsbok
Data placeras i celler Du kan lägga till data var som helst. Genom att klicka i valfri cell i kalkylbladet markerar du cellen. Till exempel om du markerar en cell i kolumn C på rad 5, enligt bilden till höger: Den aktiva cellen, C5 i det här fallet, har en svart kontur. Cellens namn (som även kallas cellreferens) visas i namnrutan längst upp till vänster i kalkylbladet. Skapa din första arbetsbok 17

18 Skapa din första arbetsbok
Data placeras i celler Cellen med konturen, de markerade kolumn- och radrubrikerna samt visningen av cellreferensen i Namnrutan gör det lätt att se att C5 är den aktiva cellen. Alla de här markeringarna är inte så viktiga när du arbetar i någon av de första cellerna längst upp i kalkylbladet. När du kommer längre och längre ned eller åt höger i kalkylbladet kan de däremot vara till stor hjälp.  Hur kan de här markeringarna vara till hjälp? I varje kalkylblad kan du arbeta med celler. Du hade lätt kunnat hamna vilse om inte cellreferensen hade visat var du är. Det är dessutom viktigt att känna till cellreferensen om du behöver berätta för någon var en viss information finns eller ska läggas till i ett kalkylblad. Skapa din första arbetsbok 18

19 Skapa din första arbetsbok
Förslag på övningar Byta namn på en kalkylbladsflik. Växla mellan två olika kalkylblad. Lägga till färg på kalkylbladsflikar. Lägga till och ta bort kalkylblad. Granska kolumnrubrikerna och använda namnrutan. [Kommentar till utbildaren: När du har installerat Excel 2007 på datorn kan du klicka på länken i bilden och gå till en övning online. I övningen kan du arbeta dig igenom varje uppgift i Excel med hjälp av anvisningarna. Viktigt! Om du inte har Excel 2007 har du inte tillgång till övningsanvisningarna.] Öva online (kräver Excel 2007) Skapa din första arbetsbok 19

20 Skapa din första arbetsbok
Test 1, fråga 1 Du behöver en ny arbetsbok. Hur skapar du den? (Välj ett svar.) Klicka på Infoga och sedan på Infoga blad i gruppen Celler. Klicka på Microsoft Office-knappen och sedan på Nytt. Klicka på Tom arbetsbok i fönstret Ny arbetsbok. Klicka på Infoga och sedan på Arbetsbok i gruppen Celler.  Skapa din första arbetsbok 20

21 Skapa din första arbetsbok
Test 1, fråga 1: Svar Klicka på Microsoft Office-knappen och sedan på Nytt. Klicka på Tom arbetsbok i fönstret Ny arbetsbok. Skapa din första arbetsbok 21

22 Skapa din första arbetsbok
Test 1, fråga 2 Namnrutan visar innehållet i den aktiva cellen. (Välj ett svar.) Sant. Falskt. Skapa din första arbetsbok 22

23 Skapa din första arbetsbok
Test 1, fråga 2: Svar Falskt. Namnrutan innehåller den aktiva cellens cellreferens. Du kan också använda namnrutan om du vill markera en cell. Ange i så fall cellreferensen i rutan. Skapa din första arbetsbok 23

24 Skapa din första arbetsbok
Test 1, fråga 3 I ett nytt kalkylblad måste du börja med att skriva i cell A1. (Välj ett svar.) Sant. Falskt. Skapa din första arbetsbok 24

25 Skapa din första arbetsbok
Test 1, fråga 3: Svar Falskt. Du kan skriva precis var du vill. Du kan alltså klicka i valfri cell och börja skriva. Tänk bara på att läsarna inte ska behöva rulla kalkylbladet för att se information som lika gärna kunde ha börjat i cell A1 eller A2. Skapa din första arbetsbok 25

26 Lektion 2 Lägga till data 26

27 Skapa din första arbetsbok
Lägga till data Du kan använda Excel för alla typer av data, såväl yrkesmässiga som personliga. Du kan lägga till två grundläggande typer av data i kalkylbladets celler: siffror och text. Du kan använda Excel om du vill skapa budgetar, arbeta med skatter, registrera elevresultat och elevnärvaro eller göra en lista över produkterna som du säljer. Du kan till och med registrera den dagliga träningen, följa viktminskningen eller se hur mycket husrenoveringen kostar. Möjligheterna är verkligen oändliga. Nu ska vi titta på hur du skriver in data. Skapa din första arbetsbok 27

28 Börja med kolumnrubriker (och gör dina läsare en tjänst)
När du skriver in data kan det vara bra att börja med rubrikerna överst i varje kolumn. På så sätt kan alla som använder kalkylbladet förstå vad informationen innebär (och du själv kommer ihåg den vid ett senare tillfälle). Ofta kan det dessutom vara bra att lägga till radrubriker. Skapa din första arbetsbok 28

29 Börja med kolumnrubriker (och gör dina läsare en tjänst)
Kalkylbladet på bilden visar om någon representant från de olika företagen deltog i de månatliga affärsluncherna. Kolumn- och radrubriker används: Kolumnrubrikerna består av årets månader. De visas överst i kalkylbladet. Radrubrikerna längs med kalkylbladets vänstra sida är företagsnamn. Skapa din första arbetsbok 29

30 Skapa din första arbetsbok
Börja skriva Anta att du ska skapa en lista över försäljare. Listan ska också innehålla datum för försäljning och försäljningsbelopp. Du behöver alltså följande kolumnrubriker: Namn, Datum och Belopp. I det här fallet behöver du inga radrubriker längst till vänster i kalkylbladet, eftersom säljarnas namn står i kolumnen längst till vänster. Skapa din första arbetsbok 30

31 Skapa din första arbetsbok
Börja skriva Anta att du ska skapa en lista över försäljare. Listan ska också innehålla datum för försäljning och försäljningsbelopp. Bilden visar hur det ser ut när du skriver informationen och flyttar från en cell till en annan: Skriv Namn i cell A1 och tryck på TABB. Skriv sedan Datum i cell B1 och tryck på TABB. Skriv sedan Belopp i cell C1. Skapa din första arbetsbok 31

32 Skapa din första arbetsbok
Börja skriva Anta att du ska skapa en lista över försäljare. Listan ska också innehålla datum för försäljning och försäljningsbelopp. Bilden visar hur det ser ut när du skriver informationen och flyttar från en cell till en annan: När du har skrivit kolumnrubrikerna klickar du i cell A2 så att du kan börja skriva namnen på försäljarna. Skriv det första namnet och tryck på RETUR så att markeringen flyttas en cell nedåt till cell A3 (d.v.s. nedåt i samma kolumn). Skriv därefter nästa namn o.s.v. Skapa din första arbetsbok 32

33 Lägga till datum och klockslag
I Excel vänsterjusteras texten i cellerna och datumen högerjusteras i cellerna. Om du vill ange ett datum i kolumn B, Datum-kolumnen, särskiljer du datumets delar med ett bindestreck: eller 16-juli-09. Båda inmatningarna tolkas i Excel som ett datum. Skapa din första arbetsbok 33

34 Lägga till datum och klockslag
I Excel vänsterjusteras texten i cellerna och datumen högerjusteras i cellerna. Om du behöver lägga till ett klockslag skriver du bara siffrorna avgränsade med kolon. Tips!: Du kan lägga till dagens datum genom att trycka på CTRL, SKIFT och komma (,) samtidigt. Du kan lägga till den aktuella tidpunkten genom att trycka på CTRL, SKIFT och punkt (.) samtidigt. Skapa din första arbetsbok 34

35 Skapa din första arbetsbok
Lägga till siffror I Excel högerjusteras siffror i cellerna. Om du vill ange försäljningsbelopp i kolumn C, Belopp- kolumnen, skriver du beloppet följt av "kr". Skapa din första arbetsbok 35

36 Skapa din första arbetsbok
Lägga till siffror Så här lägger du till andra tal När du lägger till bråktal måste du infoga ett blanksteg mellan heltalet och bråktalet. Exempel: 1 1/8. Om du bara vill lägga till ett bråktal måste du inleda med en nolla, t.ex. 0 1/4. Om du anger 1/4 utan nolla tolkas det som datumet 4 januari. Om du skriver (100) innebär parentesen att detta är ett negativt tal. I Excel visas sedan talet som -100. Skapa din första arbetsbok 36

37 Snabba sätt att lägga till data
Här följer två sätt att spara tid när du lägger till data i Excel: Komplettera automatiskt och Autofyll. Animering: Högerklicka och klicka på Spela upp. Mer om Komplettera automatiskt: Om de första bokstäverna du skriver i en cell stämmer med en tidigare post i samma kolumn fylls resten av tecknen i automatiskt. Tryck bara på RETUR när du ser att de läggs till. Komplettera automatiskt fungerar för text eller text tillsammans med siffror. Det fungerar däremot inte för enbart siffror, datum eller klockslag. Mer om Autofyll: Med Autofyll kan du snabbt ange årets månader, veckans dagar, multipler av 2 eller 3 eller andra dataserier. Du skriver en eller flera poster och utvidgar sedan serien. [Kommentar till utbildaren:  Om du vill spela upp animeringen när bildspelet visas, högerklickar du på animeringen och klickar sedan på Spela upp. När du har spelat upp filen en gång, måste du eventuellt klicka på Spola tillbaka (när du har högerklickat) och sedan på Spela upp. Om du klickar på bilden för att visa texten eller för att gå vidare till nästa bild utan att något händer, kan du behöva klicka utanför animeringen. Ibland måste du dessutom klicka två gånger. Om du har problem med att visa animeringen, kan du läsa anteckningarna till den sista bilden i denna presentation som handlar om att spela upp en Macromedia Flash-animering. Om du ändå har problem med att visa animeringen kan du använda bilden som kommer efter denna. Det är en statisk bild. Ta antingen bort den aktuella bilden eller nästa bild innan du visar presentationen.] Komplettera automatiskt: Om du skriver ett par bokstäver i en cell kan resterande tecken fyllas i automatiskt i Excel. Autofyll: Skriv en eller flera poster i en serie och utöka sedan serien. Spela upp animeringen om du vill visa hur Autofyll fungerar. Skapa din första arbetsbok 37

38 Snabba sätt att lägga till data
Här följer två sätt att spara tid när du lägger till data i Excel: Komplettera automatiskt och Autofyll. Komplettera automatiskt: Om du skriver ett par bokstäver i en cell kan resterande tecken fyllas i automatiskt i Excel. Tryck bara på RETUR när tecknen har lagts till. Autofyll: Skriv en eller flera poster i en serie och utöka sedan serien. Mer om Komplettera automatiskt: Om de första bokstäverna du skriver i en cell stämmer med en tidigare post i samma kolumn fylls resten av tecknen i automatiskt. Komplettera automatiskt fungerar för text eller text tillsammans med siffror. Det fungerar däremot inte för enbart siffror, datum eller klockslag. Mer om Autofyll: Med Autofyll kan du snabbt ange årets månader, veckans dagar, multipler av 2 eller 3 eller andra dataserier. Du skriver en eller flera poster och utvidgar sedan serien. [Kommentar till utbildaren: Denna bild är identisk med föregående bild, bortsett från att det är en statisk bild och inte en animering. Använd den här bilden om du har problem med att visa animeringen. Ta antingen bort den aktuella bilden eller den föregående bilden innan du visar presentationen.] Skapa din första arbetsbok 38

39 Skapa din första arbetsbok
Förslag på övningar Lägga till data med TABB och RETUR. Rätta till misstag när du skriver. Lägga till datum och klockslag. Lägga till siffror. Använda Autofyll. Använda Komplettera automatiskt. [Kommentar till utbildaren: När du har installerat Excel 2007 på datorn kan du klicka på länken i bilden och gå till en övning online. I övningen kan du arbeta dig igenom varje uppgift i Excel med hjälp av anvisningarna. Viktigt! Om du inte har Excel 2007 har du inte tillgång till övningsanvisningarna.] Öva online (kräver Excel 2007) Skapa din första arbetsbok 39

40 Skapa din första arbetsbok
Test 2, fråga 1 När du trycker på RETUR flyttas markeringen en cell åt höger. (Välj ett svar.) Sant. Falskt. Skapa din första arbetsbok 40

41 Skapa din första arbetsbok
Test 2, fråga 1: Svar Falskt. Om du trycker på RETUR flyttas markeringen nedåt. Om du trycker på TABB flyttas markeringen åt höger. Skapa din första arbetsbok 41

42 Skapa din första arbetsbok
Test 2, fråga 2 Vilket av följande alternativ skulle du välja om du vill ange årets månader utan att själv behöva skriva varje månad? (Välj ett svar.) Komplettera automatiskt. Autofyll. CTRL+RETUR. Skapa din första arbetsbok 42

43 Skapa din första arbetsbok
Test 2, fråga 2: Svar Autofyll. Använd Autofyll om du vill fylla i påbörjade listor, t.ex. dagar, veckor eller tidtabeller. Skapa din första arbetsbok 43

44 Skapa din första arbetsbok
Test 2, fråga 3 Vilket av följande identifieras som ett datum av Excel? (Välj ett svar.) 6/ 2,6,47. 2-feb-47. Skapa din första arbetsbok 44

45 Skapa din första arbetsbok
Test 2, fråga 3: Svar 2-feb-47. Använd bindestreck för att särskilja datumets olika delar. Skapa din första arbetsbok 45

46 Redigera data och kalkylblad
Lektion 3 Redigera data och kalkylblad 46

47 Redigera data och kalkylblad
Alla gör misstag ibland. Även de data som har angetts korrekt behöver ibland uppdateras vid ett senare tillfälle. Ibland måste hela kalkylbladet ändras. Anta att du behöver lägga till ytterligare en kolumn med data mitt i ett kalkylblad. Eller tänk dig att du har en lista över personal med en person per rad i bokstavsordning – vad gör du då om du anställer någon mer? Under den här lektionen får du lära dig hur enkelt det är att redigera data, samt hur du lägger till och tar bort kolumner och rader i kalkylbladet. Skapa din första arbetsbok 47

48 Skapa din första arbetsbok
Redigera data Anta att du hade tänkt lägga till namnet Peacock i cell A2 men råkade skriva Buchanan i stället. Du upptäcker felet och vill rätta till det. Du kan göra det på två olika sätt. Dubbelklicka i en cell om du vill redigera informationen i den. Redigera informationen i formelfältet när du har klickat i cellen. När du har markerat cellen med någon av metoderna visas Redigera i statusfältet längst ned till vänster. Skapa din första arbetsbok 48

49 Skapa din första arbetsbok
Redigera data Vad är skillnaden mellan de två metoderna? Det handlar om vilket arbetssätt du trivs med. Du tycker kanske att formelfältet, eller själva cellen, är enklast att arbeta med.  Så här kan du göra ändringar: Ta bort bokstäver eller siffror genom att trycka på BACKSTEG eller genom att markera dem och trycka på DEL. Redigera bokstäver eller siffror genom att markera dem och därefter skriva något annat. Skapa din första arbetsbok 49

50 Skapa din första arbetsbok
Redigera data Vad är skillnaden mellan de två metoderna? Det handlar om vilket arbetssätt du trivs med. Du tycker kanske att formelfältet, eller själva cellen, är enklast att arbeta med.  Så här kan du göra ändringar: Infoga nya bokstäver eller siffror i informationen i cellen genom att placera markören där och börja skriva. Skapa din första arbetsbok 50

51 Skapa din första arbetsbok
Redigera data Vad är skillnaden mellan de två metoderna? Det handlar om vilket arbetssätt du trivs med. Du tycker kanske att formelfältet, eller själva cellen, är enklast att arbeta med.  Oavsett vad du gör måste du komma ihåg att trycka på RETUR eller TABB när du är klar, så att dina ändringar kvarstår i cellen. Obs! När läget Redigera är aktivt är många kommandon tillfälligt otillgängliga (de är gråa i menyfliksområdet). Skapa din första arbetsbok 51

52 Ta bort dataformatering
Hoppsan! Någon annan har använt ditt kalkylblad, fyllt i information och formaterat talet i cell C6 med fetstil och rött för att framhäva att Peacock står för den högsta försäljningen. Men Peacocks kund ändrade sig, så den slutliga försäljningen blev betydligt mindre. Du vill rätta till felet. Skapa din första arbetsbok 52

53 Ta bort dataformatering
Hoppsan! Någon annan har använt ditt kalkylblad, fyllt i information och formaterat talet i cell C6 med fetstil och rött för att framhäva att Peacock står för den högsta försäljningen. Som du ser på bilden: Det ursprungliga talet var formaterat i fetstil och rött. Du tar bort talet. Du anger sedan ett nytt tal. Men det är fortfarande fetstilt och rött! Vad beror det på? Skapa din första arbetsbok 53

54 Ta bort dataformatering
Det beror på att det är cellen som är formaterad, inte data i cellen. Så när du tar bort data med specialformatering, måste du även ta bort formateringen från cellen. Ända tills du gör det, får alla data som du anger i den cellen specialformatering. Skapa din första arbetsbok 54

55 Ta bort dataformatering
Så här tar du bort formatering. Klicka i cellen och klicka sedan på pilen på Radera  i gruppen Redigering på fliken Start. Klicka på Radera format om du vill ta bort formatet från cellen. Klicka alternativt på Radera allt om du vill ta bort både data och formatering samtidigt. Skapa din första arbetsbok 55

56 Infoga en kolumn eller rad
När du har angett alla data, upptäcker du kanske att du behöver lägga till kolumner eller rader som ska innehålla ytterligare information. Måste du börja om från början? Självklart inte. Så här infogar du en enskild kolumn: Vilken ny eller ändrad information kan behöva ytterligare kolumner eller rader? Du vill kanske lägga till en ny kolumn för Order-ID efter kolumnen Datum. Eller så får du kanske veta att säljarna sålde mer än du visste om. Mer om steg 1: Om du till exempel vill infoga en kolumn för Order-ID mellan kolumnerna B och C klickar du alltså i en cell i kolumn C, d.v.s. till höger om den nya kolumnens plats. Klicka i en cell i kolumnen omedelbart till höger om den plats där du vill infoga den nya kolumnen. Klicka på pilen på Infoga i gruppen Celler på fliken Start. Klicka på Infoga Kalkylbladskolumner på den nedrullningsbara menyn. En ny, tom kolumn infogas. Skapa din första arbetsbok 56

57 Infoga en kolumn eller rad
När du har angett alla data, upptäcker du kanske att du behöver lägga till kolumner eller rader som ska innehålla ytterligare information. Måste du börja om från början? Självklart inte. Så här infogar du en enskild rad: Mer om steg 1: Om du till exempel vill infoga en ny rad mellan rad 4 och 5 klickar du i en cell på rad 5. Klicka i en cell på raden omedelbart under den plats där du vill infoga den nya raden. Klicka på pilen på Infoga i gruppen Celler. Klicka på Infoga kalkylbladsrader på den nedrullningsbara menyn. En ny, tom rad infogas. Skapa din första arbetsbok 57

58 Infoga en kolumn eller rad
En ny kolumn eller rad får en rubrik som stämmer med dess placering, och rubrikerna på senare kolumner och rader ändras. Animering: Högerklicka och klicka på Spela upp. [Kommentar till utbildaren:  Om du vill spela upp animeringen när bildspelet visas, högerklickar du på animeringen och klickar sedan på Spela upp. När du har spelat upp filen en gång, måste du eventuellt klicka på Spola tillbaka (när du har högerklickat) och sedan på Spela upp. Om du klickar på bilden för att visa texten eller för att gå vidare till nästa bild utan att något händer, kan du behöva klicka utanför animeringen. Ibland måste du dessutom klicka två gånger. Om du har problem med att visa animeringen, kan du läsa anteckningarna till den sista bilden i denna presentation som handlar om att spela upp en Macromedia Flash-animering. Om du ändå har problem med att visa animeringen, kan du använda bilden som kommer efter denna. Det är en statisk bild. Ta antingen bort den aktuella bilden eller nästa bild innan du visar presentationen.] Spela upp animeringen om du vill visa hur det ser ut när du infogar en kolumn eller en rad i ett kalkylblad. Skapa din första arbetsbok 58

59 Infoga en kolumn eller rad
När du har angett alla data upptäcker du kanske att du behöver lägga till kolumner eller rader som ska innehålla ytterligare information. Måste du börja om från början? Självklart inte. En ny kolumn eller rad får en rubrik som stämmer med dess placering, och rubrikerna på senare kolumner och rader ändras. [Kommentar till utbildaren: Denna bild är identisk med föregående bild, bortsett från att det är en statisk bild och inte en animering. Använd den här bilden om du har problem med att visa animeringen. Ta antingen bort den aktuella bilden eller den föregående bilden innan du visar presentationen.] Skapa din första arbetsbok 59

60 Skapa din första arbetsbok
Förslag på övningar Redigera data. Ta bort formatering från en cell. Arbeta i läget Redigera. Infoga och ta bort kolumner och rader. [Kommentar till utbildaren: När du har installerat Excel 2007 på datorn kan du klicka på länken i bilden och gå till en övning online. I övningen kan du arbeta dig igenom varje uppgift i Excel med hjälp av anvisningarna. Viktigt! Om du inte har Excel 2007 har du inte tillgång till övningsanvisningarna.] Öva online (kräver Excel 2007) Skapa din första arbetsbok 60

61 Skapa din första arbetsbok
Test 3, fråga 1 Vad gör du först om du vill ta bort formateringen från en cell? (Välj ett svar.) Tar bort cellens innehåll. Klickar på Format i gruppen Celler på fliken Start. Klickar på Radera i gruppen Redigering på fliken Start . Skapa din första arbetsbok 61

62 Skapa din första arbetsbok
Test 3, fråga 1: Svar Klickar på Radera i gruppen Redigering på fliken Start . Klicka därefter på Radera format. Skapa din första arbetsbok 62

63 Skapa din första arbetsbok
Test 3, fråga 2 Om du vill lägga till en kolumn klickar du i en cell till höger om den önskade placeringen för den nya kolumnen. (Välj ett svar.) Sant. Falskt. Skapa din första arbetsbok 63

64 Skapa din första arbetsbok
Test 3, fråga 2: Svar Sant. Klicka på pilen på Infoga i gruppen Celler på fliken Start och klicka på Infoga kalkylbladskolumner om du vill infoga kolumnen. Skapa din första arbetsbok 64

65 Skapa din första arbetsbok
Test 3, fråga 3 Om du vill lägga till en ny rad klickar du i en cell omedelbart ovanför den önskade placeringen för den nya raden. (Välj ett svar.) Sant. Falskt. Skapa din första arbetsbok 65

66 Skapa din första arbetsbok
Test 3, fråga 3: Svar Falskt. Du ska i stället klicka i en cell på raden omedelbart under den önskade placeringen för den nya raden. Skapa din första arbetsbok 66

67 Skapa din första arbetsbok
Snabbreferens En sammanfattning av uppgifterna som ingår i denna kurs finns i Snabbreferens. Skapa din första arbetsbok 67

68 Använda den här mallen Denna mall från Microsoft Office PowerPoint®innehåller kursmaterial som nya användare av Excel 2007 kan använda för att lära sig grunderna, innan de skapar sin första arbetsbok. Den är avsedd att användas i en presentation för en grupp och kan anpassas efter behov. Mallens innehåll baseras på Microsoft Office Online-kursen ”Lär känna Excel 2007: Skapa din första arbetsbok”. Mallens funktioner Rubrikbild: På den första bilden finns det en platshållare för text där du ska skriva företagets namn. Om du inte vill ange den texten kan du ta bort rutan i stället. Animeringar: Anpassade animeringseffekter tillämpas i hela presentationen. I effekterna ingår Spetsig, Sträck ut, Lös upp och Schackbräde. Det går att visa alla effekter i tidigare versioner, till och med Microsoft PowerPoint Om du vill ändra animeringseffekterna går du till Bildspel och klickar på Anpassad animering. Där kan du arbeta med alternativen som visas. Om presentationen innehåller en Macromedia Flash-animering: Om du vill spela upp Flash-filen måste du registrera en Microsoft ActiveX®-kontroll, som kallas Shockwave Flash-objekt, på datorn. För att göra detta måste du hämta den senaste versionen av Macromedia Flash Player på Macromedia-webbplatsen. Bildövergångar: Övergången Svep nedåt tillämpas i hela bildspelet. Om du vill använda en annan övergång går du till Bildspel och klickar på Bildövergång. Där kan du arbeta med alternativen som visas. Hyperlänkar till onlinekurs: Mallen innehåller länkar till onlineversionen av denna utbildningskurs. Länkarna tar dig till den praktiska övningen för varje lektion och till Snabbreferensen som har publicerats för den här kursen. Kom ihåg: Du måste ha installerat Excel 2007 för att få tillgång till de praktiska övningarna. Om du inte har Excel 2007 får du inte tillgång till övningsinstruktionerna. Sidhuvuden och sidfötter: I mallen finns en sidfot där namnet på kursen visas. Du kan ändra eller ta bort sidfötterna i dialogrutan Sidhuvud och sidfot (öppnas från Visa-menyn). ANVÄNDA DEN HÄR MALLEN I anteckningsfönstret eller på de fullständiga anteckningssidorna (fliken Visa) finns detaljerad information om den här mallen. 68


Ladda ner ppt "Microsoft®Office Excel® 2007-utbildning"

Liknande presentationer


Google-annonser